XX Ray II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari XX Ray 2)
XX Ray II
Poster keluaran tayangan
PengarahAziz M. Osman
Penulis
  • Aziz M. Osman
  • Jailani Salehan
Lakon layarAziz M. Osman
Dihasilkan olehRuhani Abdul Rahman
Dibintangi
SinematografiBade Hj. Azmi
Disunting olehAziz M. Osman
Muzik olehAzman Abu Hassan
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 25 November 1995 (1995-11-25) (Malaysia)
[1]
Masa tayangan
103 minit
NegaraMalaysia
Bahasa
BajetRM1.5 juta
Pecah panggungRM1.5 juta

XX Ray II ialah sebuah filem pengembaraan cereka sains Malaysia 1995 arahan Aziz M. Osman dengan skrip ditulis bersama oleh Aziz dan Jailani Salehan. Ia merupakan filem kedua dalam trilogi XX Ray dan dibintangi oleh Aziz sendiri bersama Lydiawati, Ida Nerina, Jalaluddin Hassan, Osman Kering dan Azmil Mustapha.[2][3] Filem ini berkisarkan tentang seorang saintis kadet di pusat sains yang mendakwa bahawa dia mencipta mesin pelupusan laser, tetapi ia sebenarnya adalah hasil idea rakan pelajar. Kesinambungan dari filem XX Ray (1992), filem ini ditayangkan pada 25 November 1995 dan menerima pelbagai ulasan positif daripada pengkritik filem.[4][5][6] Siri televisyen susulannya, Misi XX-Ray disiarkan di TV3 pada 2006, manakala kesinambungan filem ini, XX Ray III ditayangkan pada 2019.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Di Melaka, sebiji meteorit telah mendarat dan terhempas di suatu kawasan terpencil. Kejadian itu disaksikan oleh seorang penduduk kampung. Shima (kakak Amir), ialah seorang pemandu pelancong telah menyampaikan maklumat ringkas mengenai Hang Tuah dan zaman Kesultanan Melaka kepada pengunjung di Muzium Negara. Shima telah mempunyai teman lelaki, Johan yang merupakan seorang ahli sains kadet di Pusat Sains dan Teknologi Nasional (kini Pusat Sains Negara). Tiga tahun selepas menamatkan pengajiannya dalam bidang sains di universiti, Amir (adik Shima) kini bekerja sebagai ahli astronomi; dia dan kakaknya tinggal bersama di bandar selepas kematian ibu bapa mereka beberapa tahun yang lalu.

Di Pusat Sains, Shima dan Amir menuju ke makmal utama di mana Profesor Yeoh telah memperkenalkan peranti baharu yang dipanggil mesin pelupusan laser kepada para saintis yang hadir termasuk Johan. Ahli-ahli sains di Pusat Sains telah menggunakan tin minuman Coca-Cola sebagai eksperimen untuk menguji keberkesanan mesin pelupusan tersebut, pancaran laser itu membuatkan tin minuman itu hilang dalam sekelip mata. Profesor Yeoh yakin mesin tersebut ialah salah satu usaha untuk menghentikan pencemaran di negara ini menjelang tahun 2020.

Johan kemudian diberikan kredit atas peranti itu yang kononnya dicipta olehnya. Tina, rakan sekerja Johan yang juga ahli sains kadet di Pusat Sains, menafikan semua dakwaan yang dibuat oleh Johan. Apabila Tina mengambil kertas kerjanya di pejabatnya, Johan telah mengugutnya dan membakar kertas kerjanya, yang mana ia sepatutnya diserahkan kepada Profesor Yeoh. Tina kemudiannya disingkirkan daripada Pusat Sains. Johan dan Shima makan malam di sebuah restoran pada malam itu yang mana hujan turun dengan lebat. Tina kemudian bertemu dengan Amir di rumahnya dan menceritakan segalanya kepadanya mengenai Johan, Profesor Yeoh dan mesin pelupusan laser. Kemudian, Amir mengkaji kemungkinan bahawa asteroid akan berlanggar dengan satelit geostesen di orbit.

