Zack Snyder's Justice League

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zack Snyder's Justice League
Logo filem
PengarahZack Snyder
Lakon layarChris Terrio
Cerita oleh
Berdasarkanwatak-watak oleh
DC Comics
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiFabian Wagner
Disunting olehDavid Brenner
Muzik olehTom Holkenborg
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehHBO Max
Tarikh tayangan
  • 18 Mac 2021 (2021-03-18) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
242 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$70 juta[a]

Zack Snyder's Justice League,[5] juga dikenali ramai sebagai "Snyder Cut", merupakan versi suntingan sutradara bagi filem adiwira 2017, Justice League. Ia mempersembahkan Justice League—filem kelima dalam DC Extended Universe (DCEU) yang berdasarkan pasukan adiwira DC Comics yang sama nama—seperti yang diniatkan oleh sutradara Zack Snyder sebelum berundur dari penerbitan. Seperti keluaran pawagam, Zack Snyder's Justice League mengisahkan usaha-usaha pasukan Justice League yang dianggotai oleh Batman (Ben Affleck), Superman (Henry Cavill), Wonder Woman (Gal Gadot), Cyborg (Ray Fisher), Aquaman (Jason Momoa), dan Flash (Ezra Miller) untuk menyelamatkan dunia daripada ancaman malapetaka oleh Darkseid (Ray Porter), Steppenwolf (Ciarán Hinds), dan gerombolan Parademon.

Justice League yang dikeluarkan oleh Warner Bros. pada tahun 2017 telah mengalami banyak masalah sepanjang penerbitan. Skripnya banyak dikenakan suntingan sebelum dan sewaktu penerbitan dari tahun 2016 hingga 2017. Pada Mei 2017, Snyder meletak jawatan sewaktu pascapenerbitan ekoran kematian anak perempuannya Autumn, dan Joss Whedon digaji untuk menyiapkan filem berkenaan sebagai pengarah tanpa penghargaan. Whedon mengadakan penggambaran semula dan perubahan-perubahan lain yang melembutkan jalan cerita dengan menambah unsur-unsur lelucon, di samping memotong tempoh tayangan filem banyak-banyak untuk mematuhi kehendak Warner Bros. Justice League versi pawagam menerima ulasan bercampur-baur dan tidak berjaya mengutip pulangan besar, menyebabkan Warner Bros. mengkaji semula masa hadapan DCEU serta menumpukan usaha kepada pembangunan filem-filem individu.

Setelah terdedahnya cerita-cerita terperinci mengenai masalah-masalah penerbitan filem dan keadaannya sebelum Snyder berundur, ramai peminat meluahkan rasa minat untuk menonton suatu versi yang lebih menepati wawasan Snyder. Para peminat serta barisan pelakon dan ahli-ahli kru turut membuat petisyen agar dikeluarkan versi berkenaan yang digelar "Snyder Cut". Pada ketika itu, orang-orang dalam industri tidak merasakan impian itu boleh menjadi kenyataan. Akan tetapi, pihak Warner Bros. memutuskan untuk menunaikan hajat tersebut pada Februari 2020; pada bulan Mei, Snyder mengumumkan bahawa suntingan asal akan dikeluarkan sebagai Zack Snyder's Justice League menerusi perkhidmatan penstriman HBO Max. Ditelan belanja sebanyak $70 juta untuk menyiapkan kerja-kerja efek visual, skor, dan penyuntingan, dengan penggambaran bahan-bahan baharu pada Oktober 2020. Pada asalnya dirancangkan dalam dua bentuk iaitu minisiri enam episod dan juga filem empat jam, tetapi rancangan minisiri dibatalkan pada Januari 2021. Filem ini didedikasikan khas kepada mendiang anak Snyder, Autumn.

Zack Snyder's Justice League dikeluarkan di HBO Max di Amerika Syarikat pada 18 Mac 2021. Para pengulas filem rata-rata menganggap versi ini sebagai peningkatan daripada versi asal 2017; dipuji kerana hasil pengarahan Snyder dan penambahbaikan perwatakan, walhal dipertikaikan kerana tempoh tayangan yang amat panjang.

Plot[sunting | sunting sumber]

Bab-bab naratif[6]
1. Don't Count on It, Batman
2. The Age of Heroes
3. Beloved Mother, Beloved Son
4. Change Machine
5. All the King's Horses
6. Something Darker
Epilogue: A Father Twice Over[7]

Beribu-ribu tahun dahulu, Darkseid dan bala tentera Parademonnya cuba menakluki Bumi dengan menggunakan tiga buah Mother Box, tetapi dipatahkan oleh perikatan Dewa-dewi Olympia, Amazon, Atlantis, manusia, dan seorang Green Lantern. Setelah pertarungan, ketiga-tiga Mother Box diasingkan dan disembunyikan di tempat-tempat berlainan. Pada masa kini, kematian Superman[b] menghidupkan semula Mother Box, sekali gus menarik perhatian Steppenwolf, salah seorang bawahan Darkseid yang tidak lagi disenangi oleh majikannya, untuk menerjah Bumi untuk menebus maruah dengan mengumpulkan ketiga-tiga Mother Box untuk membentuk Kesatuan (the Unity) yang akan merombak seluruh Bumi menjadi serupa dengan planet asal Apokolips.

Steppenwolf berjaya memperoleh sebuah Mother Box dari negeri Themyscira, maka Ratu Hippolyta menyampaikan pesanan kecemasan kepada puterinya Diana Prince, dan Diana pun memberitahu Bruce Wayne. Bruce dan Diana berusaha menggabungkan sepasukan metahuman untuk melindungi Bumi setelah pemergian Superman. Bruce menemui Arthur Curry dan Barry Allen, sementara Diana menemui Victor Stone. Barry menyertai serta-merta manakala Arthur dan Victor menolak. Lama-kelamaan, Victor menyertai setelah bapanya Silas dan beberapa lagi kakitangan Makmal S.T.A.R. diculik oleh Parademon yang mencari-cari sebuah Mother Box yang disimpan oleh kaum manusia, sementara Arthur juga masuk ekoran Steppenwolf menyerang sebuah kota kara Atlantis untuk memperoleh Mother Box dari sana.

Pasukan menerima maklumat risikan daripada Pesuruhjaya James Gordon yang membawa mereka ke markas Steppenwolf di sebuah loji yang terbiar di bawah Pelabuhan Gotham. Mereka berjaya menyelamatkan kakitangan yang diculik, tetapi loji tersebut dimasuki air bah sewaktu pertarungan, maka pasukan pun terperangkap sehingga Arthur melengahkan air bah agar mereka dapat melarikan diri. Mother Box terakhir disorokkan oleh Victor selama ini, tetapi akhirnya dibawa ke mari untuk dianalisis oleh pasukan. Victor mengisahkan bahawa Silas pernah menggunakan Mother Box untuk membina semula badannya setelah kemalangan jalan raya, di samping menerangkan bahawa Mother Box merupakan "mesin perubahan" yang tidak teragak-agak dalam melaksanakan perintah empunya sama ada untuk membinasakan atau memulihkan nyawa apa-apa sahaja tanpa berat sebelah. Oleh itu, pasukan memutuskan untuk menggunakan Mother Box untuk menghidupkan semula Superman dalam usaha melawan Steppenwolf. Barry dan Victor menggali keluar mayat Superman, kemudian pasukan menyimpan mayat dalam Genesis Chamber yang berisi bendalir amnion and the group places di dalam pesawat peninjau Krypton[c] yang disimpan di Makmal S.T.A.R., dan setelah Barry menghidupkan Mother Box, Superman dihidupkan kembali tetapi dalam keadaan hilang ingatan dan keliru sehingga dia bertindak mengasari pasukan dan membahayakan keselamatan awam. Lois Lane yang sering mengunjungi tugu peringatan Superman, tiba tepat pada masanya untuk menenangkan Superman. Superman terbang dengan membawa Lois ke kampung halamannya Smallville, di mana dia pulih ingatan dan kembali ke pangkuan ibunya Martha.

Steppenwolf menyerang Makmal S.T.A.R. dan memperoleh Mother Box terakhir, tetapi sebelum itu Silas sempat mengecas lampau kotak tersebut dengan haba laser sambil mengorbankan nyawanya supaya Victor dapat mengesan lokasinya melalui sisa-sisa habanya. Tanpa Superman, perwira berlima bergerak ke tempat di mana Steppenwolf cuba menyatukan Mother Box. Mereka menembusi rintangan Parademon untuk mencapai Mother Box tetapi tidak dapat mengganggu Steppenwolf secukupnya untuk Victor memisahkan Mother Box. Superman tiba untuk membendung Steppenwolf yang semakin melemah, akan tetapi Mother Box telah bergabung dan selaras lalu menyebabkan satu letupan luar biasa yang mampu membinasakan semesta alam ke zaman kegelapan. Barry mula kesal dan mula untuk memaksimumkan penggunaan kuasa kelajuannya bagi mengundurkan masa semula agar Superman dan Victor sempat memisahkan ketiga-tiga Mother Box tersebut. Kemudian, Aquaman membunuh Steppenwolf dengan trisulanya sebelum kepalanya dipenggal oleh Wonder Woman lalu menghumban mayatnya melalui portal ke Apokolips yang mana pintunya menutup selepas mayat Steppenwolf melewatinya. Darkseid meyakinkan Bendaharanya, DeSaad bahawa dia akan kembali ke Bumi semula untuk menemui Anti-Life Equation dengan kaedah yang lama seperti sebelum ini.

