Wolli Creek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

{{

Wolli Creek
Wolli Creek Canal[1]
laluan air
Wolli Creek, pemandangan dari empangan di Turrella.
Nama asal: Bahasa Aborigin Australia: "Kem Hitam"[1]
Negara Australia
Negeri New South Wales
IBRA Sydney Basin, St George
Daerah Southern Sydney
Kawasan-kawasan perbandaran Georges River Council, Bayside Council, Canterbury-Bankstown Council
Sebahagian Tangkapan Cooks River
Cabang-cabang
 - kanan Bardwell Creek
Sumber Beverly Hills Park
 - lokasi selatan Narwee
Muara pertemuan dengan Cooks River
 - lokasi di antara Arncliffe dan Tempe
Panjang 9 km (6 mi)
Lembangan 22 km2 (8 sq mi)
Nature Reserve Wolli Creek Regional Park
[1]

Wolli Creek (/ˈwɒl/) adalah aliran sungai Sungai Cooks di selatan pinggiran Sydney, di New South Wales, Australia.

Laluan dan ciri[sunting | sunting sumber]

Wolli Creek naik ke selatan dari Narwee, di dalam Beverly Hills Park, Beverly Hills, dan mengalir secara timur ke timur laut melalui Wolli Creek Regional Park, disertai oleh anak sungai utama, Bardwell Creek, sebelum mencapai pertemuan dengan Sungai Cooks di dekat Arncliffe dan Tempe.[1] Sungai itu adalah saluran yang dipenuhi antara Kingsgrove Road, Kingsgrove dan Bexley Road, Bexley Utara di mana ia memasuki Lembah Wolli Creek. Kawasan sub-catchment dari sungai adalah 22 kilometer persegi (8.5 bt2).

Nilai pemuliharaan alam[sunting | sunting sumber]

Bersebelahan dengan Wolli Creek, di Wolli Creek Valley, adalah Wolli Creek Regional Park, reserve nature 50 hektar (120 ekar) yang dirancangkan[2] dari hutan rimba asli dan rizab awam yang diumumkan oleh kerajaan NSW pada tahun 1998 sebagai akibat dari berkempen masyarakat berkempen untuk kawasan itu untuk dipelihara dan untuk M5 East Freeway untuk pergi ke bawah tanah.[2] Walaupun beberapa taman telah ditubuhkan dan pengurusan diserahkan dari pihak berkuasa tempatan ke [[Taman Negara dan Perkhidmatan Hidupan Liar Negara (New South Wales) | Taman Negara & Perkhidmatan Hidupan Liar NSW], termasuk Girrahween Park 8.9 hektar (22 ekar)[2] and some privately held land that was compulsorily acquired,[3] beberapa kawasan taman yang dirancang awalnya kekal di tangan agensi-agensi kerajaan termasuk Sydney Water dan Roads and Maritime Services.[2]

Apabila selesai, rizab alam semula jadi yang dirancang menawarkan kemudahan pengangkutan awam yang mudah, kawasan perkelahan keluarga, pemandangan yang luas dan semak belukar, lekukan pasir batu pasir dengan trek berjalan, campuran taman, hutan hujan, dan hutan hutan, dan penangkapan burung yang hebat berdekatan dengan kediaman yang sangat maju dan landskap perindustrian.[4]

Hidupan liar[sunting | sunting sumber]

Pemerhatian burung[sunting | sunting sumber]

Kepelbagaian habitat dan lokasi strategik Lembah Wolli Creek dicerminkan dalam pelbagai spesies burung yang dapat ditemui berdekatan dengan sungai. Kira-kira 175 spesies burung telah direkodkan di kawasan antara 1940 dan 1999.[5]

Ikan[sunting | sunting sumber]

Beberapa spesies ikan air tawar dan air masin boleh didapati di Wolli Creek di kawasan-kawasan di atas dan di bawah tangga ikan. Tangga ikan, atau "ikan jalanan batu"[6] telah dibina untuk membolehkan ikan memintas empangan[7] di Henderson St, Turrella, membenarkan penghijrahan ke kawasan lain di sungai.

Rawang garam pantai[sunting | sunting sumber]

Bahagian bawah - bahagian pasang surut - Wolli Creek adalah rumah bagi komuniti tumbuhan yang dikenali sebagai rawang garam,[8] atau rawang garam pantai.[9] Masyarakat tumbuhan merangkumi pelbagai spesies bertahan salin seperti Knobby Club-rush (Ficinia nodosa), Samphire (Sarcocornia quinqueflora), Sea Rush (Juncus kraussii), Seablite (Suaeda australis), Streaked Arrowgrass (Triglochin striata) dan lain-lain.[9] Rawang garam pantai telah diiktiraf sebagai sinki karbon serta penapis nutrien yang mengekalkan kualiti air dan disenaraikan sebagai Komuniti Ekologi Terancam di bawah Threatened Species Conservation Act 1995.[9]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Templat:NSW GNR
  2. ^ a b c d "Regional park". Wolli Creek Preservation Society Inc. 17 Februari 2012. Dicapai pada 8 April 2013.
  3. ^ Vella, Joanne (14 September 2010). "Land rezoned for Wolli Creek regional park". Canterbury-Bankstown Express. Dicapai pada 8 April 2013.
  4. ^ "Inner south-west Sydney's precious greenspace". Wolli Creek Preservation Society Inc. 21 Februari 2013. Dicapai pada 8 April 2013.
  5. ^ Rankin, Neil (2006). Birds of Wolli Valley (ed. revised). Sydney: Wolli Creek Preservation Society Inc.
  6. ^ "Turella Weir fishway, Wolli Creek". Fishing and aquaculture: Fishway Projects. NSW Department of Primary Industries. 2012. Dicapai pada 3 Jun 2012.
  7. ^ "Fishway at Turrella is nearing completion". Sydney Metropolitan Catchment Management Authority. Government of New South Wales.
  8. ^ Brown, K.R.; Krassoi, F.R.; Angus, C.; Underwood, P. (1988). "The mangroves of Wolli Creek, Sydney". Wetlands (Australia). Coast and Wetlands Society Inc. 8 (1). Dicapai pada 28 April 2013.
  9. ^ a b c "Coastal saltmarsh. Primefact (1st ed)" (PDF). Department of Primary Industries. (2013, March). Government of New South Wales. Dicapai pada 28 April 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Waterways of Sydney Templat:Rivers of New South Wales

Koordinat: 33°56′00″S 151°07′30″E / 33.93333°S 151.12500°E / -33.93333; 151.12500