Wormmon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Wormmon
Watak Digimon Adventure 02
Wormmon.gif
Wormmon
Kemunculan pertama Episod 1 - Orang yang mewarisi keberanian
Disuarakan oleh Naozumi Takahashi (Jepun)
Paul St. Peter (Inggeris)
Profil
Spesies Serangga
Jantina Jantan
Tahap Kanak-kanak
Teknik serangan Nebaneba Net
Silk Thread
Random Roll
Worm Hang
Pasangan Ken Ichijouji

Wormmon (ワームモン, Wāmumon) merupakan watak utama dalam siri Digimon Adventure 02 juga makhluk Digimon dari Jepun. Dahulunya dia merupakan watak jahat dalam siri ini sebelum bekerjasama dengan Daisuke dan rakan-rakannya. Dia berpasangan dengan seorang manusia bernama Ken Ichijouji.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Wormmon adalah sejenis ulat sutera. Seperti serangga sebenar, Wormmon memiliki kebolehan untuk melekat permukaan dinding dan juga mampu untuk mengeluarkan cecair sutera dari mulutnya. Dia seolah-olah mempunyai Dark Ring di belakangnya, sebenarnya cuma hiasan di belakangnya.

Wormmon sangat penyanyang, pemalu dan penakut. Berbeza dengan pertukaran menjadi Stingmon, sangat tangkas, kuat dan berani.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Cerita Wormmon ini bermula apabila Ken Ichijouji ketika itu berusia 9 tahun telah disedut ke dalam Dunia Digital buat kali pertama melalui komputer abangnya. Ken bersama-sama dengan Ryo Akiyama, mengembara bersama-sama dengan Digimon mereka melalui padang pasir Dunia Digital, di mana mereka berjuang dan mengalahkan Millenniumon. Selepas Millenniumon musnah, Millenniummon mengeluarkan spora gelap, salah satu daripadanya masuk ke dalam leher Ken.

Sekali lagi Wormmon bertemu Ken, Ken bertukar nama sebangai Digimon Kaiser. Walaupun Ken sebagai Digimon Kaiser, layani Wormmon dengan kejam, Wormmon masih memilih menjadi persahabatan dan kesetiaan kepada Ken. Pada asalnya, Wormmon merupakan watak sampingan dalam Anime. Walau bagaimanapun, apabila Kimeramon akhirnya dicipta untuk musnahkan Dunia Digital, Wormmon akhirnya memutuskan untuk membuat percubaan terakhir untuk menyelamatkan Ken oleh ingkar kepadanya. Wormmon membawa Daisuke dan V-mon ke bilik kuasa untuk menunjukan Digimental Keajaiban, membolehkan V-mon bertukaran Armor menjadi Magnamon. Dengan Ken masih enggan melepaskan dan Magnamon kalah, Wormmon mengambil langkah-langkah drastik dan diserahkan semua tenaga dalam badannya kepada Magnamon memberikan Magnamon kuasa yang mencukupi untuk membunuh Kimeramon, tetapi jangka hayat Wormmon sudah tamat. Bagaimanapun, akhirnya membuat Ken menyedari perbuatan-perbuatan jahat dan berhenti menjadi Digimon Kaiser.

Setelah Wormmmon dihidupkan kembali, Ken menjaga Wormmon dengan baik dan mengelakkan Wormmon mati ditangan musuh. Semenjak itu Wormmon boleh bertukar menjadi Stingmon. Wormmon dan V-mon bersatu dan bergabung dengan pertukaran Jogress menjadi Paildramon seterusnya bertukaran Ultimate menjadi Imperialdramon.

Lain-lain pertukaran[sunting | sunting sumber]

Nama "Wormmon" merupakan nama dalam tahap Kanak-kanak. Dalam lain-lain bentuk, nama juga berubah.

Leafmon

Leafmon (リーフモン, Rīfumon) adalah tahap bayi I Wormmon. Leafmon kali pertama muncul apabila Ken mencari Digimonnya di Kawasan Telur Digital. Leafmon juga muncul apabila Paildramon atau Imperialdramon Mod Dragon hilang kuasa sehingga Wormmon dan V-mon tidak lagi dapat mengekalkan tahap kanak-kanak mereka.

Teknik serangan:

  • Sansei no Awa (酸性の泡) - Serang bebola racun seperti buih dari mulutnya
Minomon

Minomon (ミノモン) adalah tahap bayi II Wormmon. Nama "Minomon" berasal dari perkataan Jepun "minomushi", yang merujuk kepada bentuk larva serangga yang dikenali sebagai "minoga". Minomon muncul sekali sekala apabila Wormmon terpaksa nyapertukaran selepas pertempuran sukar.

Teknik serangan:

  • Pinecone (パインコーン, Painkōn) - Serangan putaran menggunakan kon belakangnya.
Stingmon

Stingmon (スティングモン, Sutingumon) adalah pertukaran tahap dewasa Wormmon. Dia tidak seperti Wormmon, dia adalah seorang pejuang yang hebat dengan personaliti yang hebat, dan dengan kekuatan yang jauh hebat daripada Digimon Armor.

Kali pertama Stingmon menunjukkan dirinya semasa mempertahankan Iori dan Ankylomon daripada serangan Thunderballmon untuk menyerang Kampung Permulaan, dan akhirnya Daisuke dan rakan-rakannya mendapati bahawa dia adalah pertukaran tahap dewasa oleh Wormmon.

Teknik serangan:

  • Spiking Finish (スパイキングフィニッシュ, Supaikingu Finisshu) - Serang lawan dengan pancang dari kedua-dua lengannya.
  • Hell Squeeze (ヘルスクイーズ, Heru Sukuīzu) - Menggunakan tendangan cepat mengelilingi musuh dengan bilah diperbuat daripada angin.
  • Moon Moon Shooter (ムーンムーンシューター, Mūn Mūn Shūtā) - Serang pelbagai jarum besar.


Proses pertukaran (Dari Leafmon bertukar menjadi Minomon, selepas itu bertukar menjadi Wormmon, dan akhir sekali bertukar menjadi Stingmon)

Paildramon[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Veemon § Paildramon

Imperialdramon[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Imperialdramon