Setelah pertarungan, Bruce, Diana, dan Alfred Pennyworth berpakat untuk mendirikan markas di bekas rumah agam keluarga Wayne yang membuka ruang untuk ramai lagi ahli. Setelah ditubuhkannya pasukan adiwira, Diana menerima satu lagi pesanan dari bangsa Amazon, Barry mendapat kerja di jabatan polis Central City yang membanggakan bapanya Henry, Victor didorong oleh pesanan bapanya untuk menggunakan kuasanya demi kebaikan, Arthur berpisah dengan teman wanitanya Mera dan gurunya Nuidis Vulko untuk pergi menziarahi bapanya,[d] dan Superman menyambung kehidupannya sebagai wartawan Clark Kent dan pembela Bumi. Rumahnya yang telah di cagar kepada bank juga telah di beli semula oleh Bruce demi menebus kesilapannya yang lalu terhadap Kent.

Lex Luthor yang bolos dari Arkham Asylum dan kini mendiami kapal layar peribadi, menerima kunjungan Slade Wilson lalu mendedahkan identiti rahsia Batman kepadanya. Sementara itu Bruce mengalami mimpi yang buruk di mana dunia dalam keadaan serba binasa akibat diserang oleh Superman yang jahat. Pada ketika itu dia bersama-sama dengan Victor, Barry, Mera, Slade dan Joker cuba menyelamatkan dunia.[e] Setelah tersedar dari tidur, Bruce dikunjungi pula oleh Martian Manhunter yang sebelum ini menyamar sebagai Martha untuk mengunjungi Lois. Martian Manhunter berterima kasih kepada Bruce kerana menghimpunkan satu pasukan di bumi dan berpesan untuk bersiap sedia menghadapi ancaman Darkseid selepas ini.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Ben Affleck sebagai Bruce Wayne / Batman: Hartawan dan pemilik syarikat Wayne Enterprises yang berdedikasi untuk melindungi Gotham City daripada ancaman jenayah sebagai vigilante bertopeng yang serba boleh dilengkapi pelbagai peralatan, senjata, dan kemahiran berlawan. Sutradara Zack Snyder menyifatkan Batman garapan Affleck sebagai penebus maruah dalam Zack Snyder's Justice League setelah menyesali tindakannya dalam Batman v Superman: Dawn of Justice (2016).[8][9]
  • Henry Cavill sebagai Kal-El / Clark Kent / Superman: Anggota dan pencetus penubuhan pasukan Justice League. Terselamat dari kehancuran planet Krypton dan bertugas sebagai wartawan untuk akhbar Daily Planet yang berpangkalan di Metropolis. Pada 2018, Cavill menyifatkan perwatakan Superman dalam filem ini sebagai pelengkap arka wataknya yang bermula dengan Man of Steel (2013) dan menjadi Superman "sejati" seperti yang digambarkan dalam komik.[9] Kata Snyder, biarpun beliau menggemari pemaparan tradisional watak Superman, tetapi beliau menginginkan watak Supermannya mempunyai arka yang realistik dan berkembang sebagai watak, dan bukannya sebagai "pengakap satu dimensi".[10]
  • Amy Adams sebagai Lois Lane: Wartawan Daily Planet dan kekasih Clark Kent.[11]
  • Gal Gadot sebagai Diana Prince / Wonder Woman: Separa dewi dan srikandi Amazon yang daim.[11]
  • Ray Fisher sebagai Victor Stone / Cyborg: Bekas atlet universiti yang ditimpa kemalangan jalan raya yang hampir meragut nyawanya, kemudian diolah semula secara sibernetik menjadi makhluk 'tekno-organik' yang dipertingkat oleh teknologi biomimetik yang reaktif dan adaptif dari luar Bumi. Antara peningkatannya termasuk kemampuan terbang, senjata boleh ubah dan teknopati. Sebahagian besar perkembangan watak Cyborg digugurkan dari versi pawagam, manakala Snyder menyifatkan perwatakan Cyborg dalam Zack Snyder's Justice League sebagai "the heart of the movie" (penggerak utama filem).[12] Fisher juga menyatakan bahawa arka watak Cyborg penuh emosi dan alegori tentang perjuangan kaum kulit hitam di Amerika.[12] Menurut Fisher, satu-satunya babak Cyborg arahan Snyder yang kekal dalam versi pawagam adalah pertemuan Cyborg dengan Batman dan Pesuruhjaya Gordon di bumbung ibu pejabat polis Gotham City.[13]
  • Jason Momoa sebagai Arthur Curry / Aquaman: Seorang anak kacukan kaum manusia dan Atlantis dengan kuasa mengawal air.[11]
  • Ezra Miller sebagai Barry Allen / The Flash: Mahasiswa Central City yang mengambil jurusan undang-undang jenayah untuk membebaskan bapanya dari tuduhan membunuh isterinya iaitu ibu Barry.[14]
  • Willem Dafoe sebagai Nuidis Vulko: Orang Atlantis yang bertugas sebagai guru Arthur.[15][16]
  • Jesse Eisenberg sebagai Lex Luthor: Musuh ketat Superman dan bekas ketua syarikat LexCorp. Penampilan Lex di hujung filem berbeza dengan versi pawagam, mengacahkan projek The Batman oleh Affleck daripada kemungkinan sekuel untuk Justice League.[17]
  • Jeremy Irons sebagai Alfred Pennyworth: Butler upahan Bruce Wayne yang membantu Batman dan Justice League dari segi taktik.[18]
  • Diane Lane sebagai Martha Kent: Ibu angkat Clark Kent.[11]
  • Connie Nielsen sebagai Hippolyta: Ibunda Diana dan ratu Amazon.[11]
  • J. K. Simmons sebagai James Gordon: Pesuruhjaya Polis Gotham City dan sekutu Batman.[19]
  • Ciarán Hinds sebagai Steppenwolf: Pegawai tentera New God dari planet Apokolips yang memimpin tentera Parademon untuk mencari tiga Mother Box yang tersembunyi di bumi.[20] Hinds pernah menyifatkan Steppenwolf sebagai watak yang sudah tua, penat, dan masih cuba membebaskan diri dari diperhambakan oleh Darkseid.[21] Steppenwolf diolah semula reka bentuknya untuk versi baharu[22] yang menepati wawasan asal Snyder sebelum campur tangan dari pihak studio.[23] Sebelum ini, Hinds meluahkan rasa kesal dengan versi pawagam yang terlalu meringankan latar belakang dan perwatakan Steppenwolf.[24]
  • Ryan Zheng sebagai Ryan Choi: Saintis yang bekerja di S.T.A.R.[25]
  • Amber Heard sebagai Mera: Orang Atlantis yang dibesarkan oleh ibu Arthur, Ratu Atlanna.[11]
  • Joe Morton sebagai Silas Stone: Bapa kepada Victor Stone dan ketua saintis di S.T.A.R.[11]
  • Lisa Loven Kongsli sebagai Menalippe: Leftenan tentera Hippolyta dan ibu saudara kepada Diana.
  • David Thewlis sebagai Ares: Dewa Peperangan Olympia. Pelagak ngeri Nick McKinless melakonkan Ares di set penggambaran, diganti mukanya dengan wajah Thewlis menerusi efek khas.
  • Karen Bryson sebagai Elinore Stone, mendiang ibu Victor Stone.[11][26]
  • Kiersey Clemons sebagai Iris West, kekasih Barry Allen.[11]
  • Ray Porter sebagai Darkseid, New God yang penzalim dari Apokolips, anak saudara dan ketua kepada Steppenwolf.[27][28] Darkseid tiada dalam versi pawagam,[2] maka Zack Snyder's Justice League menandakan kemunculan sulung watak berkenaan dalam filem lakonan hidup (bukan animasi).[28] Porter menggarap Darkseid melalui penggunaan motion capture[20] serta beberapa usaha untuk mencapai suara yang dikehendaki.[29] Porter kurang mengenai watak Darkseid sewaktu dipilih, tetapi Snyder dan penulis skrip Chris Terrio membimbing beliau dengan pengetahuan komik mereka.[29]
  • Peter Guinness sebagai DeSaad, bendahara Darkseid.[30][31]
  • Jared Leto sebagai Joker yang kembali dari Suicide Squad (2016), penjenayah yang psikotik dan musuh ketat Batman.[5] Watak Joker tidak dirancang untuk masuk dalam versi asal, tetapi diambil oleh Snyder setelah versi baharunya diluluskan,[34] kerana adalah niat Snyder sejak dahulu untuk memasukkan Joker dalam filem Justice League. Mendapat reka bentuk baharu untuk versi ini.[35]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penerbitan Justice League[sunting | sunting sumber]

