Wingko

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Wingko
6. Wingko Babat 3.jpg
Sepinggan wingko
Nama alternatifWingko Babat
JenisLempeng
Tempat asalIndonesia
KawasanJawa dan Seluruh Negara di Indonesia, juga terkenal di Asia Tenggara
Bahan utamaKelapa
di Wikibuku Buku Masakan: Wingko  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Wingko

Wingko, wiwingka atau bibika, yang kadang-kadang disebut wingko babat, wiwingka atau bibika (rev. De voeding di Nederlands-Indië 1904), adalah makanan ringan tradisional lempeng Indonesia yang dibuat dari kelapa. Ini kue biasanya dikaitkan dengan masakan Jawa.

Wingko adalah sejenis kuih yang dibuat terutamanya dari kelapa dan bahan-bahan lain. Wingko terkenal terutamanya di sepanjang pantai utara Pulau Jawa. Ia dijual kebanyakan oleh penjual barang di kereta api, di stesen bas atau kereta api, atau di kedai pengeluar sendiri. Ini dapat menjelaskan popularitasnya di Jawa sebagai hadiah untuk keluarga setelah kembali dari perjalanan.

Wingko biasanya kek kelapa bulat dan hampir keras yang biasanya disajikan dalam kepingan kecil yang hangat. Wingko dijual sama ada dalam bentuk kek bersaiz pinggan besar atau kek kecil kertas.

Wingko yang paling terkenal dibuat di Babat. Sebagai nama lengkapnya, wingko babat, menunjukkan, wingko sebenarnya berasal dari Babat, sebuah daerah kecil di Kabupaten Lamongan di Jawa Timur, dekat perbatasan dengan kabupaten Bojonegoro. Di Babat, yang hanya merupakan kota kecil, wingko memainkan peranan besar dalam ekonominya. Terdapat banyak kilang wingko di bandar itu, yang menggaji banyak pekerja. Kilang-kilang tersebut mendapat banyak buah kelapa dari bandar-bandar yang berdekatan.

Hari ini wingko adalah makanan terkenal di Babat dengan pelbagai jenama dan saiz wingko untuk dijual. Sebilangan besar kilang wingko masih dimiliki oleh orang Cina Indonesia dan ada yang masih menggunakan bahasa Cina untuk jenama mereka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Templat:Kue