Johan tidak terus menghantar Shima pulang ke rumah sebaliknya membawanya ke sebuah tempat yang sunyi dan kemudian cuba untuk memperkosa Shima dalam keretanya, namun dia telah menerima panggilan telefon daripada salah seorang pengawal keselamatan di Pusat Sains. Tina dan Amir menuju ke makmal utama dan mencari kod akses ke zon memori bagi melupuskan laser pelupusan. Sewaktu mencuba untuk membuka kod akses itu, Tina dan Amir telah ditangkap oleh Johan dan sekumpulan pengawal keselamatan Pusat Sains. Amir meminta Johan supaya menghapuskan mesin pelupusan itu, namun tidak dipedulikan oleh Johan.

Sewaktu berebut senjata yang dimiliki oleh salah seorang pengawal keselamatan Pusat Sains, Amir, Johan, Shima dan Tina telah 'dilupuskan' oleh mesin pelupusan. Mereka dibawa ke jurang perjalanan masa dan memasuki era tamadun Kesultanan Melayu Melaka, di bawah pemerintahan Sultan Mansur Shah. Mereka turut menjadi saksi kepada persengketaan bersejarah antara Hang Tuah dan Hang Jebat di mana Hang Tuah berjaya merampas keris Taming Sari. Amir cuba mengubah sejarah dengan menahan Hang Tuah dari membunuh Hang Jebat, tetapi usahanya gagal. Amir, Johan, Tina dan Shima telah dianggap sebagai penceroboh dan dihadapkan kepada Sultan Mansur Shah.

Sultan Mansur Shah mengarahkan Datuk Bendahara supaya merobohkan istana lama yang dicemari oleh Hang Tuah dan orang-orangnya dan membina istana baharu. Baginda kemudian mengarahkan supaya menghukum Amir, Johan, Shima dan Tina kerana didapati bersubahat dengan Hang Tuah. Amir dan Johan dikurung manakala Shima dan Tina telah dijadikan hamba. Acara tarian tradisional Melaka diadakan pada malam itu, dihadiri oleh Sultan Mansur Shah, Guntur dan Sri Bayu. Sri Bayu dan Guntur merancang untuk mendapatkan keris Taming Sari dan menghalang pengaruh Hang Tuah. Sri Bayu berbuat demikian kerana ingin menuntut bela atas kematian abangnya, Karma Wijaya.

Shima dan Tina diperintahkan untuk mandi bunga. Selepas dikurung selama sehari, Amir dan Johan kemudian diikat di atas rakit dan dibawa ke arus deras. Mereka berdua menjerit meminta bantuan namun tidak dipedulikan oleh penduduk kampung. Apabila mengetahui terdapat air terjun, Amir dan Johan menyelamatkan diri masing-masing dalam keadaan panik. Johan melarikan diri ke hutan dan menemui sebuah rumah besar. Amir pula dibawa ke rumah Hang Tuah. Mengetahui dirinya lapar, Johan mendapatkan makanan, namun ditangkap oleh Guntur dan Sri Bayu. Sultan Mansur Shah dan orang-orangnya (termasuk Hang Tuah) pergi memburu rusa, namun cubaan mereka gagal kerana Baginda mengalami kecederaan.

Tina dibawa bertemu dengan Amir oleh Hang Tuah, namun gerak-geri mereka diperhatikan dari jauh oleh Guntur. Amir dan Tina mula merancang sesuatu untuk kembali ke zaman moden. Mereka berdua mula mencipta peranti berhampiran sungai untuk membolehkan mereka pulang.

Baginda Sultan Mansur Shah menyaksikan persembahan tarian tradisional Melaka. Shima dibawa bertemu dengan Baginda selepas tamat persembahan dan Baginda terhibur dengan persembahannya. Baginda kemudian melamar Shima sebagai isterinya dan meminta Mak Dayang menghebahkan kepada seluruh rakyat Melaka bahawa Baginda ingin berkahwin dengan Shima.