Setelah Man of Steel (2013) dikeluarkan, sutradara Zack Snyder menggariskan asas kepada DC Extended Universe (DCEU) yang terdiri daripada satu arka menjangkau lima filem termasuk Man of Steel, Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), dan trilogi Justice League.[36] Mengikut wawasan asal Snyder, sepatutnya Batman v Superman menjadi filem yang paling kelam dalam siri, dan filem-filem berikutnya pula beransur ceria.[37][38] Akan tetapi, Batman v Superman tidak disambut baik, dikritik kerana nada yang kelam, ketiadaan unsur humor, dan jalan cerita yang perlahan. Maka Snyder bersama pihak pengedar Warner Bros. mengkaji semula filem-filem DCEU yang berikutnya, khususnya Suicide Squad (2016) yang ketika itu sudah selesai penggambaran am, dan Justice League yang akan bermula penggambaran dalam sebulan. Snyder bersama penulis skrip Chris Terrio menulis semula Justice League supaya lebih ceria.[37][39]

Zack Snyder, pengarah Justice League

Penggambaran utama filem Justice League bermula pada April 2016[40] dan tamat pada Disember berikutnya.[41] Berbulan-bulan kemudian, Justice League ditayangkan dalam pelbagai bentuk hasil suntingan kepada para eksekutif Warner Bros. dan juga rakan-rakan dan saudara-mara Snyder. Tempoh filem dan picture lock telah dimuktamadkan, tetapi hasil-hasil suntingan terbabit tidak lengkap dari segi efek visual dan adunan audio. Snyder berkata bahawa pihaknya mempunyai berbilang hasil suntingan yang sudah "selesai" pada pokoknya dan hanya perlu diperhalusi CG-nya.[42][41] penulis skrip Mark Hughes, selaku penyumbang kepada majalah Forbes, melaporkan bahawa suntingan Snyder sudah lebih 90% lengkap,[43] manakala The Daily Telegraph memetik kata seorang pakar efek visual yang menganggarkan bahawa Warner Bros. akan memerlukan $30–40 juta lagi untuk menyiapkan filem berkenaan.[44] Para eksekutif Warner Bros. yang menonton suntingan Snyder berpendapat bahawa Snyder telah bertungkus-lumus 'menceriakan' suasana filem ekoran kritikan yang dilemparka terhadap Batman vs. Superman: Dawn of Justice.[45] Sungguhpun demikian, pihak Warner Bros. tidak puas hati dengan hasilnya, malah laporan orang dalam menyatakan bahawa suntingan itu dianggap "tidak sesuai ditonton".[46]

Kecewa dengan hasil arahan Snyder, Warner Bros. mengambil masuk Joss Whedon yang pernah mengarah filem-filem Marvel Cinematic Universe iaitu The Avengers (2012) dan Avengers: Age of Ultron (2015), untuk menulis semula skrip dan melakukan penggambaran semula secara menyeluruh.[47] Ketua Pegawai Eksekutif Warner Bros. Kevin Tsujihara mengehendaki agar Justice League tidak mencecah dua jam.[45] Warner Bros. juga memutuskan untuk tidak menangguhkan tarikh keluaran (yang mungkin memberikan lebih masa untuk menyempurnakan Justice League) supaya para orang atasan dijamin bonus tahunan, di samping kebimbangan bahawa syarikat induk AT&T mungkin akan membubarkan studio selepas penggabungan syarikat yang menjelang.[48] Snyder disandarkan untuk menggambarkan babak-babak yang dikaji semula oleh Whedon, dan mereka sedang berganding bahu untuk memenuhi permintaan Warner Bros. apabila anak perempuan Snyder, Autumn Snyder membunuh diri pada Mac 2017.[47][49] Snyder mengusahakan Justice League selama dua bulan untuk cuba mengetepikan tragedi, sebelum meletak jawatan pada bulan Mei.[42][49] Isterinya Deborah Snyder yang juga penerbit Justice League turut meninggalkan projek.[42]

Whedon mengambil alih sepenuhnya usaha penerbitan,[49] tetapi Snyder tetap dihargai sebagai pengarah. Whedon menokok skrip sebanyak hampir 80 muka surat,[50] dan dianggarkan oleh Wagner bahawa suntingan Whedon hanya menggunakan 10% daripada hasil rakaman Snyder.[51] Penggubah muzik Tom Holkenborg sempat menyiapkan skor filemnya sebelum digantikan oleh Danny Elfman di tengah-tengah usaha pascapenerbitan.[52][53] Babak-babak yang ditulis atau digambarkan semula oleh Whedon untuk tayangan pawagam mempunyai nada yang lebih ceria dengan lebih unsur humor, di samping mengurangkan takat keganasan yang terlihat dalam arahan Snyder yang lebih kelam.[47] Untuk memenuhi had tempoh masa yang ditetapkan, rakaman Snyder dipotong lebih 90 minit tetapi hasilnya tetap menepati garis luar asas cerita. Sungguhpun suntingan awal disambut hambar oleh penonton ujian, namun tayangan awal suntingan Whedon diberi markah setaraf dengan Wonder Woman (2017), jadi Warner Bros. memutuskan untuk terus mengeluarkan filem ini seadanya.[45] Snyder pada mulanya merelakan Whedon untuk mengkaji semula skrip, tetapi lama-kelamaan kesal kerana Whedon diberi lebih kuasa oleh pihak studio; Snyder tidak membantah kerana beliau sekeluarga masih meratapi kematian Autumn.[54]

Justice League keluar di pawagam pada 17 November 2017,[55] disifatkan oleh para pengkritik sebagai "filem Frankenstein" yang terang-terang terhasil daripada dua pengarah yang bercanggah wawasan.[48][56][57][58] Setelah menonton versi Whedon pada akhir tahun 2017, Deborah Snyder dan penerbit eksekutif Christopher Nolan memesan Snyder supaya "jangan sekali-kali menonton filem itu" kerana khuatir akan menyakitkan hatinya.[54] Justice League mengutip $657.9 juta berbanding dengan bajet kira-kira $300 juta.[1][55] Berbanding dengan titik pulang modal sebanyak $750 juta,[59] Deadline Hollywood melaporkan bahawa filem berkenaan mengakibatkan Warner Bros. rugi sekitar $60 juta.[60] Seorang eksekutif Warner Bros. yang enggan menyebut namanya menyatakan pada Februari 2021 bahawa pihak studio juga tidak senang dengan perubahan-perubahan "memeranjatkan" yang diterapkan pada hasil akhir, khususnya adegan Black Clad dan keluarga Rusia yang disifatkan sebagai tokokan yang lawak dan tidak bermakna.[54] Eksekutif tersebut menegaskan bahawa filem akhir meninggalkan rasa "kekok" kerana pihak studio enggan mengaku hasil kerjanya yang menjadi "tahi".[54] Ekoran sambutan hambar filem berkenaan, Warner Bros. memutuskan untuk mengundurkan diri dari wawasan siri filem Snyder dan menumpukan usaha kepada filem-filem tunggal dan francais-francais solo.[61]

Perbezaan dari versi pawagam[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak perbezaan antara Justice League versi pawagam dan versi Zack Snyder. Sungguhpun kerangka asas ceritanya sama, tetapi terdapat puluhan babak tambahan, cerita latar belakang, mitos, bina dunia, watak-watak baharu, dan acahan untuk filem-filem akan datang dalam versi Snyder yang tiada dalam versi asal.[62][63] Zack Snyder's Justice League tidak disertakan sebarang babak yang dirakam oleh Whedon untuk pawagam,[64] malah bekas eksekutif Warner Bros., Jon Berg dan Geoff Johns yang pernah menyelia penerbitan versi pawagam, memilih untuk tidak menerima penghargaan untuk versi Snyder.[5]

Snyder menyatakan bahawa versi Justice League beliau tidak akan berlatarkan kesinambungan yang sama seperti versi Whedon.[65] Jason Momoa menyatakan bahawa Aquaman (2018) arahan James Wan berlangsung selepas Zack Snyder's Justice League dan bukan versi Whedon.[66] Begitu juga, pengarah Wonder Woman (2017) Patty Jenkins berkata bahawa tiada sebarang pengarah DC menganggap Justice League versi Whedon sebagai kanun, malah dirinya berganding bahu dengan Snyder untuk memastikan Wonder Woman kekal bersinambung dengan versi Snyder.[67]

Gerakan #ReleaseTheSnyderCut[sunting | sunting sumber]

