Yonhap News Agency

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yonhap News Agency
연합 뉴스 는국내외
Kerangka
KependekanYNA
Jenis/bentuk sahAgensi berita
Tapak web
Sejarah
PendahuluJoint Communication, Dongyang Communication Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan19 Disember 1980; 43 tahun yang lalu (1980-12-19)
Pengurusan
SubsidiariYonhap News TV Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatDaerah Jongno, Seoul
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Yonhap News Agency (Bahasa Korea : 연합 뉴스 는국내외 ; dibaca : Yeonhab Nyuse Neungugnaeoe) ialah sebuah agensi berita terbesar di Korea Selatan.

Agensi ini menyediakan rencana berita, gambar-gambar dan maklumat lain kepada akhbar, rangkaian TV dan media lain di Korea Selatan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Yonhap (bermaksud "bersatu" dalam bahasa Korea) ditubuhkan pada 19 Disember 1980, melalui penggabungan Hapdong News Agency dan Orient Press.

Agensi ini menjalin pelbagai kerjasama dengan 78 agensi berita antarabangsa, dan juga memiliki perjanjian pertukaran perkhidmatan dengan agensi Korean Central News Agency (KCNA) di Korea Utara, yang ditandatangani pada 2002.[1]

Agensi ini merupakan satu-satunya perkhidmatan rangkaian Korea yang bekerja dengan agensi-agensi media asing[2] dan menyediakan pilihan berita yang berpangkalan di Korea Selatan, namun tersedia secara percuma, menerusi laman webnya dalam bahasa Korea, Inggeris, Cina, Jepun, Seranyol, Arab dan Perancis.

Yonhap ialah agensi berita tuan rumah untuk Sukan Olimpik Musim Panas 1988, dan terpilih buat kali kedua menjadi badan dari Pertubuhan Agensi Berita Asia-Pasifik (OANA).

Yonhap ialah satu-satunya agensi berita di Korea Selatan yang memiliki lebih dari 60 koresponden di luar negeri dan 580 wartawan di dalam negeri.[1] Pemegang saham terbesarnya ialah Korea News Agency Commission (KONAC).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "About Us". Seoul: Yonhap News Agency. 2009.
  2. ^ Shrivastava, K. M. (2007). News Agencies from Pigeon to Internet. Elgin, IL: Sterling Publishers. ISBN 978-1-932705-67-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman web rasmi