Wira

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Wira atau Hero (wanita: heroin) ialah orang sebenar atau watak fiksyen utama yang, dalam menghadapi bahaya, memerangi kesukaran melalui kepintaran, keberanian, atau kekuatan. Seperti istilah lain yang dahulunya khusus jantina (seperti pelakon), hero sering digunakan untuk merujuk kepada mana-mana jantina, walaupun heroin hanya merujuk kepada wanita. Jenis wira asal epik klasik melakukan perkara sedemikian demi kemuliaan dan kehormatan. Wira pasca klasik dan moden, sebaliknya, melakukan perbuatan besar atau tindakan tidak mementingkan diri untuk kebaikan bersama dan bukannya matlamat klasik untuk kekayaan, kebanggaan, dan kemasyhuran. Antonim wira ialah penjahat. Istilah lain yang dikaitkan dengan konsep wira mungkin termasuk lelaki baik atau topi putih.

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Perkataan hero berasal daripada bahasa Yunani ἥρως (hērōs), "hero" (harfiahnya "pelindung" atau "pembela"), [4] terutamanya seperti Heracles dengan keturunan ilahi atau kemudiannya diberi penghormatan ilahi.[5] Sebelum pentafsiran Linear B bentuk asal perkataan itu diandaikan sebagai *ἥρωϝ-, hērōw-, tetapi sebatian Mycenaean ti-ri-se-ro-e menunjukkan ketiadaan -w-. Hero sebagai nama muncul dalam mitologi Yunani pra-Homeric, di mana Hero adalah pendeta dewi Aphrodite, dalam mitos yang sering dirujuk dalam kesusasteraan.

Menurut The American Heritage Dictionary of the English Language, akar Proto-Indo-Eropah ialah *ser bermaksud "melindungi". Menurut Eric Partridge dalam Origins, perkataan Yunani hērōs "sama dengan" seruāre Latin, yang bermaksud untuk menjaga. Partridge menyimpulkan, "Perasaan asas kedua-dua Hera dan wira adalah 'pelindung'." R. S. P. Beekes menolak terbitan Indo-Eropah dan menegaskan bahawa perkataan itu mempunyai asal usul Pra-Greek.[6] Hera ialah seorang dewi Yunani.

Zaman Purba[sunting | sunting sumber]

Seorang wira klasik dianggap sebagai "pahlawan yang hidup dan mati dalam mengejar kehormatan" dan menegaskan kehebatan mereka dengan "kecemerlangan dan kecekapan yang mereka gunakan untuk membunuh".[7] Kehidupan setiap wira klasik tertumpu pada pertempuran, yang berlaku dalam peperangan atau semasa pencarian epik. Wira klasik biasanya separa dewa dan berbakat luar biasa, seperti Achilles, berkembang menjadi watak heroik melalui keadaan berbahaya mereka.[2] Walaupun wira-wira ini sangat bijak dan berkemahiran, mereka selalunya bodoh, menghadapi bencana, mempertaruhkan nyawa pengikut mereka untuk perkara remeh, dan berkelakuan angkuh seperti kanak-kanak.[2] Pada zaman klasik, orang menganggap wira dengan penghormatan tertinggi dan sangat penting, menjelaskan keunggulan mereka dalam kesusasteraan epik.[8] Kemunculan tokoh-tokoh fana ini menandakan revolusi penonton dan penulis yang berpaling dari tuhan-tuhan abadi kepada manusia fana, yang momen-momen kemuliaan heroiknya bertahan dalam ingatan keturunan mereka, memanjangkan ...

Mitos[sunting | sunting sumber]

Konsep "Mythic Hero Archetype" pertama kali dibangunkan oleh Lord Raglan dalam bukunya pada tahun 1936, The Hero, A Study in Tradition, Myth and Drama. Ia adalah satu set 22 sifat biasa yang katanya dikongsi oleh ramai wira dalam pelbagai budaya, mitos dan agama sepanjang sejarah dan di seluruh dunia. Raglan berhujah bahawa semakin tinggi skor, semakin besar kemungkinan angka itu adalah mitos.

Rujukan[sunting | sunting sumber]