Sebaik sahaja keluarnya Justice League versi pawagam yang kemudian diberi nama ejekan "Josstice League",[68] para peminat mencipta petisyen atas talian untuk memohon agar dikeluarkan "Snyder Cut" yang meraih lebih 180,000 tandatangan.[69][70][47] Gerakan yang memakai hashtag #ReleaseTheSnyderCut dalam media sosial ini[71][72] sudah bermula sebelum peminat menyedari akan wujudnya Justice League versi suntingan Snyder dalam apa jua bentuk sekalipun.[44][69][73] Gerakan ini tercetus daripada ulasan bercampur-baur terhadap versi pawagam kerana para peminat tahu bahawa Snyder mengundurkan diri sebagai pawagam dan Whedon diberi kata putus tentang suntingan akhir; oleh itu, mereka berpendapat bahawa Whedon telah mencipta filem yang tidak sebaik yang diingini. Keadaan ini dapat dibandingkan dengan situasi Superman II (1980) yang juga melibatkan pergantian pengarah, di mana pengarah kedua melakukan perubahan besar pada filem sebelum siap. Richard Donner sempat melengkapkan suntingan sendiri bagi Superman II pada tahun 2006.[71][72][74] Ada yang berpendapat bahawa Justice League versi alternatif adalah terjamin kerana ada beberapa lagi filem Snyder yang pernah dikeluarkan semula dalam bentuk suntingan lanjut untuk tontonan di rumah (seperti Watchmen (2009) dan Batman v Superman) yang dinilai lebih bagus daripada versi pawagam oleh sesetengah pengkritik.[75][76]

Antara mereka yang terlibat dalam penghasilan Justice League yang menyokong keluaran Snyder Cut termasuklah pelakon-pelakon Ben Affleck, [77] Gal Gadot,[77] Jason Momoa,[78] Ciarán Hinds,[79] and Ray Fisher;[80] jurugambar Clay Enos;[81] pelukis papan cerita Jay Oliva;[82] sinematographer Fabian Wagner;[83] dan Richard Cetrone, pelakon ganti lagak ngeri (stunt double) yang mewakili Affleck.[84] Deborah Snyder berkata bahawa dia dan suaminya didorong oleh penerbit eksekutif Christopher Nolan dan Emma Thomas untuk menjayakan Snyder Cut.[85] Pada ulang tahun kedua tayangan pawagam, pelakon dan kru menyuarakan sokongan melalui media sosial.[77][86][87] Ramai lagi penggiat industri filem dan komik yang tiada kaitan dengan penghasilan Justice League turut menyokong pengeluaran "Snyder Cut", termasuklah sutradara Kevin Smith,[88] penerbit televisyen Steven S. DeKnight,[89] dan penulis komik Rob Liefeld,[90] Robert Kirkman,[91] and Jerry Ordway.[92] Ada juga tokoh-tokoh yang kurang optimis. Shawn Robbins, ketua penganalisis Boxoffice Pro, menyatakan bahawa gerakan itu tidak cukup ramai untuk meninggalkan kesan dengan pendapat bahawa tidak ramai di luar lingkungan peminat tegar yang ingin menonton Justice League versi suntingan baharu.[93] Orang dalam industri juga beranggapan bahawa Snyder Cut tidak mungkin dikeluarkan. Penulis Mario F. Robles memetik kenalan dari industri, menyatakan bahawa Warner Bros. tidak yakin pada wawasan Snyder dan tidak rela membelanjakan jutaan lagi dolar untuk menyempurnakan versi beliau.[94] Selama adanya gerakan, sesetengah pihak akhbar menyifatkan kewujudan Snyder Cut sebagai "dongeng"[77][95][96] atau "mitos".[97][98][99]

Versi Snyder dipromosikan oleh ahli-ahli gerakan #ReleaseTheSnyderCut menerusi aktivisme peminat. Pada Jun 2018, para peminat cuba menghubungi orang atasan AT&T setelah syarikat berkenaan bergabung dengan Warner;[100] pada Jun 2019, mereka mendekati KPE baharu Warner Bros. Ann Sarnoff yang menggantikan Tsujihara yang letak jawatan,[101] disusuli dengan kempen tulis surat beramai-ramai selama sebulan;[102] dan pada Julai 2019 mereka mendekati syarikat induk Warner Bros., WarnerMedia, setelah diumumkan perkhidmatan penstriman terbaharu HBO Max.[103] Menjelang San Diego Comic-Con 2019, seorang peminat melancarkan kempen mengumpul dana beramai-ramai (crowdfunding) di mana separuh daripada hasil kutipan akan ditujukan kepada kempen pengiklanan untuk memmpromosikan Snyder Cut, dan separuh lagi akan didermakan kepada yayasan American Foundation for Suicide Prevention (AFSP).[104][105] Kempen sedemikian rupa juga diadakan di New York Comic Con 2019, di mana gerakan membeli ruang iklan untuk dua buah papan iklan di Times Square yang memaparkan petikan kata daripada barisan pelakon dan kakitangan.[95] Pada Disember 2019, gerakan menyewa satu lagi iklan dalam bentuk sepanduk bawaan pesawat untuk terbang di ruang angkasa Warner Bros. Studios dengan tujuan menggesa Sarnoff untuk mengeluarkan Snyder Cut.[106] Pada Januari 2020, gerakan meneruskan usaha menggesa pengeluaran Snyder Cut dengan membeli empat minit ruang iklan di atas papan iklan digital yang melilit ruang dalaman Riverside Stadium di Middlesbrough, England sewaktu kejohanan FA Cup.[107] Usaha-usaha gerakan dipuji oleh pihak Snyder[108] dan AFSP.[109]

Akan tetapi, gerakan tersebut juga dikritik oleh pihak media sebagai "toksik"[110] kerana mengganggu, mengugut, dan membuli siber mereka yang meluahkan pendapat yang bertentangan mengenai Snyder Cut.[111] Yohana Desta dari majalah Vanity Fair rata-rata menganggap tindakan peminat mendesak suntingan altermatif sebagai "pola tuntutan penonton masa kini yang mentoksikkan lagi golongan peminat", malah membuat perbandingan dengan insiden membahan beramai-ramai terhadap pelakon Star Wars: The Last Jedi (2017), Kelly Marie Tran pada tahun 2017.[110] Pada September 2018, bekas presiden DC Entertainment Diane Nelson menghapuskan akaun Twitternya setelah dibahan ramai-ramai di Internet oleh ahli gerakan.[112] Setelah dibanjiri panggilan tanpa henti yang bertanyakan "Snyder Cut", kakitangan pengendalian telefon Warner Bros. dilatih untuk melayan panggilan berkenaan sebagai sakat.[110] Beberapa ahli gerakan menghubungi pelagak ngeri Justice League Richard Cetrone untuk mengajukan soalan tentang Snyder Cut, tetapi kemudian meminda jawapan SMS Cetrone secara digital untuk disebarkan di media sosial seolah-olah beliau menyokong perjuangan mereka.[73][113]

Brandon Katz dari The New York Observer melaporkan bahawa gerakan ini terdiri daripada "golongan peminat DC toksik yang mengherdik sekeras-kerasnya sesiapa sahaja yang membangkang usaha mereka, dan juga golongan penyokong yang betul-betul menyukai gaya Snyder dan berharap dapat menonton kesudahan trilogi yang bermula dengan Man of Steel. Seperti mana-mana kontinjen seumpamanya, mereka terdiri daripada puak pelampau dan individu sederhana."[110] Bob Rehak, Profesor Madya dan Pengerusi Kajian Filem dan Media Kolej Swarthmore, menyatakan bahawa kumpulan-kumpulan peminat seperti #ReleaseTheSnyderCut memberontak apabila perubahan besar dilakukan kepada sesuatu yang sangat dihargai, tetapi reaksi sebegini selalunya datang daripada segelintir kecil yang ibarat nila setitik merosakkan susu belanga seluruh peminat.[113] Mark Kermode dari BBC mengkritik reaksi peminat terhadap ulasan pengkritik, menyatakan bahawa ramai sahaja orang yang memperjuangkan Snyder Cut, tetapi ada segelintir yang cukup berbisa, malah yang selalu dijadikan mangsa ialah pengkritik perempuan yang 'dibawang' dengan terlalu dahsyat.[114][115]

Realisasi[sunting | sunting sumber]

Pada Mac 2019, setelah berbulan-bulan spekulasi, Snyder mengesahkan wujudnya suntingan asal beliau; tambahnya, terpulang pada pihak Warner Bros. sama ada untuk mengeluarkannya atau tidak.[116] Pada November, seorang dalam mendakwa bahawa Warner Bros. tidak mungkin mengeluarkan versi Snyder dalam apa jua bentuk sekalipun, malah menggelar sebarang harapan sebagai angan-angan kosong.[117] Akan tetapi pada bulan berikutnya, Snyder mengirim sepucuk gambar dalam akaun Veronya yang memaparkan kotak-kotak dengan pita berlabel "Z.S. J.L Director's cut", disertakan sari kata "Is it real? Does it exist? Of course it does. (Betulkah? Wujudkah? Memanglah.)"[118] Snyder berkata sendiri pernah percaya bahawa suntingannya tidak akan dikeluarkan sekali pun, tetapi mungkin ada sedutan yang akan diterapkan dalam dokumentari.[2] Robert Greenblatt yang ketika itu pengerusi WarnerMedia dan ketua HBO Max, menyatakan bahawa pihak syarikat pernah berbincang berbulan-bulan mengenai Justice League versi Snyder sejak akhir 2019.[3] Pihak studio pada mulanya memohon Snyder agar dikeluarkan versi suntingan beliau seperti mana dia tinggalkan tanpa siap, tetapi Snyder membantah dan menuntut supaya filem itu disempurnakan, jadi pihak Warner mengambil masa berbulan-bulan untuk memahami dan akur bahawa Snyder hanya mahu memenuhi kehendak penonton.[119] Menurut Snyder, WarnerMedia memperkenankan Snyder Cut pada Februari 2020, setelah pengerusi Toby Emmerich memperakui usaha gerakan #ReleaseTheSnyderCut lalu menghubungi Snyder.[2]

