Wordle

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wordle
Sebuah petak berbaris empat yang berwarna-warni. Setiap baris terisi oleh lima huruf. Menurut turutan dari atas ke bawah; ARISE, ROUTE, RULES dan REBUS. Huruf A, I, O, T dan L berada dalam petak kelabu; huruf R, S dan E dalam kata ARISE, U dan E dalam kata ROUTE, dan U dan E dalam kata RULES berada dalam petak kuning, manakala huruf R dalam kata ROUTE, R dan S dalam kata RULES, dan keseluruhan huruf dalam kata REBUS berada dalam petak hijau.
Tangkapan layar Wordle (#196)
PembangunJosh Wardle
Pengatur caraJosh Wardle Sunting ini di Wikidata
PlatformLaman sesawang
PelepasanOktober 2021
GenrePermainan kata
ModPemain tunggal Sunting ini di Wikidata

Wordle (Jawi: وردل) ialah sebuah permainan teka-teki kata percuma yang dibangunkan oleh Josh Wardle. Permainan ini dimainkan di sebuah laman sesawang.

Permainan Wordle telah dijual kepada akhbar The New York Times (NYT) dengan harga beberapa juta dolar Amerika. NYT mengumumkan dengan pembelian itu, permainan tersebut masih akan disediakan secara percuma.[1]

Bahasa lain[sunting | sunting sumber]

Ketularan permainan ini telah menimbulkan permainan yang sama disesuaikan untuk bahasa lain. Antara bahasa yang didapati termasuklah bahasa Melayu.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Syameen Khalili (4 Februari 2022). "Wordle Kini Milik NYT". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Februari 2022. Dicapai pada 5 Februari 2022.
  2. ^ Najib (31 Januari 2022). "Cuba Katapat, versi bahasa Melayu permainan teka kata Wordle". Soya Cincau. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Februari 2022. Dicapai pada 5 Februari 2022.