Yayasan Sains Kebangsaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yayasan Sains Kebangsaan
National Science Foundation
Cap mohor
Bendera
Intisari agensi
Dibentuk10 Mei 1950; 73 tahun yang lalu (1950-05-10)
Ibu pejabatAlexandria, Virginia, A.S.[1]
MotoWhere Discoveries Begin
Kakitangan1700
Belanjawan tahunan$7.8 bilion untuk 2018[2]
Eksekutif Agensi
  • France A. Córdova, Pengarah
Laman sesawang
www.NSF.gov

Yayasan Sains Kebangsaan (bahasa Inggeris: National Science Foundation; NSF) ialah sebuah agensi kerajaan Amerika Syarikat yang menyokong penyelidikan dan pendidikan asas dalam semua bidang sains dan kejuruteraan bukan perubatan.[3] Rakan sejawatnya ialah Institut Kesihatan Kebangsaan.[4] Dengan belanjawan tahunan kira-kira AS$ 7.0 bilion (tahun fiskal 2012), NSF membiayai kira-kira 24% daripada semua penyelidikan dasar yang disokong oleh Persekutuan yang dikendalikan oleh kolej dan universiti Amerika Syarikat. Dalam beberapa bidang, seperti matematik, sains komputer, ekonomi, dan sains sosial, NSF adalah sumber utama sokongan persekutuan.

Pengarah dan timbalan pengarah NSF dilantik oleh Presiden Amerika Syarikat, dan disahkan oleh Senat Amerika Syarikat, sedangkan 24 ahli presiden Lembaga Ilmu Pengetahuan Nasional (NSB) tidak memerlukan pengesahan Senat. Pengarah dan timbalan pengarah bertanggungjawab untuk pentadbiran, perancangan, belanjawan dan operasi harian yayasan, manakala NSB memenuhi enam kali setahun untuk menetapkan dasar keseluruhannya. Pengarah NSF kini, yang disahkan pada Mac 2014, adalah ahli astronomi Perancis A. Córdova, bekas presiden Universiti Purdue.[5]

Sejarah dan misi[sunting | sunting sumber]

NSF ditubuhkan oleh Akta Yayasan Sains Kebangsaan 1950.[6] Misi yang dinyatakan ialah "Untuk mempromosikan kemajuan sains, untuk memajukan kesihatan, kemakmuran, dan kebajikan negara, dan untuk mendapatkan pertahanan nasional." Skop NSF telah berkembang selama bertahun-tahun untuk memasukkan banyak bidang yang tidak dalam portfolio awalnya, termasuk ilmu sosial dan tingkah laku, kejuruteraan, dan pendidikan sains dan matematik. NSF adalah satu-satunya agensi persekutuan AS yang mempunyai mandat untuk menyokong semua bidang penyelidikan bukan perubatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Visit NSF".
  2. ^ "Trump, Congress approve largest U.S. research spending increase in a decade". Science AAAS. March 23, 2018. Dicapai pada March 24, 2018.
  3. ^ "US NSF - About - NSF at a Glance". Nsf.gov. Dicapai pada September 10, 2011.
  4. ^ "About the National Science Foundation". Dicapai pada November 22, 2011.
  5. ^ Morello, Lauren (March 12, 2014). "US Senate approves France Córdova to lead NSF". Nature. Dicapai pada March 18, 2014.
  6. ^ "42 U.S. Code Chapter 16 - NATIONAL SCIENCE FOUNDATION". www.law.cornell.edu.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Oral history interview with Bruce H. Barnes, 26-Sep-1990 - Charles Babbage Institute, University of Minnesota. Barnes describes his duties as a program director at NSF. He provides brief overviews and examples of NSF's support of research in theoretical computer science, computer architecture, numerical methods, software engineering, and the development of networking. He describes NSF's support for the development of computing facilities through the 'Coordinated Experimental Research Program'.
  • Science and Engineering Indicators published biannually since 1972 by the National Science Board, provides quantitative information on the U.S. and international science and engineering enterprise.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]