Wikipedia Bahasa Poland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Favicon of Wikipedia Wikipedia Bahasa Poland
Logo Wikipedia Bahasa Poland
Laman Utama Wikipedia Bahasa Poland.
Laman Utama Wikipedia Bahasa Poland.
Maklumat umum
URLhttp://pl.wikipedia.org/
JenisProjek ensiklopedia internet
Tersedia dalamBahasa Poland
Ditubuhkan26 September 2001 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikYayasan Wikimedia
GabunganPolish Wikimedia projects (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kandungan dan sokongan
KeluaranEnsiklopedia internet Edit the value on Wikidata
KomersialTidak
PendaftaranTidak wajib
LesenAtribusi-Perkongsian Serupa 3.0 Tidak Mudah Alih Creative Commons dan Lesen Dokumentasi Bebas GNU Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainFacebook: polska.wikipedia Twitter: wikipedia_pl Instagram: polska_wikipedia Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Wikipedia Bahasa Poland (Bahasa Poland: Wikipedia polskojęzyczna) merupakan edisi Bahasa Poland Wikipedia, Wikipedia yang ke-9, dimulakan pada 26 September 2001. Pada Julai 2007, Wikipedia Bahasa Poland mempunyai lebih daripada 420,000 buah rencana dan merupakan Wikipedia keempat terbesar selepas Wikipedia Bahasa Inggeris, Wikipedia Bahasa Jerman, dan Wikipedia Bahasa Perancis), serta edisi yang terbesar dalam bahasa-bahasa Slavik.

Wikipedia Bahasa Poland ini pada asalnya wujud sebagai sebuah projek yang tersendiri dengan domain wiki.rozeta.com.pl. Atas cadangan para pengasas Wikipedia Bahasa Inggeris, tapak web ini menyertai Wikipedia sebagai http://pl.wikipedia.com pada 12 Januari 2002 dan selepas itu http://pl.wikipedia.org pada 22 November. Wikipedia Bahasa Poland ini juga mempunyai domain tersendiri iaitu www.wikipedia.pl yang melencong ke pl.wikipedia.org.

Pepatah kata "Wikipedia, ensiklopedia bebas" dalam Bahasa Poland ialah Wikipedia, wolna encyklopedia, disebut /vʲikʲiˈpɛdʲa ˈvɔlna ɛntsɨklɔˈpɛdʲa/.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penumbuhan rencana
  • Julai 2005: tsca.bot, salah satu bot, diprogramkan untuk memuat naik statistik dari laman-laman rasmi kerajaan tentang majlis perbandaran di Poland, Perancis, dan Itali. Dalam beberapa bulan, bot ini memuat naik lebih daripada 40,000 buah rencana.

Dalam DVD[sunting | sunting sumber]

Wikipedia Poland pertama kali diterbitkan dalam DVD bersama edisi kertas majalah Enter SPECIAL pada bulan Ogos 2005. Penyiar tidak membuat percubaan untuk menghubungi Yayasan Wikimedia sebelum membuat DVD tersedia di pasaran dan edisi itu sendiri ternyata telah menjadi tidak sah kerana ia melanggar lesen GNU GPL. Di samping itu, perisian yang digunakan dalam edisi itu bekerja secara dadakan di bawah Windows 98 Microsoft.

Edisi DVD baru disediakan sebagai projek bersama cawangan Poland dengan Yayasan Wikimedia (Wikimedia Polska) dan penerbit dari Poland Helion. Ia mengandungi rencana yang ditulis sebelum 4 Jun 2006. Kerja-kerja itu telah disempurnakan pada 24 November 2006 dan edisi itu dikeluarkan pada akhir bulan Julai 2007. Ia menelan belanja 39 zloty.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]