Orang kanan istana telah menghebahkan kepada seluruh rakyat Melaka mengenai perkahwinan Sultan Melaka dengan Shima dan baginda akan mengadakan majlis selama 40 hari 40 malam serta menjamu seluruh rakyat Melaka.Johan yang turut mendengar hebahan tersebut merasa tidak berpuas hati dan mengamuk sebaik sahaja pulang ke rumah Seri Bayu. Seri Bayu cuba menipu Johan bahawa kononnya Hang Tuah juga turut menaruh hati kepada Shima. Johan cuba mengatakan bahawa Shima adalah kekasihnya namun Seri Bayu telah 'mengunci' mulut Johan dengan sekeping besi sihir dan memanggil Guntur lalu memberitahunya mengenai perancangannya untuk menggulingkan Sultan Mansor Shah dan menabalkan dirinya sendiri sebagai Raja Melaka. Guntur lalu mencuba memberikan sembah kepada Seri Bayu lalu Seri Bayu memujinya manakala Johan cuba membuka kepingan besi sihir yang melekat di mulutnya.

Keesokan harinya, Amir dan Tina berjaya menyiapkan peranti untuk membolehkan mereka pulang dan berjaya menghubungi Profesor Yeoh di Pusat Sains. Profesor Yeoh memberitahu Amir dan Tina bahawa mereka hanya mempunyai 36 jam sahaja untuk segera pulang kerana satelit geostesen akan tersasar dari orbit menjelang waktu senja. Tina kemudian meminta Hang Tuah supaya mencari Johan dan Shima. Amir dan Tina menyamar sebagai penjual kain dengan tujuan untuk menyelamatkan Johan dan Shima. Mereka berdua berjaya menemui Shima, namun telah ditangkap oleh Sultan Mansur Shah. Mereka kemudian berjaya melepaskan diri dengan terjun ke dalam sungai. Sultan Mansur Shah memerintahkan Hang Tuah dan keturunannya supaya keluar dari Melaka dan menyerahkan kembali keris Taming Sari.

Sri Bayu berjaya mendapatkan keris Taming Sari dan mengugut Sultan Mansur Shah. Sri Bayu bertindak menghukum Baginda dan rakyatnya supaya tunduk kepadanya. Johan yang telahpun dibuka kepingan besi sihir di mulutnya dan memakai sepersalinan yang cantik telah menemui Shima di kamarnya lalu menekup mulutnya. Shima terkejut dengan keberadaan Johan yang masih hidup. Johan lalu memberitahu bahawa dia telah dilantik sebagai penasihat kepada Sultan dan Melaka telahpun mempunyai Sultan yang baru. Pada mulanya Johan enggan memberitahu siapakah yang menjadi sultan yang baru itu namun setelah didesak Shima, Johan akhirnya memberitahu bahawa Seri Bayu yang menjadi Sultan Melaka yang baru.

Amir dan Tina pula mencari Johan dan Shima, namun ditahan oleh Guntur yang meminta mereka berdua pergi menghadap Sultan. Amir dan Tina telah dipertemukan kembali dengan Shima manakala Johan kemudiannya tiba dan cuba menuju ke hadapan Sultan atas alasan dia adalah orang kanan Sultan tapi dihalang dan ditolak ke belakang oleh pengawal istana. Seri Bayu kemudian berterima kasih kepada Amir, Johan, Shima dan Tina kerana mereka, Sri Bayu berjaya menakluki Melaka. Shima meluahkan rasa kesalnya atas apa yang berlaku.Johan cuba menenangkan Shima namun Shima menepis dan menyuruh Johan diam. Seri Bayu menempelak Shima dan mengatakan dia tidak berhak untuk menasihatinya bagaimana untuk mencorakkan kerajaannya sendiri. Johan cuba menasihati Shima supaya memberikan kerjasama namun Seri Bayu 'mengunci' semula mulut Johan dengan kepingan besi sihir yang sama lalu memerintahkan mereka berempat dibebaskan. Johan cuba memberi isyarat supaya kepingan besi sihir di mulutnya dibuka namun terus diusir keluar oleh para pengawal istana serta tidak dihiraukan Seri Bayu.