Pasangan Snyder mengundang para orang atasan Warner Bros., HBO Max, dan DC ke rumah mereka untuk menonton Snyder Cut. Snyder turut mengutarakan beberapa idea, termasuk mengeluarkan hasilnya dalam bentuk siri berepisod. Orang atasan berkenaan berasa kagum dan memutuskan untuk meneruskan projek, dan Snyder pun mula menghimpunkan semula kakitangan pascapenerbitan asal filem untuk menyempurnakan suntingan beliau.[2] Usaha terganggu akibat wabak pandemik COVID-19 yang merebak dengan semakin mendadak ketika itu, tetapi didorong atas gesaan pasangan Snyder. Snyder memaklumkan barisan pelakon asal tentang usaha mereka dari April hingga Mei 2020; Snyder sendiri mengisahkan bahawa Fisher menyangka beliau bergurau.[2] Pada Mei 2020, dalam sesi soal jawab setelah selesai mengadakan parti tontonan Man of Steel atas talian, Snyder mengumumkan bahawa Justice League suntingan beliau akan ditayangkan di HBO Max sebagai Zack Snyder's Justice League pada tahun 2021.[61] Greenblatt berkata bahawa WarnerMedia cuba mengkhabarkan berita ini secepat mungkin sebelum pelancaran HBO Max pada 27 Mei.[3]

Snyder yang ketika ini belum sempat menonton versi pawagam, menyifatkan versi beliau sebagai produk yang serba baharu, yang menjanjikan pengalaman serba berbeza bagi sesiapa yang telah menonton versi pawagam.[2] Pasangan Snyder berpendapat bahawa penyiapan Justice League akan menyempurnakan satu perjuangan lama, malah mereka teruja diberi peluang untuk memperbaiki perkembangan watak-watak dalam filem.[2] Tidak jelas pada ketika itu format keluaran Zack Snyder's Justice League sama ada filem empat jam atau minisiri enam episod. The Hollywood Reporter melaporkan bahawa usaha melengkapkan efek visual, skor, dan penyuntingan akan menelan belanja $20–30 juta.[2] Akan tetapi, Greenblatt menyatakan bahawa versi ini jauh lebih mahal dan akan menelan belanja lebih daripada $30 juta.[3] Pada 23 Jun 2020, Sandra Dewey, ketua penerbitan dan operasi perniagaan WarnerMedia, memberitahu dalam temubual bahawa pihak syarikat menyasarkan keluaran "awal hingga pertengahan tahun 2021".[120]

Laporan awal membayangkan bahawa tidak akan ada bahan-bahan rakaman baharu kerana Snyder tidak diberi izin oleh WarnerMedia.[121] Akan tetapi pada 23 September 2020, didedahkan bahawa Snyder bersiap untuk merakam babak tambahan pada bulan Oktober. Affleck, Cavill, dan Fisher menggarap semula watak-watak mereka untuk penggambaran. Ekoran penggambaran tambahan yang bermula pada 6 Oktober ini,[122] dijangka bahawa bajet meningkat kepada kira-kira $70 juta.[123][4] Di akhir bulan, Amber Heard, Jared Leto, dan Joe Manganiello turut serta memainkan watak masing-masing iaitu Mera, Joker, dan Deathstroke.[5][124] Snyder juga mengarahkan satu babak tambahan bersama Miller dengan menghantar lakaran kakitangan mengenai suasana babak yang diingini melalui Zoom ketika Miller sedang menggambarkan filem Fantastic Beasts ketiga (2022) di London. Suapan video Snyder dipancarkan pada peranti yang disokong oleh penyangkut di atas meja supaya beliau dapat mengarahkan Miller dan kakitangan yang menggambarkan babak bagi pihaknya.[125] Snyder menyatakan bahawa hanya empat ke lima minit rakaman baru dilakukan sewaktu penggambaran tambahan.[126] Pada Januari 2021, Snyder mengesahkan bahawa telah selesai usaha penerbitan versi beliau.[127]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Zack Snyder's Justice League (Original Motion Picture Soundtrack)
Fail:Tom Holkenborg - Zack Snyder's Justice League.jpg
Runut bunyi oleh
Dilancarkan pada18 Mac 2021 (2021-03-18)
Dirakamkan pada2020–2021
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Genre
Panjang234:09
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatWaterTower Music
PengedarHBO Max Edit the value on Wikidata
PengarahZack Snyder Edit the value on Wikidata
PenerbitTom Holkenborg
Kronologi Junkie XL Edit the value on Wikidata
Scoob! (Original Motion Picture Score)
(2020)
Zack Snyder's Justice League Edit the value on Wikidata
Kronologi DC Extended Universe soundtrack
Wonder Woman 1984: Original Motion Picture Soundtrack
(2020)
Zack Snyder's Justice League (Original Motion Picture Soundtrack)
(2021)
Single daripada Zack Snyder's Justice League (Original Motion Picture Soundtrack)
  1. "The Crew at Warpower"
    Dikeluarkan: 17 Februari 2021
  2. "Middle Mass"
    Dikeluarkan: 12 Mac 2021
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Skor filem digubah oleh Tom Holkenborg, juga dikenali sebagai Junkie XL, yang sebelum ini pernah melengkapkan seluruh skor untuk Justice League versi pawagam sebelum digantikan oleh Danny Elfman ekoran pengunduran Snyder dan kemasukan Whedon.[52][53][128] Apabila Holkenborg diupah semula untuk menskorkan filem pada awal 2020, beliau memutuskan untuk membuat skor serba baharu yang terdiri daripada 54 runut dan panjangnya 3 jam 54 minit.[129][128]

Runut pertama "The Crew at Warpower" keluar pada 17 Februari 2021, disifatkan oleh Holkenborg sebagai seakan-akan "lagu kebangsaan" bagi Justice League versi Snyder.[130] Runut kedua "Middle Mass" pula keluar pada 12 Mac 2021,[128] disifatkan oleh Holkenborg sebagai sekejap elektronik, sekejap orkestra, dengan tambahan unsur rock dan trap.[128] Albumnya dikeluarkan menerusi label WaterTower Music pada 18 Mac 2021, sama hari dengan keluaran filem.[128]

Lagu "Hallelujah" nyanyian asal Leonard Cohen, kini dinyanyikan oleh Allison Crowe diputarkan dalam end credits sebagai penghormatan kepada Autumn Snyder.[54]

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

Kesemua muzik digubah oleh Tom Holkenborg, kecuali dinyatakan sebaliknya.

Zack Snyder's Justice League (Original Motion Picture Soundtrack)
No.TajukPenggubahMasa
1."Song to the Siren" (asal Tim Buckley, dendangan Rose Betts) 3:17
2."A Hunter Gathers"7:57
3."Migratory"0:57
4."Things Fall Apart"1:04
5."Wonder Woman Defending / And What Rough Beast"
  • Hans Zimmer
  • Mark Andrew Wherry
  • Melissa Muik
  • Robert Badami
  • Steve Mazzaro
  • Holkenborg
7:20
6."World Ending Fire"9:23
7."Middle Mass"1:18
8."Long Division"1:13
9."No Paradise, No Fall"4:11
10."The Center Will Not Hold, Twenty Centuries of Stony Sleep"
  • Zimmer
  • Holkenborg
8:56
11."As Above, So Below"2:28
12."No Dog, No Master"8:14
13."Take This Kingdom by Force"1:44
14."A Splinter from the Thorn That Pricked You"
  • Zimmer
  • Holkenborg
1:09
15."Cyborg Becoming / Human All Too Human"10:35
16."The Path Chooses You"2:12
17."Aquaman Returning / Carry Your Own Water"8:22
18."The Provenance of Something Gathered"1:14
19."We Do This Together"12:57
20."The Will to Power"5:20
21."Smoke Become Fire"1:39
22."I Teach You, the Overman"
  • Zimmer
  • Holkenborg
4:19
23."A Glimmer at the Door of the Living"1:01
24."How We Achieve Ourselves"1:43
25."The Sun Forever Rising"1:31
26."Underworld"
  • Zimmer
  • Holkenborg
5:49
27."Superman Rising, Pt. 1 / A Book of Hours"
  • Zimmer
  • Holkenborg
2:40
28."Beyond Good and Evil"4:24
29."Monument Builder"2:29
30."Monument Destroyer"6:08
31."Urgrund"
  • Zimmer
  • Holkenborg
1:49
32."So Begins the End"4:49
33."The House of Belonging"
  • Zimmer
  • Holkenborg
2:37
34."Earthling"
  • Zimmer
  • Holkenborg
3:24
35."Flight Is Our Nature"1:54
36."Indivisible"2:33
37."And the Lion-Earth Did Roar, Pt. 1"5:22
38."And the Lion-Earth Did Roar, Pt. 2"5:32
39."Superman Rising, Pt. 2 / Immovable"
  • Zimmer
  • Holkenborg
1:55
40."At the Speed of Force"4:20
41."My Broken Boy"2:16
42."That Terrible Strength"1:51
43."An Eternal Reoccurrence of Change"1:45
44."We Slay Ourselves"5:52
45."Your Own House Turned to Ashes"
3:16
46."All of You Undisturbed Cities"
  • Zimmer
  • Wherry
  • Muik
  • Badami
  • Holkenborg
6:15
47."The Art of Preserving Fire"1:27
48."The Crew at Warpower"6:49
49."The Foundation Theme" (from Zack Snyder's Justice League) 2:08
50."Batman, a Duty to Fight / To See"5:30
51."Batman, an Invocation to Heal / To Be Seen"8:36
52."Wonder Woman, a Call to Stand / A World Awakened"
  • Zimmer
  • Wherry
  • Muik
  • Badami
  • Mazzaro
  • Holkenborg
5:10
53."Flash, the Space to Win / Our Legacy Is Now"11:14
54."Hallelujah" (Asal Leonard Cohen, dendangan Allison Crowe) Cohen6:11
Jumlah masa: 234:09


