Xeroftalmia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Xerophtalmia)
Xeroftalmia
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10E50.6-E50.7
ICD-9264.6-264.7
P. Data Penyakit34035
MedlinePlus000426
MeSHD014985
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Xeroftalmia (Greek bagi mata kering, dari Ξηροφθαλμία = ξηρός, kering + οφθαλμός, mata) adalah keadaan perubatan di mana mata manusia gagal menghasilkan air mata. Ia mungkin disebabkan oleh kekurangan vitamin A dan kadangkala and digunakan bagi menggambarkan kekurangan tersebut, sungguhpun ia mungkin disebabkan oleh punca lain. Salah satu gejala awal dari penyakit ini adalah rabun senja, iaitu berkurangnya kemampuan melihat pada saat hari senja.

Xeroftalmia disebabkan oleh kekurangan vitamin A teruk digambarkan oleh pathologig kekeringan konjunktiva dan kornea. Konjunktiva menjadi kering, tebal dan berkedut. Sekiranya dibiarkan tanpa dirawat, ia boleh mendorong pada ulser kornea dan akhirnya kebutaan akibat kerosakan kornea.

Xeroftalmia adalah istilah yang biasanya menggambarkan kekeringan yang merosakkan pada bahagian konjunktiva epitelium akibat pemakanan kekurangan vitamin A — keadaan yang jarang yang terdapat di negara membangun, tetapi masih menyebabkan banyak kerosakan di negara sedang membangun. Satu bentuk mata kering dikaitkan dengan usia, kelopak mata tidak tertutup rapat, parut akibat kecederaan sebelumnya, atau penyakit autoimun seperti artritis reumatoid dan Sindrom Sjögren, dan kesemua ini mampu mengakibatkan konjunktivitis kronik. Rawatan radioiodin turut boleh mengakibatkan xeroftalmia, sering kali berlalu, sungguhpun pada sesetengah pesakit xeroftalmia lambat berlaku atau kekal telah dilihat.[1]

Kerosakan pada kornea xeroftalmia yang berkait dengan vitamin A adalah agak berbeza berbanding kerosakan kepada retina di belakang bebola, sejenis kerosakan yang juga boleh disebabkan oleh kekurangan vitamin A, tetapi yang disebabkan oleh kekurangan bentuk lain vitamin A yang digunakan di dalam sistem visual. Xeroftalmia akibat hipovitaminosis A adalah khusus disebabkan oleh kekurangan metabolit vitamin A asid retinoik seperti hormon, kerana (bersama-sama dengan kesan pertumbuhan terbantut tertentu) keadaan ini boleh diterbalikkan pada tikus kekurangan vitamin A dengan tambahan asid retinoik (bagaimanapun kerosakan pada retina kekal). Oleh kerana asid retinoik tidak boleh dikurangkan pada retina atau retinol, kesan tersebut pada kornea mestilah khusus pada asid retinoik. Ini adalah selaras dengan keperluan asid retinoik yang dikenali untuk kesihatan yang baik dalam sel-sel epitelium, seperti pada kornea.

Mekanikal epidemiologi dan etiologi[sunting | sunting sumber]

Xeroftalmia biasanya menjejaskan kanak-kanak berumur di bawah sembilan tahun dan "menyebabkan 20,000-100,000 kes buta baru di kalangan kanak-kanak setiap tahun di negara-negara membangun." Penyakit ini sebahagian besarnya ditemui di negara-negara membangun seperti ramai yang terdapat di di Afrika dan Asia Selatan. Keadaan ini bukan sejak lahir dan berkembang sepanjang beberapa bulan sebagai kegagalan kelenjar lacrimal untuk menghasilkan air mata. Keadaan lain yang terlibat dalam perkembangan yang telah dinyatakan termasuk kemunculan tompok Bitot, yang merupakan rumpun kotoran keratin yang terkumpul di dalam konjunktiva dan buta malam, yang mendahului ulser kornea dan buta sepenuhnya.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Rawatan boleh dilakukan melalui dua cara: merawat gejala dan merawat kekurangan itu. Rawatan gejala biasanya termasuk penggunaan air mata tiruan dalam bentuk titisan mata, meningkatkan kelembapan persekitaran dengan pelembap, dan memakai cermin mata penuh ketika di luar rumah. Rawatan kekurangan boleh dicapai dengan tambahan Vitamin A atau makanan tambahan multivitamin atau dengan memakan makanan yang kaya dengan Vitamin A. Rawatan dengan makanan tambahan dan / atau diet boleh berjaya sehingga penyakit berkembang sejauh ulser kornea, pada tahap mana hanya pembedahan melampau yang mampu menawarkan peluang penglihatan pulih kembali.

Profilaksis[sunting | sunting sumber]

Profilaksis terdiri dari tempoh pengambilan tambahan Vitamin A. WHO mencadangkan jadual, yang dicadangkan sejagat seperti berikut:

  • Bayi berusia 6–12 bulan dan kanak-kanak lebih tua yang berat kurang dari 8 kg - 100,000 IU melalui mulut setiap 3–6 bulan
  • Kanak-kanak berusia melebihi 1 tahun dan di bawah 6 tahun - 200,000 IU melalui mulut setiap 6 bulan
  • Bayi berusia kurang dari 6 bulan, tidak menyusu - 50,000 IU melalui mulut sebelum berusia 6 bulan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Solans, R.; Bosch, J.A.; Galofre, P.; others (2001), "Salivary and lacrimal gland dysfunction (sicca syndrome) after radioiodine therapy.", Journal of Nuclear Medicine, 42 (5): 738–43, PMID 11337569

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.