Yayasan Albukhary

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yayasan Albukhary [1] telah ditubuhkan dalam 1996 oleh Syed Mokhtar Al-Bukhary yang dermawan ahli perniagaan Malaysia. Diinspirasikan oleh nilai-nilai Islam Taqwa and Ehsan, Yayasan Albukhary perlu dicontohi atas kepercayaan perdagangan dan kebajikan itu saling berhubungkait . Hasilnya, satu bahagian dari pendapatan yang diperolehi daripada perniagaan disalurkan kepada kebajikan.

Islam mendesak pencarian pengetahuan untuk masyarakat untuk pendahuluan , dan Yayasan Albukhary meletakkan ini kepada amalan. Tumpuan utamanya ialah pendidikan sebagai satu cara memberi kuasa orang miskin serta menempa fahaman yang lebih mendalam antara masyarakat Islam dan bukan Islam. Sebagai tambahan, Yayasan Albukhary komited untuk aspek kesihatan & program kebajikan yang bertujuan untuk memberi orang miskin kemudahan hidup. Ketika memberikan respons kepada rayuan daripada orang ramai, tanpa mengira budaya atau kepercayaan, Yayasan Albukhary juga menumpukan perhatian pada isu berkaitan penyatuan ummah, terutama berhubung dengan biasiswa Islam dan ibadah Haji.

Program Asas dilaksanakan oleh tiga entiti: Ibu pejabat Yayasan Albukhary, Muzium Kesenian Islam Malaysia dan Kompleks Ilmu Sharifah Rokiah.

Dalam beberapa tahun, Yayasan Albukary telah membesar untuk mempunyai satu kehadiran antarabangsa,sama seperti Albukhary Group . Ini membenarkan pengertian perdagangan dan kebajikan itu boleh bergerak seiring .

Rujukan[sunting | sunting sumber]