Keluaran[sunting | sunting sumber]

Penstriman[sunting | sunting sumber]

Zack Snyder's Justice League dikeluarkan pada 18 Mac 2021 di Amerika Syarikat menerusi perkhidmatan penstriman HBO Max.[131][61][120][132] Tidak seperti versi pawagam yang dilabel "PG-13", versi ini menerima klasifikasi "R" (setara dengan klasifikasi 18 Malaysia) kerana adegan ganas dan penggunaan bahasa kasar.[133] Untuk pasaran antarabangsa, ia akan disediakan melalui siaran televisyen, video atas permintaan (VOD) dan perkhidmatan penstriman.[134] Misalnya di beberapa negara Asia (termasuk Malaysia), ia disediakan di platform HBO Go.

Biarpun pada asalnya dirancang untuk keluar dalam dua bentuk iaitu satu minisiri berepisod dan satu filem tunggal, Snyder berkata menerusi Vero pada Januari 2021 bahawa suntingan berkenaan akan datang dalam bentuk "one-shot" sahaja.[135] Hal ini disahkan oleh WarnerMedia dalam sidang media yang menyifatkan Zack Snyder's Justice League sebagai "full-length Max Original feature film" (filem cetera lengkap yang asli dari HBO Max).[136] Filem ini didedikasikan untuk memperingati mendiang Autumn Snyder.[54] Juga dirancang versi hitam putih berjudul Justice Is Gray Edition.[137][138]

Pada 8 Mac 2021, 10 hari awal daripada dijadualkan, HBO Max tersilap mengeluarkan filem tersebut kepada penonton yang cuba memasang filem Tom & Jerry. Kesilapan itu dibetulkan dua tahun kemudian.[139]

Pemasaran[sunting | sunting sumber]

Di samping pengumuman Zack Snyder's Justice League, HBO mengeluarkan poster-poster yang menggambarkan keenam-enam ahli Justice League. Biarpun poster-poster ini pernah digunakan untuk kempen pemasaran versi pawagam, tetapi yang versi HBO berupa hitam putih dan memberikan penekanan kepada nama Snyder. Chris Agar untuk Screen Rant menyifatkan hitam putih ini jauh berbeza daripada poster Justice League berwarna-warni yang umum dijumpai menjelang tayangan versi pawagam sebagai langkah untuk membezakan kedua-dua versi.[140]

Snyder mengumumkan pada 22 Mei 2020 bahawa treler sedang diusahakan.[141] Pada 18 Jun, keluarnya satu iklan acah yang menampilkan Wonder Woman, suara latar Jesse Eisenberg sebagai Lex Luthor, dan pendedahan Darkseid.[142] Pada 25 Julai 2020, keluarnya sedutan rasmi yang mendedahkan Superman bersut hitam sewaktu acara Justice Con 2020.[143] Pada 22 Ogos 2020, iklan acah pertama ditayangkan dalam acara DC FanDome, mendapat sambutan hangat daripada para penonton dan pengkritik.[144] Pada awal November, iklan acah asal digugurkan sementara dari akaun-akaun media sosial HBO Max kerana tamat tempoh hak untuk memutarkan lagu "Hallelujah" nyanyian Leonard Cohen yang digunakan dalam iklan.[145] Pada 17 November 2020, genap tiga tahun semenjak versi pawagam dikeluarkan, iklan acah ini dikemaskini dengan babak-babak baharu dalam dua versi iaitu hitam putih dalam akaun Vero Zack Snyder, dan warna-warni dalam akaun-akaun media sosial HBO Max.[146]

Snyder mengeluarkan tiga poster promosi baharu bertajuk "Fallen",[147] "Risen",[148] dan "Reborn"[149] pada 29 Januari 2021, yang mengesahkan tarikh keluaran muktamad pada 18 Mac 2021, beserta dengan sinopsis rasmi.[150] Pada 14 Februari 2021, keluarnya treler dua minit.[151][152] Babak di hujung treler di mana watak Joker lakonan Leto menyebut "We live in a society" (Kita hidup dalam sebuah masyarakat) menjadi perbualan ramai disebabkan status bait itu sebagai meme internet yang sering dikaitkan dengan Joker.[153] Pada 2 Mac 2021, Snyder mengeluarkan satu lagi siri poster promosi menerusi akaun-akaun media sosial beliau.[154] Mulai 4 Mac 2021, poster-poster individu setiap ahli Justice League dimuat naik sehari sehelai di samping sedutan baharu yang mengetengahkan perwira berkenaan. Ini diakhiri dengan iklan acah yang menampilkan watak-watak jahat Steppenwolf dan Darkseid serta sehelai poster untuk Darkseid. Pada 14 Mac, keluarlah treler terakhir.[155]

Pada 16 2021, DC menerbitkan tiga kulit buku varian Zack Snyder's Justice League untuk siri komik Justice League isu 59 yang ditulis oleh Brian Michael Bendis, dilakar dan dilukis oleh David Marquez dan diwarnai oleh Tamra Bonvillain. Setiap kulit dilukis oleh Lee Bermejo, Liam Sharp, dan Jim Lee.[156]

Reaksi[sunting | sunting sumber]

Pengumumkan Zack Snyder's Justice League diraikan oleh gerakan #ReleasetheSnyderCut; ramai yang menyuarakan keghairahan mereka dalam media sosial,[157][158] malah segelintir peminat Snyder memuat naik video yang memaparkan diri mereka memusnahkan DVD dan Blu-ray versi pawagam.[159][68] Ramai tokoh industri, khususnya barisan pelakon Justice League, berterima kasih kepada para peminat yang telah memperjuangkan versi Snyder.[160] Akan tetapi, ada wartawan yang meluahkan kebimbangan bahawa WarnerMedia mungkin tunduk kepada peminat-peminat yang pernah melemparkan pelbagai ragam gangguan dan herdikan sepanjang gerakan, dan ini mungkin petanda yang tidak baik untuk peristiwa seumpamanya yang akan datang.[161] Screen Rant melaporkan bahawa peristiwa ini mungkin dijadikan contoh bahawa desakan peminat yang berlebihan boleh berjaya mempengaruhi pihak-pihak yang terlibat dalam membekalkan bahan hiburan audiovisual, baik penerbit filem, rangkaian televisyen, mahupun perkhidmatan penstriman.[162] Mengulas tentang kebimbangan ini, Ketua Pegawai Eksekutif HBO Tony Goncalves memperakui keghairahan peminat-peminat dan menafikan mereka tunduk kepada desakan melampau, sebaliknya pihaknya selaku perniagaan sentiasa peka kepada permintaan pelanggan.[163]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Penontonan[sunting | sunting sumber]

Ekoran hujung minggu pembukaan, Samba TV melaporkan bahawa 1.8 juta isirumah Amerika Syarikat telah menonton filem itu dalam sekurang-kurangya lima minit yang pertama dalam tempoh 19–21 Mac, kurang daripada jumlah tiga hari satu lagi filem DCEU iaitu Wonder Woman 1984 (2.2 juta) tetapi mendahului episod rintis (pilot) The Falcon and the Winter Soldier (1.7 juta) yang muncul pada tempoh yang sama di Disney+.[164]

Ulasan kritikal[sunting | sunting sumber]

Persembahan (kiri ke kanan) Ray Fisher, Ben Affleck, dan Ezra Miller dipuji ramai pengkritik yang kagum dengan perwatakan mereka yang lebih didalami dalam versi Snyder.

