Wikipedia:WikiProjek Perubatan/Penilaian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kualiti: RP | A | RB | B | C | Mula | Tunas | Tidak dinilai · Kepentingan: Atas | Tinggi | Sederhana | Rendah | Tidak diketahui

Selamat datang ke jabatan penilaian WikiProjek Perubatan! Jabatan ini memberi tumpuan untuk menilai kualiti rencana perubatan Wikipedia. Penarafan artikel juga digunakan untuk membantu mengenali sumbangan yang sangat baik dan mengenal pasti topik yang memerlukan kerja lebih lanjut. Sesiapa sahaja boleh menilai rencana. Anda tidak perlu menjadi penyelia, atau menjadi editor berdaftar. Sila ikuti arahan di bawah untuk membantu dengan tugas ini.

Penarafan dilakukan dalam cara edaran melalui parameter dalam {{WPPER}}; ini menyebabkan rencana-rencana akan ditempatkan dalam subkategori yang sesuai iaitu Kategori:Rencana perubatan mengikut kualiti dan Kategori:Rencana perubatan mengikut kepentingan, yang berfungsi sebagai asas bagi senarai kerja yang dihasilkan secara automatik.

Semua rencana di bawah projek perubatan harus cuba mematuhi Manual Gaya Penulisan (rencana berkaitan perubatan). Rencana tidak mungkin akan menduduki kelas gred atas daripada B jika ia tidak mematuhi garis panduan gaya penulisan. Rencana Pilihan adalah taksiran yang paling tinggi, dan memerlukan persetujuan komuniti yang dipaparkan di Pencalonan Rencana Pilihan mengikut garis panduan Kriteria Rencana Pilihan. Rencana Kelas A adalah rencana yang ditulis dengan sangat baik, hampir menyeluruh dan mendekati kecemerlangan, tetapi masih memerlukan penyuntingan dan penyesuaian kecil. Ahli Wikipedia boleh mencalonkan rencana untuk status Rencana Kelas A di Wikipedia:WikiProjek Perubatan/Penilaian/Ulasan Kelas A (dalam pembinaan) .

Soalan yang kerap ditanya[sunting sumber]

Bagaimanakah untuk membolehkan rencana saya dinilai?
Mula-mula, pastikan rencana tersebut berada dalam skop projek (lihat di bawah). Sekiranya ya, anda boleh menyenaraikannya dalam bahagian permohonan penilaian di bawah.
Siapa yang boleh menilai artikel?
Sesiapa sahaja boleh menambah atau menukar penarafan sesuatu rencana, tetapi sila ikut garis panduan.
Mengapa pengulas tidak meninggalkan sebarang komen?
Sayangnya, kerana jumlah rencana yang perlu dinilai, kami tidak dapat meninggalkan komen terperinci dalam kebanyakan kes. Jika anda mempunyai soalan tertentu, anda boleh bertanya kepada orang yang menilai rencana itu; mereka biasanya akan memberikan anda ulasan mereka.
Di mana saya boleh mendapatkan lebih banyak komen mengenai rencana saya?
Hubungi Wikipedia:WikiProjek Perubatan yang akan mengendalikannya atau menyerahkan isu ini kepada seseorang. Anda juga boleh menyenaraikannya untuk ulasan sebaya.
Bagaimana jika saya tidak bersetuju dengan penilaian?
Senaraikannya semula sebagai permintaan atau hubungi projek.
Tidakkah penilaian subjektif?
Ya, sudah tentu tetapi ini adalah sistem terbaik yang kami dapat rangka; jika anda mempunyai idea yang lebih baik, jangan ragu-ragu untuk memberitahu kami!

Sekiranya anda mempunyai sebarang soalan lain yang tidak disenaraikan di sini, jangan ragu-ragu untuk bertanya pada halaman perbincangan jabatan ini, atau hubungi Wikipedia:WikiProjek Perubatan secara langsung.

Adakah WPPER WikiProjek yang betul untuk menyokong rencana ini?[sunting sumber]

Projek ini menyokong rencana yang berkaitan dengan perubatan, seperti penyakit, keadaan, dan rawatan untuk manusia. Walau bagaimanapun, terdapat banyak bidang perubatan yang tidak menyokongnya, termasuk perubatan veterinar dan perubatan alternatif. Selain itu, terdapat projek lain yang lebih dekat dengan beberapa artikel. Berikut adalah beberapa projek lain yang mungkin lebih baik untuk beberapa topik:

Mungkin tidak
Gunakan penghakiman
  • Kesihatan dan kecergasan: Tandakan semua dengan {{WikiProjek Kesihatan dan kecergasan}}. Tambah WPPER hanya jika artikel itu termasuk komponen perubatan yang penting.
  • Pergigian: Tag semua dengan {{WPDENT}}. Untuk artikel umum untuk semua perubatan, gunakan juga WPPER.
  • Kejururawatan: Tag semua dengan {{WPJRAWAT}}. Tambah WPPER untuk rencana menunjukkan interaksi dengan perubatan.
  • Pakar perubatan atau pekerja penjagaan kesihatan lain: {{WikiProjek Biografi|s&a-work-group=yes}} . Tambah WPPER hanya jika orang itu terkenal dengan sumbangan besar kepada ubat, set | importance=Rendah, dan menambah society=yes |society-imp=Mid
  • Mikrob, patogen, dan penyakit berjangkit: Penyakit berjangkit hendaklah ditandai dengan WPMED. Organisma harus ditandai dengan {{WikiProjek Mikro}} dan, jika berkenaan, {{WikiProjek Virus}} atau {{WikiProjek Fungi}} bukan WPMEDPER. Pengecualian termasuk patogen yang menyebabkan pelbagai penyakit yang tidak mempunyai nama dan jangkitan penyakit mereka sendiri yang dirawat secara perubatan untuk mencegah perkembangan penyakit.
  • Genetik: Tag istilah, konsep umum, dan teknik makmal dengan {{Wikiprojek Genetik}} dan/atau {{WikiProjek Biologi Molekul dan Sel}}. Untuk kecelaruan genetik, tambah WPPER dengan pasukan petugas genetik perubatan. Tambah {{EvolWikiProjek}} jika ia mempunyai komponen evolusi yang penting.
  • Kemudahan dan makmal penyelidikan: Tambah WPPER hanya jika fasiliti ini melakukan penyelidikan yang penting untuk perubatan, dan menetapkan |importance=Rendah .
Ya

Penilaian rencana dihasilkan daripada parameter dalam sepanduk projek {{WPPER}} pada halaman perbincangan rencana. Rencana dengan kelas sah tidak tersedia tidak akan disenaraikan dalam Kategori:Rencana perubatan yang belum dinilai (kosong pada Jun 2011).

Sintaks[sunting sumber]

Anda boleh mempelajari sintaks dengan melihat halaman perbincangan dalam mod penyuntingan dan dengan membaca maklumat di bawah. Ini adalah sintaks penilaian (penilaian adalah sampel, perubahan kepada apa yang terpakai kepada rencana yang dipersoalkan):

{{WPPER |class= |importance=}}
  • Memaparkan sepanduk lalai, memaparkan maklumat projek dan hanya??? untuk parameter kualiti dan kepentingan.
{{WPPER|class=A|importance=Atas}}
  • Kelas A dengan kepentingan Atas. Semua rencana yang dinilai harus mempunyai kualiti dan kepentingan diisi.

Penilaian kualiti[sunting sumber]

Penilaian kualiti rencana dihasilkan daripada parameter kelas dalam sepanduk projek {{WPPER}} pada halaman perbincangannya:

{{WPPER |class=???}}

Nilai berikut boleh digunakan untuk parameter kelas untuk menggambarkan kualiti rencana:

Penilaian kepentingan[sunting sumber]

Penilaian kepentingan rencana dihasilkan daripada parameter importance dalam sepanduk projek {{WPPER}} pada halaman perbincangannya:

{{WPPER|importance=???}}

Nilai berikut boleh digunakan untuk parameter kepentingan :

Parameter pasukan petugas[sunting sumber]

Sekiranya artikel berada dalam lingkup pasukan petugas, gunakan kod di bawah ini, ganti taskforce dengan nama pasukan petugas yang diinginkan:

{{WPMED| taskforce =Yes | taskforce -imp=???}}

Parameter berikut boleh digunakan untuk pemboleh ubah pasukan tugas, dengan nilai sentiasa Ya :

  • kecemasan (menambah artikel kepada )
  • neurologi (menambah artikel untuk )

Untuk pasukan petugas yang menggunakan penilaian keutamaan mereka sendiri, parameter taskforce-imp harus digunakan, menggantikan "taskforce" di taskforce-imp dengan salah satu nilai di atas. Nilai yang dapat diterima untuk parameter taskforce-imp sama dengan parameter kepentingan, yang disenaraikan di atas dalam #Penilaian kepentingan.

Sekiranya pasukan petugas ditunjukkan, tetapi tugas-tugas tidak diberikan, beberapa pasukan petugas akan menggunakan kepentingan WPPER, sementara yang lain akan menjadikannya sebagai kepentingan yang tidak dinilai untuk pasukan petugas.

Skala kualiti[sunting sumber]

Skala kepentingan[sunting sumber]

Tujuan penilaian kepentingan adalah untuk mengarahkan usaha penambahbaikan rencana projek ke arah rencana yang paling penting, dan secara kebetulan untuk menyediakan senarai pendek topik penting yang mudah bagi pembaca yang berminat dalam bidang perubatan secara umum.

