Yaqub Beg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yaqub Beg
Muhammad Yaqub Beg, dari buku 1898 oleh N.Veselovsky
Kelahiran1820
Meninggal duniaMei 30, 1877
PekerjaanAmir kepada Kashgaria

Muhammad Yaqub Bek (Parsi: محمد یعقوب بیگ ; Bahasa Cina:阿古柏 ; Juga dieja sebagai Yakub Beg) ialah seorang pengembara Tajik[1] yang telah menjadi ketua kerajaan Kashgaria.

Yakub Beg dilahirkan di Pskent, yang terletak dalam Kekhanan Kokand (sekarang Piskent, yang terletak dalam daerah Tashkent di Uzbekistan). Beliau menaiki pangkat dengan pesat dalam perkhidmatan Kekhanan Kokand; Dari tahun 1847, beliau adalah komander kubu di Ak-Mechet sehingga beberapa bulan sebelum kejatuhannya kepada tentera Rusia di bawah arahan panglima Vasily Alekseevich Perovsky pada 1853.

Notakaki[sunting | sunting sumber]

  •  Rencana ini menerapkan teks daripada A Chinese biographical dictionary, Volume 2, oleh Herbert Allen Giles, sebuah penerbitan dari tahun 1898 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada China revolutionized, oleh John Stuart Thomson, sebuah penerbitan dari tahun 1913 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada Appletons' annual cyclopaedia and register of important events, Volume 4, sebuah penerbitan dari tahun 1880 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada Translations of the Peking Gazette, oleh 1880, sebuah penerbitan dari tahun yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada The American annual cyclopedia and register of important events of the year ..., Volume 4, sebuah penerbitan dari tahun 1888 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada Appletons' annual cyclopedia and register of important events: Embracing political, military, and ecclesiastical affairs; public documents; biography, statistics, commerce, finance, literature, science, agriculture, and mechanical industry, Volume 19, sebuah penerbitan dari tahun 1886 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada Johnson's new general cyclopaedia and copperplate hand-atlas of the world: combined and illustrated: being specially adapted for daily use in the family, school, and office, Volume 2, oleh Frederick Augustus Porter Barnard, sebuah penerbitan dari tahun 1885 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada Accounts and papers of the House of Commons, oleh Great Britain. Parliament. House of Commons, sebuah penerbitan dari tahun 1871 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.
  •  Rencana ini menerapkan teks daripada A Chinese biographical dictionary, Volume 2, sebuah penerbitan dari tahun 1898 yang sekarangnya dalam domain awam di Amerika Syarikat.


Pautan Luar[sunting | sunting sumber]