Para pengkritik memuji Snyder atas usaha arahan dan kemampuan untuk mengembangkan lagi watak-watak filemnya, tetapi tempoh tayangan yang panjang dipertikaikan.[165] Majalah Variety menyatakan bahawa semua pengkritik, tanpa mengira pendapat mereka tentang versi Synder, sebulat suara sependapat bahawa ia lebih baik daripada versi pawagam yang asal.[166] Hal ini turut dipersetujui oleh The Hollywood Reporter dan TheWrap yang mendapati bahawa kebanyakan pengkritik mendapati Snyder Cut lebih bagus daripada versi 2017.[165][167] Akan tetapi, Total Film melaporkan bahawa pengkritik berbelah bahagi pendapat sama ada Justice League versi Snyder lebih baik atau buruk daripada versi pawagam.[168]

Laman web penjumlah ulasan Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 73% daripada 250 ulasan pengkiritk bagi filem ini adalah positif, dengan purata markah 6.8/10. Menurut kata sepakat laman tersebut, Zack Snyder's Justice League menepati tajuknya dengan filem yang dilanjutkan sehingga berlarutan untuk menepati visi sang sutradara dan sewajarnya memenuhi cita rasa peminat yang menuntut akan kewujudannya.[169] Menurut Metacritic pula, filem ini menerima "ulasan bercampur baur" berdasarkan kiraan purata markah berwajaran sebanyak 54 per 100 berdasarkan 44 orang pengrkitik.[170] Kedua-dua markah lebih tinggi berbanding versi asal (masing-masing 40% dan 45).[171][172]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Justice League versi pawagam menelan belanja penerbitan $300 juta.[1] Bekas pengerusi WarnerMedia dan ketua HBO Max ketika ini, Robert Greenblatt telah menyatakan bahawa jumlah yang diperlukan untuk menyiapkan Snyder Cut mungkin melebihi $20–30 juta yang dilaporkan sebelum ini.[2][3] Setelah diumumkan penggambaran semula untuk babak-babak baharu, anggaran kos naik kepada lebih $70 juta.[4]
  2. ^ Seperti yang digambarkan dalam filem 2016, Batman v Superman: Dawn of Justice.
  3. ^ Salah sebuah pesawat yang dikendalikan oleh Jeneral Zod dalam filem 2013 Man of Steel.
  4. ^ Seperti yang digambarkan dalam filem 2018 Aquaman.
  5. ^ Serupa dengan babak "Knightmare" dalam Batman v Superman: Dawn of Justice.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "'Justice League': Warner Bros. CEO Reportedly Mandated a Runtime Under 2 Hours". Collider. November 6, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2017. Dicapai pada November 9, 2017.
  2. ^ a b c d e f g h i Kit, Borys (May 20, 2020). ""It Will Be an Entirely New Thing": Zack Snyder's $20M-Plus 'Justice League' Cut Plans Revealed". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada May 21, 2020.
  3. ^ a b c d Pearson, Ben (May 26, 2020). "The Snyder Cut Will Be a "Radical Rethinking" of 'Justice League', Costing Considerably More Than $30 Million to Finish". /Film. Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2020. Dicapai pada May 26, 2020.
  4. ^ a b Gonzalez, Umberto; Lincoln, Ross A. (September 23, 2020). "'Justice League': Snyder Cut to Include Footage From a Week of Additional Shooting". The Wrap. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2020. Dicapai pada September 24, 2020.
  5. ^ a b c d Kit, Borys (October 21, 2020). "Jared Leto to Play Joker in Zack Snyder's 'Justice League' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2020. Dicapai pada October 21, 2020.
  6. ^ "Zack Snyder's Justice League Reveals Titles for All Six Parts". Comicbook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2021. Dicapai pada March 3, 2021.
  7. ^ Gillespie, Daniel (March 9, 2021). "Zack Snyder's Justice League Has An Epilogue With An Intriguing Title". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 9, 2021.
  8. ^ "How Justice League's Opening Scene Will Pay Off Batman's BvS Arc". Screen Rant. September 14, 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2020. Dicapai pada November 25, 2020.
  9. ^ a b Dyce, Andrew (February 14, 2018). "Justice League: Snyder's Version Was The 'True' Superman". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2019. Dicapai pada July 14, 2019.
  10. ^ Zack Snyder Interview – HBO Max Snyder Cut 2021 – EXCLUSIVE. Dicapai pada November 24, 2020 – melalui YouTube.
  11. ^ a b c d e f g h i Kaye, Don (August 22, 2020). "Justice League Snyder Cut Trailer Revealed at DC FanDome". Den of Geek. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2020. Dicapai pada August 24, 2020.
  12. ^ a b Bonomolo, Cameron (May 25, 2020). "Zack Snyder's Justice League Star Ray Fisher Says Cyborg's Story Will "Hit Some Hearts"". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 4, 2020. Dicapai pada May 25, 2020.
  13. ^ Breznican, Anthony (March 12, 2021). "Justice League: The Untold Story of Cyborg and Deathstroke". Vanity Fair. Diarkibkan daripada yang asal pada March 12, 2021. Dicapai pada March 14, 2021.
  14. ^ "HBO Max to #ReleaseTheSnyderCut". Pressroom (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2020. Dicapai pada August 30, 2020.
  15. ^ Gallagher, Simon (August 22, 2020). "Justice League Snyder Cut Trailer Breakdown: 30 Story Reveals & Secrets". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2020. Dicapai pada September 1, 2020.
  16. ^ Holmes, Adam (November 26, 2019). "Check Out Willem Dafoe's Deleted Justice League Scenes In New Snyder Cut Images". Cinemablend. Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2020. Dicapai pada September 1, 2020.
  17. ^ Alter, Rebecca (June 18, 2020). "Here's Your First Look at the Snyder Cut". Vulture. Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2020. Dicapai pada June 19, 2020.
  18. ^ Freeman, Molly (July 25, 2020). "Justice League Snyder Cut Clip Reveals Henry Cavill's Black Superman Suit". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2020. Dicapai pada August 28, 2020.
  19. ^ Chand, Neeraj (July 11, 2020). "J.K. Simmons Will Do Whatever It Takes to Help Finish 'Zack Snyder's Justice League'". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2020. Dicapai pada September 1, 2020.
  20. ^ a b Jirak, Jamie (May 24, 2020). "Ray Porter Confirms He Worked With Steppenwolf Actor Ciaran Hinds on Zack Snyder's Justice League". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 2, 2020. Dicapai pada May 29, 2020.
  21. ^ Hood, Cooper (April 5, 2017). "Justice League: Steppenwolf Actor Teases 'Old, Tired' Villain". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2019. Dicapai pada August 30, 2020.
  22. ^ Chand, Neeraj (August 9, 2020). "Steppenwolf Redesign Revealed in Zack Snyder's Justice League". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2020. Dicapai pada August 30, 2020.
  23. ^ VeroTrueSocial (November 17, 2020). OFFICIAL Justice League Teaser Breakdown with Zack Snyder – melalui YouTube.
  24. ^ Joseph, Matt (December 10, 2017). "Steppenwolf Actor Is Not Happy With Justice League's Final Cut". We Got This Covered. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2017. Dicapai pada December 8, 2020.
  25. ^ Hood, Cooper (May 22, 2020). "'Justice League' Snyder Cut Image Shows DC Comics Ryan Choi". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 9, 2020. Dicapai pada August 28, 2020.
  26. ^ Newby, Richard (August 24, 2020). "'Justice League' and Zack Snyder's Brighter Vision". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada September 1, 2020. Dicapai pada September 1, 2020.
  27. ^ Porter, Ray [@Ray_Porter] (May 22, 2020). "That said, and because I've been given permission... Hi, I'm Ray. I played Darkseid in Zack Snyder's "Justice League". There. It's out now" (Twit). Dicapai pada May 22, 2020 – melalui Twitter.
  28. ^ a b Beasley, Tom (May 28, 2020). "Zack Snyder unveils first look at Darkseid in the Snyder Cut of 'Justice League'". Yahoo! Entertainment. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2020. Dicapai pada May 29, 2020.
  29. ^ a b Chichizola, Corey (June 3, 2020). "The Snyder Cut's Darkseid Actor Reveals How He Played The Iconic Villain In Justice League". CinemaBlend. Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2020. Dicapai pada June 3, 2020.
  30. ^ Colbert, Stephen M. (November 7, 2019). "'Justice League': Zack Snyder's Cut Cast Darkseid's Servant Desaad". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2020. Dicapai pada May 22, 2020.
  31. ^ Dandy, Jim (August 22, 2020). "Justice League: DeSaad Revealed in Snyder Cut Trailer". Den of Geek. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2020. Dicapai pada August 23, 2020.
  32. ^ "Justice League – Inside the Snyder Cut with Zack Snyder / IGN Fan Fest 2021". IGN. February 21, 2021. Dicapai pada March 15, 2021.
  33. ^ "Zack Snyder Confirms The Major Martian Manhunter Reveal He Planned For Justice League". Cinemablend. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 15, 2021.
  34. ^ Pena, Dave (November 13, 2020). 'Us UNITED' w/ Zack Snyder – Film Junkee Bourbon Stream. TheFilmJunkee – melalui YouTube.