Di Pusat Sains, para saintis telah membuat persiapan awal bagi membolehkan Amir, Johan, Shima dan Tina segera pulang. Tina berhubung dengan Profesor Yeoh mengenai keadaan mereka berempat, Johan duduk di tepi sungai sambil berusaha membuka besi sihir yang melekat di mulutnya manakala Amir dan Shima berbincang mengenai keadaan masa depan. Hang Tuah pergi mencari Sri Bayu dan menuduhnya mengkhianati negeri Melaka dan Sultannya. Mereka berdua bertarung habisan-habisan bagi merebut kuasa.

Johan yang ditinggalkan sendirian cuba menjawab panggilan telefon dari Profesor Yeoh namun Profesor Yeoh tidak memahami apa yang dikatakan Johan kerana mulutnya yang dihadang besi sihir Seri Bayu. Tina lalu kembali dan merampas telefon itu dari Johan dan menjawab panggilan itu. Johan kembali cuba membuka besi sihir di mulutnya sehingga terlihat Shima,Amir,Hang Tuah dan Sultan Mansor Shah yang turut menyusuli mereka. Amir, Johan, Shima dan Tina bersiap untuk pulang. Amir memberikan topi Batmannya kepada Hang Tuah manakala Hang Tuah pula memberikan tanjaknya kepada Amir lalu memeluknya. Amir kemudian cuba memberi sembah kepada Sultan Mansor Shah tetapi Sultan Mansor Shah memeluk Amir sambil melihat ke arah Shima namun Shima menundukkan wajahnya. Tina lalu memberi isyarat kepada Amir disamping Johan yang memegang besi sihir di mulutnya itu. Amir dan Shima lalu menuju ke arah Tina dan Johan.Akan tetapi, Shima mula bertanya keberadaan Sri Bayu. Tanpa disedari oleh Shima, Sri Bayu berada di belakangnya dan mengelar lehernya. Hang Tuah membalas dendam dengan menikam Sri Bayu, lalu menyebabkan Sri Bayu terus lenyap. Hang Tuah terus merawati luka di leher Shima dengan kuasa sakti keris Taming Sari. Amir sempat berpesan kepada Hang Tuah dengan frasa "takkan Melayu hilang di dunia". Mereka berempat selamat pulang ke zaman moden dan kembali ke Pusat Sains. Profesor Yeoh gembira melihat keadaan mereka berempat lalu melihat Johan yang mulutnya masih dilitupi kepingan besi sihir Seri Bayu lalu bertanya apa yang terjadi padanya. Johan cuba menceritakan namun tiada siapa yang faham apa yang dikatakannya lalu Shima mencelah dan bertanyakan Profesor Yeoh adakah dia mengetahui tentang sejarah Melaka. Profesor Yeoh mengakui bahawa dia adalah orang Melaka dan sangat mengetahui akan sejarah Melaka. Tidak lama kemudian, mesin pelupusan laser tersebut meletup dan musnah. Tina lalu memberitahu Profesor Yeoh bahawa dia berhasrat untuk mencipta mesin pelupusan laser yang kalis kepada manusia. Johan cuba mencelah namun Profesor Yeoh kemudian memecatnya dari Pusat Sains. Profesor Yeoh lalu membawa Amir, Shima dan Tina minum teh tarik, meninggalkan Johan sendirian.

