Yap Kwan Seng

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kapitan China Yap Kwan Seng
葉觀盛
Kapitan Cina Kuala Lumpur
Dalam jawatan
1889–1902
Didahului olehYap Ah Shak
Digantikan olehPost abolished
Butiran peribadi
Lahir1846
China
Meninggal dunia17 Januari 1902
Kuala Lumpur, Negeri-negeri Melayu Bersekutu
KediamanKuala Lumpur, Malaysia
PekerjaanKapitan

Kapitan Cina Yap Kwan Seng (Cina: 叶观盛, 1846-1902) merupakan Kapitan Cina terakhir dari Kuala Lumpur dari 1889 hingga 1902. Kapitan dilantik sebagai ketua atau ketua pelbagai etnik semasa tempoh penjajahan British dalam apa yang sekarang ini Malaysia. Kapitan memainkan peranan penting dalam sejarah orang Cina di Malaysia. Mereka mempunyai pengaruh besar, menyumbang kepada pembangunan sosial, ekonomi dan politik di kawasan di bawah bidang kuasa mereka.

Yap Kwan Seng, berketurunan Hakka, dilahirkan pada tahun 1846 di daerah Chak Kai China. Beliau berbangsa Hakka dari keturunan Fui Chiu. Beliau perpindah ke Malaya pada usia 18 dan bekerja sebagai seorang pelombonh timah di Nilai.

Pada saat kematiannya, The Straits Times membawa belasungkawa:[1]

TOWKAY Yap Kwan Seng, Kapitan Cina Selangor, meninggal dunia di Kuala Lumpur pada hari Jumaat, pada usia lima puluh lima tahun, di mana dia telah menghabiskan empat puluh di Selat. Beliau berasal dari wilayah Kanton dan telah tinggal selama tiga puluh dua tahun di Selangor. Beliau telah memegang jawatan Kapten China di sana sejak tahun 1889. Si mati telah popular di kalangan semua kelas dan merupakan pemberi liberal kepada badan amal. Beliau adalah Pemegang Amanah Institusi Victoria dengan dana yang beliau beli dengan lancar. Dia memberikan $ 10,000 kepada Dana Perang Transvaal dan juga sumbangan tampan kepada dana bangunan Gereja St. Mary. Dia selalu menjadi sahabat baik kepada negaranya yang miskin, yang dia mendirikan sebuah dispensari yang praktikal. Semasa pemberontakan Pahang, dia memberikan banyak bantuan kepada Kerajaan dan mengucapkan terima kasih atas perkhidmatannya. Dia meninggalkan lima isteri di sini dan tiga di China, juga sebuah keluarga besar yang terdiri daripada lima belas anak lelaki dan sepuluh anak perempuan.[a]

Kematian dan Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Yap meninggal pada tahun 1902 dan dikenang sebagai seorang yang sangat dihormati masyarakat pemimpin yang sangat prihatin dengan kebajikan dari orang-orang di kemudian Malaya dan amal inisiatif. Selepas kematiannya pada tahun 1902, kedudukan Kapitan Cina telah dihapuskan.

Jalan utama di tengah-tengah Kuala Lumpur dipanggil Jalan Yap Kwan Seng dekat dunia-terkenal DEALS dinamakan dalam kehormatan. Jalan Sin Mengunyah Kee, yang terletak di luar Jalan Kota, juga bernama dalam kehormatan selepas beliau timah usaha pertambangan.

Catatan penjelasan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ TOWKAY Yap Kwan Seng, the Captain China of Selangor, died at Kuala Lumpur on Friday, of consumption, at the age of fifty-five years, of which he had spent forty in the Straits. He came from the Canton province and had resided thirty-two years in Selangor. He had held the post of Captain China there since 1889. The deceased was popular among all classes and was a liberal giver to charities. He was a Trustee of the Victoria Institution to whose funds he liberally subscribed. He gave $10,000 to the Transvaal War Fund and also a handsome donation to St. Mary's Church building fund. He was always a good friend to his poorer countrymen, for whom he established a practically free dispensary. During the Pahang rebellion he rendered much assistance to the Government and was thanked for his services. He leaves behind him five wives here and three in China, also a large family consisting of fifteen sons and ten daughters.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Straits Times, 21 January 1902, Page 4

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Pejabat-pejabat kerajaan
Didahului oleh
Kapitan Yap Ah Shak
Kapitan Cina Kuala Lumpur
1889–1902
Jawatan digugurkan