Semua penyakit, keadaan, ubat-ubatan, dan ujian sangat penting bagi orang yang langsung terkena penyakit tersebut. Kriteria yang digunakan untuk menilai kepentingan rencana tidak dimaksudkan untuk menjadi pandangan mutlak atau kanonik tentang betapa pentingnya topik ini. Sebaliknya, mereka berusaha mengukur kebarangkalian bahawa rata-rata pembaca Wikipedia akan mencari topik tersebut (dan oleh itu keperluan segera untuk mempunyai rencana yang ditulis dengan baik). Oleh itu, subjek yang mempunyai populariti yang sangat popular boleh dinilai lebih tinggi daripada topik yang boleh dikatakan lebih "penting" tetapi yang menarik terutama bagi pelajar, pakar atau pesakit.

Garis panduan khusus WPPER untuk penilaian penting diberikan di bawah. Dalam membuat penilaian, ia sangat membantu anda iaitu dengan membandingkan rencana dengan orang lain yang sudah mempunyai penarafan yang dicadangkan. Pautan kepada setiap kategori disediakan dalam lajur pertama jadual ini:

Skema penggredan kepentingan rencana
Label Kriteria Contoh
Keutamaan teratas Subjek sangat penting, bahkan diperlukan, untuk perubatan. Ia menjadi perhatian yang tinggi daripada bukan profesional di seluruh dunia. Biasanya subjek besar dengan banyak sub-rencana yang berkaitan. Kurang daripada 1% rencana berkaitan perubatan mencapai penarafan ini. Tuberkulosis atau Kanser
Keutamaan tinggi Subjek jelas penting. Subjek menarik untuk, atau mempengaruhi secara langsung, banyak pembaca. Kategori ini merangkumi penyakit dan rawatan yang paling biasa serta bidang pengkhususan utama. Kurang daripada 10% rencana berkaitan perubatan mencapai penarafan ini. Penyakit selia atau Mastektomi
Keutamaan sederhana Keutamaan normal untuk penambahbaikan rencana. Rencana yang baik akan menarik atau berguna bagi banyak pembaca. Subjek terkenal dalam keistimewaannya. Kategori ini merangkumi kebanyakan keadaan perubatan, ujian, ubat yang diluluskan, subspesialiti perubatan, anatomi terkenal, dan tanda dan gejala yang biasa. Cholangiocarcinoma atau Kekejangan
Keutamaan rendah Rencana hanya boleh disertakan untuk merangkum bahagian tertentu dari rencana yang lebih penting, atau hanya dapat dihubungkan dengan perubatan. Subjek mungkin khusus untuk satu negara atau sebahagian dari satu negara, seperti keperluan perlesenan atau organisasi. Kategori ini merangkumi kebanyakan perkara berikut: penyakit yang sangat jarang berlaku, tanda-tanda perubatan, peralatan, hospital, individu, maklumat sejarah, penerbitan, undang-undang, penyiasatan ubat, maklumat genetik dan fisiologi terperinci, dan ciri-ciri anatomi yang tidak jelas. Sindrom Leopard atau Kesan Flynn
NA NA bermaksud Not an Article. Label ini digunakan untuk semua halaman yang bukan rencana, seperti templat, kategori, dan halaman disambiguasi. (Untuk menandakan rencana sebagai "memerlukan penilaian" atau "tidak dinilai", biarkan parameter kepentingan kosong, seperti ini: |importance= ) WikiProjek Perubatan

Statistik[sunting sumber]

WikiProjek Perubatan statistik penilaian

Wikipedia:Version 1.0 Editorial Team/Perubatan artikel mengikut statistik kualiti senarai kerjalogcategory

Meminta penilaian atau penilaian semula[sunting sumber]

Apa yang anda boleh capai di sini
Proses ini adalah untuk mengetahui sama ada artikel anda pada masa ini dinilai pada tahap yang betul (Tunas, Mula, C, B) dan kepentingan yang betul (Rendah, Sederhana, Tinggi, Teratas). Sekiranya anda telah mengembangkan artikel dengan ketara dan dinilai di bawah kelas B, atau jika anda merasakan penilaiannya tidak betul, sila senaraikan di bawah.
Apa yang TIDAK dapat anda capai di sini
  • Sekiranya anda berminat dengan komen yang lebih luas mengenai artikel, hubungi sukarelawan di laman perbincangan atau senaraikannya di ulasan sebaya sebagai gantinya.
  • Sekiranya anda menganggap artikel itu ditulis dengan baik, maka anda boleh mencalonkannya sebagai artikel baik yang mungkin atau sebagai artikel pilihan mungkin.
  • Kami tidak mempunyai proses untuk mengenal pasti artikel kelas A.
Tambahkan artikel di sini! Permintaan terbaru di BAWAH

Senaraikan[sunting sumber]