YouTube Poop

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

YouTube Poop (YTP) ialah sejenis mashup atau pengeditan video yang dibuat dengan mengadun semula/mengedit sumber media sedia ada yang selalunya membawa kepentingan subbudaya ke dalam video baharu untuk tujuan menyindir, lucah dan tidak senonoh, serta menjengkelkan, mengelirukan atau dramatik. YouTube Poop secara tradisinya dimuat naik ke tapak web perkongsian video YouTube, oleh itu dipanggil sedemikian.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Video yang dianggap sebagai YouTube Poop pertama telah dimuat naik di laman web SheezyArt, berbanding YouTube, sekitar tahun 2004; "Pengembaraan Super Mario Bros. 3 REMIX!!!" atau yang kini dikenali sebagai "I'D SAY HE'S HOT ON OUR TAIL" telah dimuat naik oleh pengguna YouTube SuperYoshi.[2] Ia dicipta dengan Windows Movie Maker dan menggunakan klip daripada siri televisyen animasi 1990 The Adventures of Super Mario Bros. 3, yang telah dianggap sebagai kitsch oleh peminat francais Mario, sebagai sumber utama. Ia mempamerkan ruji gaya dan estetika YouTube Poop, termasuk pengulangan klip untuk kesan komedi (nama video adalah permainan kata-kata pun yang sangat camp yang dituturkan oleh Luigi yang diulangi sepanjang video), dan media yang secara kritis diabaikan sebagai sumber video. Pada penghujung 2000-an, potongan adegan daripada permainan yang dikeluarkan pada platform CD-i Philips (terutamanya Hotel Mario, Link: The Faces of Evil, dan Zelda: The Wand of Gamelon) serta siri animasi Adventures of Sonic the Hedgehog and the Permainan DOS 1995 I.M. Meen[3] adalah sumber yang sangat biasa dalam YTP, kerana mereka telah diakui secara ironisnya kerana menyimpang daripada kualiti yang diharapkan daripada francais masing-masing.

Teknik[sunting | sunting sumber]

Sumber media YouTube Poop termasuk rancangan televisyen, filem, anime, kartun, iklan, permainan video, video muzik dan video lain yang diperoleh daripada YouTube atau tempat lain.[4] YouTube Poop biasa menggunakan kesan visual dan pendengaran untuk mengubah kerja asas, serta penyusunan semula klip individu. Penyusunan semula yang paling biasa ialah "percampuran ayat", satu bentuk penyuntingan di mana dialog disusun semula atau dicincang untuk membentuk dialog baharu yang selalunya lucu—menggambarkan jenaka daripada perubahan yang tidak dijangka kepada dialog sumber yang biasanya terkenal. Sesetengah daripada video ini mungkin melibatkan sumber yang digunakan semula sepenuhnya atau sebahagiannya untuk mencipta atau menyampaikan cerita yang sering menyedari diri sendiri, manakala yang lain mengikuti naratif bukan linear, dan sesetengahnya mungkin tidak mengandungi jalan cerita sama sekali, sebaliknya dianggap sebagai eksperimen antara garis jenaka luar realiti dan artistik.[5] Pada tahap ini, YouTube Poop mungkin hanya terdiri daripada video sedia ada, kadangkala diubah suai, diulang dalam ulangan perlahan atau remix.[6] Dalam kebanyakan kes, YouTube Poops menggunakan jujukan unsur pelik yang mungkin menghiburkan, mengelirukan atau merengsakan, bergantung pada penonton.[5] Profesor madya antropologi budaya di Universiti Negeri Kansas, Michael Wesch, telah mendefinisikan YouTube Poop sebagai "campuran semula tidak masuk akal yang memimik dan mempermainkan standard teknikal dan estetik budaya remix yang paling rendah untuk mengulas tentang budaya remix itu sendiri".[7]

YTP selalunya boleh menjadi terbitan dalam erti kata bahawa karya seorang artis (atau, dalam komuniti, pooper ) kadangkala digunakan sebagai karya asas untuk video lain; ini boleh diedarkan semula dan membawa kepada penciptaan video "tenis YTP", dinamakan mengikut cara ia wujud dalam pusingan di mana video asal mengumpul suntingan dan pengubahan. Lawrence Lessig, Profesor Undang-undang di Harvard Law School, membandingkan aspek ini dengan satu bentuk panggilan dan tindak balas, di sini dilihat sebagai menonjol dalam budaya remix.[8] Satu lagi jenis video yang menonjol dalam komuniti dikenali sebagai "kolab", di mana sekumpulan video YouTube Pooper dihimpun untuk membuat video yang lebih panjang. Selalunya, video yang ditampilkan dibuat secara eksklusif untuk kolaborasi dan tidak dimuat naik ke YouTube sebelum keluaran kolaborasi itu.

