Yoko Taro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yoko Taro
横尾 太郎
Yoko Taro, 2018
Kelahiran (1970-06-06) 6 Jun 1970 (umur 53)
Nagoya, Aichi, Jepun
PekerjaanPengarah dan penulis permainan video
Tahun aktif1994–kini
Karya terkenal
PangkatPresiden dan ketua pegawai eksekutif Bukkoro
PasanganYukiko Yoko[1]
Laman web rasmibukkoro.com

Yoko Taro (横尾 太郎, Yokoo Tarō, lahir 6 Jun 1970) ialah seorang pengarah dan penulis permainan video Jepun. Memulakan kerjayanya di syarikat permainan Cavia yang sudah tiada, karyanya yang paling terkenal ialah siri permainan video aksi Drakengard, dan permainan susulan, Nier dan Nier: Automata. Yoko dilahirkan di Nagoya, Aichi, dan belajar di Universiti Reka Bentuk Kobe pada tahun 1990-an. Walaupun pada awalnya, beliau tidak berniat untuk berkerjaya dalam permainan video, setelah bekerja di Namco dan Sony, beliau bergabung dengan Cavia dan menjadi pengarah dan penulis bagi permainan Drakengard pertama. Sejak itu, beliau bekerja secara meluas pada setiap permainan dalam siri ini (kecuali Drakengard 2), dan judul mudah alih, setelah menjadi pekerja sendiri setelah penyerapan Cavia ke AQ Interactive.

Pengkritik telah memberi perhatian reka bentuk dan gaya penulisan permainan Yoko yang tidak konvensional. Salah satu aspek utama karyanya ialah menerokai aspek gelap manusia, seperti dorongan untuk saling membunuh, walaupun beliau biasanya tidak berkongsi pendapat umum mengenai sifat gelap ceritanya. Teknik penulisannya yang digambarkan sebagai "penulisan skrip terbelakang", melibatkan menguraikan pengakhiran cerita terlebih dahulu dan membina naratif ke belakang dari titik itu. Oleh kerana tidak suka difoto, beliau biasanya memakai topeng ketika memberi wawancara atau mempersembahkan permainan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sato (June 28, 2015). "Nier Creator Taro Yoko Started His Own Company". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2015. Dicapai pada June 29, 2015.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Nicolas Turcev. The Strange Works of Taro Yoko: From Drakengard to Nier: Automata.(Inggeris) Pengantar oleh Yoko Taro. (2018) Toulouse: Third Éditions. ISBN 978-23-7784-048-9.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]