Kedengaran suara Seri Bayu mengilai ketawa dari mesin laser yang telah musnah.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Kesinambungan untuk XX Ray telah diumumkan oleh penerbit eksekutif Nizarman, Abdul Raof Abdul Rahman pada Jun 1993.[8] Menurut Aziz, jalan cerita XX Ray II disifatkan berbeza daripada filem pertama.[9][10] Skrip filem ini juga terpaksa dirombak beberapa kali bagi memastikan jalan ceritanya lebih mantap dan sekali gus mampu memberi kepuasan dan tarikan tersendiri kepada penonton.[11]

Pada April 1994, penyanyi dan juara Asia Bagus, Amy Mastura mengesahkan akan membintangi filem itu sebaik saja rakaman album sulungnya siap sepenuhnya pada Mei.[12] Bagaimanapun, Amy menarik diri daripada membintangi XX Ray II. Nor Aliah Lee, isteri Aziz, dilaporkan akan kembali sebagai Aishah dalam filem ini setelah Amy menolak tawaran berlakon dalam filem itu.[13][14] Bagaimanapun, Aliah juga menarik diri.[15] Sofia Jane dan Deanna Yusoff juga dipertimbang untuk membintangi XX Ray II.[16] Faizal Hussein pada mulanya mahu terlibat sama dengan kembali melakonkan watak Annuar dalam filem ini, namun yakin Aziz mempunyai pendirian dan wawasan tersendiri.[17] Ditanya mengenai kedudukan Faizal dalam XX Ray II, Aziz berkata: "Watak Faizal memang ada dalam skrip saya,".[18] Bagaimanapun, Faizal digugurkan daripada membintangi filem itu.[19]

Sistem bunyi Stereo Surround juga digunakan dalam filem ini, menjadikan XX Ray II sebagai filem Malaysia pertama yang menggunakan sistem bunyi itu.[20] Kos pembikinan filem ini mencecah RM1.5 juta[21] dengan penggambaran dijalankan di Mini Malaysia & Ayer Keroh (Melaka) serta di Pusat Sains Negara & Muzium Negara (Kuala Lumpur) pada Julai dan Oktober 1994.[22][11]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

XX Ray II dikeluarkan di pawagam pada 25 November 1995 dan meraih kutipan pecah panggung sebanyak RM1.5 juta.[23][24] Sebelum tayangan perdana rasmi, Yayasan Kebajikan Negara mengadakan tayangan amal filem ini di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur pada 10 November 1995 dan dihadiri oleh lebih 2,000 orang, termasuk 120 kanak-kanak kurang bernasib baik.[25][26] Bagi mempromosikan filem ini, barisan pelakon filem ini mengadakan perarakan menunggang motosikal besar di dua pawagam di ibu kota sempena tayangan tengah malam, 7 hari sebelum tayangan perdana rasmi.[27]

Pengarah dan pengkritik filem, Amir Muhammad memuji plot dan jalan cerita filem ini dan beranggapan Aziz tidak pernah menghasilkan "sebuah filem yang teruk".[28]

Aziz dalam satu temubual pada Januari 2019 bahawa beliau mempertimbang idea untuk tayangan semula filem ini. Beliau dinyatakan berkata: "Saya pernah ajukan idea penayangan semula filem XX Ray dan XX-Ray II kepada penerbit asal yakni Grand Brilliance tahun lalu dan masih menunggu maklum balas mereka sehingga ke hari ini,".[29]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Penerima/Karya tercalon Keputusan
1995 Festival Filem Malaysia ke-12 Anugerah Khas Juri 1 - Usaha tampil dimensi baru teknik dan kesan bunyi XX Ray II Menang
Anugerah Khas Juri 2 - Usaha kembangkan imaginasi cereka sains Menang
1996 Anugerah Skrin 1996 Filem Terbaik Tercalon
Pelakon Lelaki Terbaik (Filem) Aziz M. Osman Tercalon
Pelakon Wanita Terbaik (Filem) Lydiawati Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Filem) Jalaluddin Hassan Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Filem) Ida Nerina Tercalon

Kesinambungan[sunting | sunting sumber]

