Yi Cheong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yi Cheong
Hangul이청
Hanja李淸
Perumian SemakanI Cheong
McCune–ReischauerRi Ch'ŏng

Putera Yi Cheong dari Korea (lahir 23 April 1936) ialah ahli keluarga imperial Korea Selatan dan pewaris lelaki keturunan Maharaja Gojong.[1] Beliau adalah anak sulung Putera Wu dari Korea yang mewarisi gelaran Putera Heung dan ketua ke-4 Istana Unhyun dan isterinya Puteri Chanju, cucu Marquis Park Yeonghyo yang juga menantu Raja Cheoljong dari Joseon.

Beliau berumur sembilan tahun ketika mewarisi Unhyeongung, di mana Maharaja Gojong dilahirkan, selepas bapanya, seorang kolonel Tentera Imperial Jepun, terbunuh oleh ledakan bom atom yang menghancurkan Hiroshima pada 6 Ogos 1945. Pada tahun 1947, abang ayahnya, Putera Gun (Momoyama Ken'ichi) pula memperoleh kewarganegaraan Jepun. Ini menjadikan Putera Cheong sebagai pewaris langsung dari datuknya, Putera Imperial Ui, yang meninggal dunia pada tahun 1955.

Pada tahun 1991, Putera Cheong memberikan rumah leluhurnya Unhyeongung kepada Kerajaan Metropolitan Seoul setelah kematian ibunya.

Pada masa ini, beliau adalah ahli waris genealogi de jure ketua keluarga Imperial apabila primogenitur lelaki digunakan. Walau bagaimanapun, beliau enggan mengambil bahagian dalam kepimpinan keluarga Imperial. Semasa ketiadaannya, Yi Hae-won, Yi Won dan Yi Seok, semua keturunan Putera Uihwa, membuat pelbagai tuntutan kepada kepimpinan kerabat itu.

Leluhur[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Choi Sung-Un, "Reviving Joseon Diarkibkan 2011-10-08 di Wayback Machine", Invest Korea Journal, Mar-Apr 2010.