Hak cipta dan penggunaan adil[sunting | sunting sumber]

Memandangkan YouTube Poop sangat bergantung pada bahan audiovisual yang dilindungi di bawah undang-undang hak cipta dan cara sumber ini digambarkan dianggap oleh pemiliknya sebagai menjejaskan cara pengguna nampaknya bertujuan untuk mengaksesnya, YTP terkenal dengan pengalihan keluar daripada YouTube mengikuti aduan DMCA. Ahli sains politik dan pengarang Trajce Cvetkovski menyatakan pada tahun 2013 bahawa, walaupun Viacom memfailkan tuntutan mahkamah pelanggaran hak cipta terhadap YouTube pada tahun 2007 secara jelas mengenai YouTube Poop, khususnya "The Sky Had a Weegee" oleh Hurricoaster, yang menampilkan adegan daripada siri animasi SpongeBob SquarePants (dalam khususnya, episod "Shanghaied") dan Weegee (karikatur satira berdasarkan Luigi Nintendo semasa dia muncul dalam versi DOS Mario Is Missing), itu dan banyak lagi yang lain kekal di YouTube.[9]

Undang-undang hak cipta di United Kingdom membenarkan orang ramai menggunakan bahan berhak cipta untuk tujuan parodi, pastiche dan karikatur tanpa dilihat sebagai melanggar hak cipta bahan tersebut.[10] Pemilik hak cipta hanya boleh menyaman ahli parodi jika karya itu dianggap sebagai menyampaikan mesej kebencian atau diskriminasi, dan mengubah suai tujuan bahan pemilik hak cipta yang dimaksudkan. Jika kes itu dibawa ke mahkamah, hakim dinasihatkan dari segi bidang kuasa untuk memutuskan sama ada video itu memenuhi kriteria ini.[11]

Respon individu[sunting | sunting sumber]

Selain pemilik hak cipta, penghibur dan tokoh awam yang kebarangkaliannya muncul dalam YouTube Poop telah diketahui berusaha untuk menurunkan video YouTube Pooper, kerana kandungan matang dan berunsur fitnah berleluasa di dalamnya, dan jika, sebagai contoh, mereka mempunyai khalayak yang ramai kanak-kanak yang menonton video tersebut, mereka boleh membuat andaian bahawa video ini adalah hasil kerja penghibur ini.  Penyair kanak-kanak Michael Rosen (yang mendakwa telah "menjadi kultus" dalam kalangan YouTube Pooper)[12] pada mulanya cuba untuk membuang video yang bacaan puisinya diubah suai, tetapi selepas perbincangan terus terang dengan pencipta mereka, dia memutuskan untuk membenarkan video untuk kekal dalam talian; dia membandingkan video itu dengan penggunaan perisian penyuntingan foto yang lucu dalam temu bual kemudian.[12] Rosen mengeluarkan amaran di laman webnya, mengatakan bahawa:

Sebilangan besar orang seronok mengambil video saya dan membuat versi baharunya, yang dikenali sebagai 'YouTube Poop'. Kebanyakannya tidak sesuai untuk kanak-kanak kecil. Saya tidak bertanggungjawab ke atas sama ada perkataan atau gambar dalam video itu.[13]

Dia meletakkan amaran serupa pada halaman "perihal" saluran YouTubenya.[14]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Blackard, Cat. "Break Yo' TV: YouTube Poop". Consequence of Sound. Dicapai pada 22 Julai 2009.
  2. ^ Dormehl, Luke (30 Mac 2019). "YouTube Poop is punk rock for the internet age, and you probably don't get it". Digital Trends. Dicapai pada 29 Mei 2020.
  3. ^ Feldman, Brian (10 Februari 2020). "How Pingas Became One of Sonic the Hedgehog's Most Famous Memes". Dicapai pada 21 Disember 2020 – melalui nymag.com.
  4. ^ Burgess, Jean (2013). YouTube: Online Video and Participatory Culture. John Wiley & Sons. m/s. 53. ISBN 9780745675350. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2017. Dicapai pada 28 Mac 2016.
  5. ^ a b "YouTube Poop: Memes and Community". Yale University, Law and Technology. 3 November 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 April 2016. Dicapai pada 4 November 2013.
  6. ^ Van Damme, Tommy (8 November 2013). "Slow TV: Youtube doet het op zijn manier". De Morgen (dalam bahasa Belanda). Diarkibkan daripada yang asal pada 11 November 2013. Dicapai pada 18 November 2013.
  7. ^ Electronic Frontier Foundation. "In the matter of exemption to prohibition on circumvention of copyright protection systems for access control technologies" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 12 September 2016. Dicapai pada 11 November 2013.
  8. ^ Lessig, Lawrence. "REMIX at Computer History Museum". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Ogos 2015.
  9. ^ Cvetkovski, Trajce (2013). Copyright and Popular Media: Liberal Villains and Technological Change. Palgrave Macmillan. m/s. 175. ISBN 9781137172372. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Ogos 2019. Dicapai pada 14 Mei 2016.
  10. ^ "The Copyright and Rights in Performances (Quotation and Parody) Regulations 2014". legislation.gov.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Januari 2017. Dicapai pada 26 Ogos 2015.
  11. ^ "Parody copyright laws set to come into effect". BBC News. 20 Oktober 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 September 2018. Dicapai pada 21 Julai 2018.
  12. ^ a b Michael Rosen discusses the poop debacle. LitUp666. 29 Mei 2011. Diarkibkan daripada yang asal (YouTube) pada 1 November 2015. Dicapai pada 25 Oktober 2015.
  13. ^ Rosen, Michael (29 Mei 2012). "News - For Adults". michaelrosen.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mac 2015. Dicapai pada 25 Oktober 2015.
  14. ^ "artificedesign - YouTube". YouTube. Michael Rosen. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mac 2016. Dicapai pada 11 Jun 2015.