Wilfrid Laurier

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sir Wilfrid Laurier
Perdana Menteri Kanada Ke-7
Dalam jawatan
11 Julai 1896 – 6 Oktober 1911
RajaVictoria
Edward VII
George V
Earl of Aberdeen
Earl of Minto
Earl Grey
Didahului olehCharles Tupper
Digantikan olehRobert Borden
Butiran peribadi
LahirHenri-Charles-Wilfrid Laurier
(1841-11-20)20 November 1841
Saint-Lin, Kanada Timur
Meninggal dunia 17 Februari 1919(1919-02-17) (umur 77)
Ottawa, Ontario
Tempat persemadianNotre-Dame Cemetery, Ottawa, Ontario
Parti politikParti Liberal Kanada
PasanganZoé Lafontaine
Anak-anaktiada
Alma materUniversiti McGill
ProfesionPeguam
Tandatangan

Sir Henri Charles Wilfrid Laurier, (20 November 184117 Februari 1919), dikenali sebagai Wilfrid Laurier ialah Perdana Menteri Kanada ketujuh dari 11 Julai 1896 hingga 6 Oktober 1911.

Perdana Menteri Kanada pertama yang menggunakan frankofon, Laurier sering dianggap sebagai salah satu yang terbesar di negara ini negarawan. Beliau terkenal dengan beliau dasar dari perdamaian, berkembang Gabungan dan kompromi antara Perancis dan Inggeris Kanada. Visi beliau untuk Kanada adalah tanah kebebasan individu dan federalisme berpusat. Beliau juga berhujah untuk perkongsian Inggeris-Perancis di Kanada. "Saya telah sebelum saya sebagai tiang api," katanya, "dasar Canadianism benar, kesederhanaan, dari perdamaian." Dan dia ghairah mempertahankan kebebasan individu, "Kanada adalah percuma dan kebebasan adalah kewarganegaraan," dan "Tiada apa-apa akan menghalang saya dari meneruskan tugas saya memelihara pada kos semua kebebasan awam kita." Laurier juga dianggap baik untuk usaha beliau untuk menubuhkan Kanada sebagai sebuah negara autonomi dalam Empayar British, walaupun dia menyokong kesinambungan daripada Empayar British jika ia berdasarkan "kebebasan mutlak politik dan komersial".

Laurier adalah keempat paling lama berkhidmat Perdana Menteri Kanada, di belakang William Lyon Mackenzie King, John A. Macdonald, dan Pierre Trudeau. Pada 2011 majalah Maclean's telah menunjukkan kedudukan sejarah Perdana Menteri diletakkan Laurier pertama.[1] Laurier juga memegang rekod untuk yang paling berturut-turut memenangi pilihan raya persekutuan (4), dan tempoh 15 tahun beliau masih panjang tidak terganggu terpanjang di kalangan pejabat Perdana Menteri. Di samping itu, beliau hampir 45 tahun (1874-1919) perkhidmatan dalam Dewan Rakyat merupakan rekod semua masa untuk dewan itu.[2] Akhirnya, pada 31 tahun, 8 bulan, Laurier merupakan pemimpin paling lama berkhidmat sebuah parti politik utama Kanada, melepasi King oleh lebih dua tahun. Potret Laurier yang dipaparkan pada Kanada bil lima dolar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hillmer, Norman; Azzi, Steven (10 June 2011). "Canada's Best Prime Ministers". Maclean's. Dicapai pada 11 June 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Years of service in Parliament". Parliament of Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-05-17. Dicapai pada 16 May 2010.
Didahului oleh
Charles Tupper
Perdana Menteri Kanada
1896-1911
Diikuti oleh:
Robert Borden