Susulan kejayaan dua filem XX Ray, Aziz M. Osman mula membayangkan idea untuk filem ini pada tahun 2011.[30] Aziz mengambil masa selama 20 tahun untuk mengarahkan XX Ray II kerana ingin memastikan plot dan jalan cerita ditampilkan segar dan tidak ketinggalan zaman.[31] Pencarian bagi pelakon utama dan penulisan skrip filem ini telah dimulakan pada Jun 2015.[32][33] Izzue Islam telah dipilih menjayakan watak utama dalam filem ini, bersama-sama pelakon baru termasuk Adam John, Dazrin Kamarudin, Nonny Nadirah dan Ardell Aryana. Aziz dan Faizal Hussein turut berlakon dengan kembali menjayakan watak Amir dan Anuar dalam penampilan kameo. Kesinambungan dua filem XX Ray, XX Ray III ditayangkan pada 24 Januari 2019.

Adaptasi televisyen[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2006, sebuah siri drama adaptasi filem ini telah diterbitkan dengan tajuk Misi XX-Ray, telah memulakan tayangan perdana di TV3 bermula 18 April 2006 hingga 5 Mei 2007 sebanyak 2 musim dan 26 episod. Idea untuk siri TV adaptasi filem ini telah diutarakan pada 1993 susulan kejayaan XX Ray.[34] Episod pengenalan telah diterbitkan sebagai telefilem telah bersiaran pada 15 April, iaitu 3 hari sebelum tayangan perdana rasmi drama ini. Antara barisan pelakon termasuk Syed Aiman, Farah Putri, Qazem Nor dan Raja Farah. Aziz M. Osman dalam satu sidang media drama ini, mengatakan biarpun masih menggunakan nama XX-Ray, namun jalan cerita yang ditonjolkan dalam drama itu berbeza dengan filem asal.[35]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Watak lakonan beliau menggunakan suara pelakon, Ramona Rahman.[1][7]

1. Jalaluddin Hassan menceritakan kepada YouTuber Raksasa Manja semasa penggambaran filem ini beliau tidak pandai mahir silat kemudian belajar daripada Razak Mahat, pelakon yang membawa watak Hang Jebat. Katanya lagi pada mulanya sukar kerana Razak perwatakan bengis tetapi bila bersemuka untuk belajar barulah diajar. Manakala misai Jalaluddin dicukur oleh Michael Guntur seorang jurumekap

2. Bonnie Sta Maria adalah pelakon berketurunan Serani dari Singapura, selepas berlakon XX Ray II beliau berlakon dalam filem Sutera Putih bersama penyanyi Shima.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m n "Catatan penerbitan XX Ray II". Filem Kita. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Oktober 2015. Dicapai pada 4 Januari 2013.
  2. ^ Marina Abdul Ghani (9 Mei 1994). "An even better XX Ray sequel!" [Kesinambungan XX Ray yang lebih baik!] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 21 Januari 2021.
  3. ^ V. Prathaban (28 Disember 1995). "Making science-fiction movies locally" [Membuat filem cereka sains mengikut acuan tempatan] (dalam bahasa Inggeris). Computimes. Dicapai pada 1 Februari 2021.
  4. ^ Roslen Fadzil (1 Disember 1995). "Dimensi unik industri filem". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  5. ^ Kebayan (26 November 1995). "Usaha Aziz ubah sejarah masa depan". Metro Ahad. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  6. ^ Siti Nurbaiyah Nadzmi (25 Oktober 1994). "XX Ray II a potential blockbuster" [XX Ray II bakal menjadi blokbuster] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  7. ^ "Suara Aleeza tak asli". Metro Ahad. 26 November 1995. Dicapai pada 13 Februari 2021.
  8. ^ Nafsiah Jani (7 Jun 1993). "XX Ray berjaya di Singapura". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  9. ^ "XX Ray sequel soon" [Kesinambungan XX Ray akan menyusul] (dalam bahasa Inggeris). The New Paper. 16 Mei 1994. m/s. 22.
  10. ^ "XX Ray II umpama filem purbawara". Harian Metro. 6 September 1994. Dicapai pada 8 April 2019.
  11. ^ a b Azman Samsudin (23 Oktober 1994). "Penggambaran XX Ray II selesai". Berita Minggu. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  12. ^ Azman Samsudin (17 April 1994). "Amy Mastura 'disunting' Aziz". Berita Minggu. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  13. ^ "XX Ray II: Aziz M. Osman terpaksa pilih isteri". Berita Harian Singapura. 7 Julai 1994. m/s. 5.
  14. ^ Roslen Fadzil (27 Jun 1994). "Aziz pilih Nur Aliah". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  15. ^ Choo Li Lean (22 Julai 1994). "Aliah pula tarik diri". Harian Metro. Dicapai pada 21 Januari 2021.
  16. ^ Choo Li Lean (23 Julai 1994). "Dua lagi tolak XX-Ray 2". Harian Metro. Dicapai pada 21 Januari 2021.
  17. ^ Roslen Fadzil (25 Mei 1994). "Terserah kepada Aziz". Harian Metro. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  18. ^ "Rombak semula jika tarik diri". Harian Metro. 25 Mei 1994. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  19. ^ Roslen Fadzil (23 Mei 1994). "XX Ray 2 gugur Faizal". Harian Metro. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  20. ^ Zieman (27 April 1995). "Wrapping up XX Ray II" [Memuktamadkan XX Ray II] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 4 Februari 2021.
  21. ^ Roslen Fadzil (29 April 1994). "Amuk, XX Ray 2 RM1.5j". Harian Metro. Dicapai pada 21 Januari 2021.
  22. ^ Roslen Fadzil (11 Februari 1994). "Aziz arah XX Ray 2". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  23. ^ Zubairi Zabidin (10 Disember 1995). "Aziz belum puas". Metro Ahad. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  24. ^ "Mimpi Aziz sudah berakhir". Metro Ahad. 19 November 1995. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  25. ^ "Tayangan amal XX-Ray II". Harian Metro. 3 November 1995. Dicapai pada 1 Februari 2021.
  26. ^ "Over 2,000 attend charity premiere" [Lebih 2,000 menghadiri tayangan perdana amal] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. 11 November 1995. Dicapai pada 1 Februari 2021.
  27. ^ Rozila Saibi (18 November 1995). "Pelakon XX Ray berarak". Harian Metro. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  28. ^ Amir Muhammad (25 November 1995). "'XX Ray II' just above the rabble" ['XX Ray II' betul-betul di atas timbunan] (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 8 Januari 2020.
  29. ^ Ashraf Nasser (9 Januari 2019). ""XX-Ray 1 & 2" bakal ditayangkan semula?". Cinema Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 April 2022. Dicapai pada 8 April 2019.
  30. ^ "Aziz M Osman Rancang Filem XX Ray III?". Rotikaya.com. 12 Disember 2011. Dicapai pada 2015-11-28.
  31. ^ Azizi, Mohd Al Qayum (12 Ogos 2015). "Aziz M Osman Bakal Terbitkan Sekual 'XX Ray 3'". mStar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-14. Dicapai pada 28 November 2015.
  32. ^ "Aziz M Osman Umum Pembikinan Sekuel XX Ray, Cari Hero Baru". My News Hub.com. 3 Jun 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-02-21. Dicapai pada 28 November 2015.
  33. ^ Ahmad, Azzyati (3 Jun 2015). "Aziz M Osman cari hero baharu bintangi filem XX Ray III". Astro Awani. Dicapai pada 28 November 2015.
  34. ^ Roslen Fadzil (11 Januari 1993). "XX Ray jadi siri televisyen". Harian Metro. Dicapai pada 13 Januari 2021.
  35. ^ Khadijah Ibrahim (19 April 2006). "Misi XX-Ray beri peluang kepada pelakon baru". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Disember 2017. Dicapai pada 24 April 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]