  35. ^ Ankers, Adele (November 18, 2020). "Jared Leto's Joker Will Have a Different Look in Zack Snyder's Justice League". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2020. Dicapai pada December 7, 2020.
  36. ^ Colbert, Stephen M. (April 25, 2018). "What Was Zack Snyder's Original 5 Movie DCEU Plan?". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2020. Dicapai pada June 17, 2019.
  37. ^ a b Colbert, Stephen M. (March 26, 2019). "There Are THREE Versions Of Justice League (Including The Snyder Cut): We Explain". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2019. Dicapai pada June 17, 2019.
  38. ^ Schmidt, JK (January 2, 2018). "New 'Justice League' Concept Art Provides a Glimpse at Zack Snyder's Vision". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2019. Dicapai pada June 17, 2019.
  39. ^ Outlaw, Kofi (October 2, 2017). "Zack Snyder Always Intended Justice League To Rise Out Of The Darkness". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 16, 2019. Dicapai pada July 16, 2019.
  40. ^ Breznican, Anthony (February 22, 2016). "Justice League begins shooting April 11". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2016. Dicapai pada February 22, 2016.
  41. ^ a b Dumaraog, Ana (June 12, 2019). "Justice League Artist Breaks Down How Complete the Snyder Cut Is". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada July 2, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  42. ^ a b c Kit, Borys (May 22, 2017). "Zack Snyder Steps Down From 'Justice League' to Deal With Family Tragedy". The Hollywood Reporter. Valence Media. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada July 11, 2019.
  43. ^ Colbert, Stephen M. (August 5, 2019). "Justice League: The Snyder Cut Could Cost $30–40 Million to Complete". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2020. Dicapai pada August 7, 2019.
  44. ^ a b O'Hara, Helen (August 5, 2019). "#ReleaseTheSnyderCut: why Justice League fans are obsessed with a movie that may not exist". The Daily Telegraph. Diarkibkan daripada yang asal pada April 10, 2020. Dicapai pada August 7, 2019.
  45. ^ a b c Fritz, Ben (November 6, 2017). "The Quest to Save 'Justice League'". The Wall Street Journal. Diarkibkan daripada yang asal pada January 8, 2020. Dicapai pada July 15, 2019.
  46. ^ Goldberg, Matt (February 12, 2018). "Zack Snyder Was Reportedly Fired from 'Justice League'". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2020. Dicapai pada July 15, 2019.
  47. ^ a b c d Fritz, Ben (July 19, 2018). "Holy Director's Cut, Batman! 'Justice League' Fans Demand a New Version of a Superhero Flop". The Wall Street Journal. Diarkibkan daripada yang asal pada February 5, 2020. Dicapai pada June 16, 2019.
  48. ^ a b Gonzalez, Umberto; Molloy, Tim (November 29, 2017). "How 'Justice League' Became a 'Frankenstein' (Exclusive)". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada February 6, 2020. Dicapai pada July 15, 2019.
  49. ^ a b c Olsen, Mark (May 27, 2017). "Zack Snyder to leave 'Justice League' following family tragedy; Joss Whedon to take over film". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2019. Dicapai pada July 11, 2019.
  50. ^ Buchanan, Kyle (November 19, 2019). "Why Ben Affleck and Gal Gadot Are Tweeting #ReleaseTheSnyderCut". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada November 21, 2019.
  51. ^ Sharf, Zach (December 5, 2019). "'Justice League' Cinematographer Says Theatrical Cut Threw Out 90% of Zack Snyder's Footage". IndieWire. Penske Media Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada December 5, 2019.
  52. ^ a b Chichizola, Corey (June 15, 2017). "Original Justice League Composer Responds To Being Replaced". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2020. Dicapai pada July 11, 2019.
  53. ^ a b Colbert, Stephen M. (October 29, 2019). "[Exclusive] Justice League Snyder Cut Score Is Done Confirms Junkie XL". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada October 30, 2019. Dicapai pada November 18, 2019.
  54. ^ a b c d e f Breznican, Anthony (February 22, 2021). "Justice League: The Shocking, Exhilarating, Heartbreaking True Story of #TheSnyderCut". Vanity Fair. Diarkibkan daripada yang asal pada February 22, 2021. Dicapai pada February 22, 2021.
  55. ^ a b "Justice League". Box Office Mojo. IMDb. Diarkibkan daripada yang asal pada July 1, 2020. Dicapai pada March 2, 2021.
  56. ^ Holmes, Adam (January 30, 2019). "Kevin Smith Just Dropped Major Info About Zack Snyder's Planned Justice League Trilogy". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2019. Dicapai pada July 17, 2019.
  57. ^ Spiegel, Josh (November 19, 2017). "Did 'Justice League' Learn Anything from 'Avengers'?". The Hollywood Reporter. Valence Media. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2019. Dicapai pada July 17, 2019.
  58. ^ Scott, Ryan (June 17, 2019). "Darkseid Officially Revealed in Justice League Snyder Cut". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada January 22, 2020. Dicapai pada July 17, 2019.
  59. ^ Sharf, Zack (November 24, 2017). "'Justice League' Box Office Bomb: Warner Bros. Could Lose Up to $100 Million on Superhero Tentpole". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2018. Dicapai pada February 4, 2018. The film would have to make at least $750 million just to break even ...
  60. ^ D'Alessandro, Anthony (March 31, 2018). "'Ready Player One' Zaps $12M+ Opening Day; $52M+ Four-Day Weekend – Friday AM Update". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2018. Dicapai pada March 31, 2018.
  61. ^ a b c Donnelly, Matt (May 20, 2020). "Zack Snyder Will Release the 'Snyder Cut' of 'Justice League' on HBO Max". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2020. Dicapai pada May 21, 2020.
  62. ^ Carter, Justin (May 21, 2020). "What Zack Snyder's cut of Justice League is rumored to add to the original". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2020. Dicapai pada May 25, 2020.
  63. ^ Elvy, Craig (May 22, 2020). "Justice League: How Zack Snyder's Cut Is Different To The 2017 Whedon Version". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2020. Dicapai pada May 25, 2020.
  64. ^ Gemmill, Allie (July 26, 2020). "Zack Snyder Says No Joss Whedon-Shot Footage Will Be in His 'Justice League'". Collider (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2020. Dicapai pada July 26, 2020.
  65. ^ Burwick, Kevin (July 20, 2020). "Zack Snyder's Justice League Is Separate from the DC Cinematic Universe Continuity". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada August 2, 2020. Dicapai pada August 23, 2020.
  66. ^ Curran, Brad (August 1, 2020). "Justice League: Every Aquaman Connection Cut From The Theatrical Release". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada August 23, 2020. Dicapai pada September 6, 2020.
  67. ^ Sharf, Zack (December 10, 2020). "Patty Jenkins 'Tossed Out' Joss Whedon's 'Justice League': It Contradicted 'Wonder Woman'". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2020. Dicapai pada December 16, 2020.
  68. ^ a b O'Donnell, Sean (May 25, 2020). "With The Snyder Cut Coming, DC Fans Are Destroying Their Copies Of Justice League". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada September 3, 2020. Dicapai pada September 21, 2020.
  69. ^ a b Burog, Vianne (March 29, 2019). "Zack Snyder's 'Justice League' Cut: Will Fans Ever Get To See It?". Latin Times. IBT Media. Diarkibkan daripada yang asal pada July 13, 2019. Dicapai pada July 11, 2019.
  70. ^ Boucher, Ashley (November 23, 2017). "'Justice League' Do-Over? Petition for a Zack Snyder Cut Hits 100,000 Signatures". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  71. ^ a b Harvilla, Rob (June 12, 2019). "Kneel Before Zack". The Ringer. Diarkibkan daripada yang asal pada May 21, 2020. Dicapai pada June 20, 2019.
  72. ^ a b Krishna, Rachael (January 16, 2018). "Zack Snyder Fans Are Asking Warner Bros. To #ReleaseTheSnyderCut Of 'Justice League'". BuzzFeed News. BuzzFeed. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada July 14, 2019.
  73. ^ a b Alexander, Julia (January 10, 2018). "DC Cinematic Universe's biggest conspiracy involves Zack Snyder and Justice League". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2019. Dicapai pada July 11, 2019.
  74. ^ Colbert, Stephen M. (July 8, 2018). "Justice League: The Snyder Cut Movement Explained". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2020. Dicapai pada July 14, 2019.
  75. ^ Colbert, Stephen M. (July 3, 2018). "Justice League: Everything Blocking The Release of Snyder's Cut". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada March 28, 2019. Dicapai pada July 17, 2019.
  76. ^ Chitwood, Adam (November 28, 2017). "'Justice League': In Defense of a Zack Snyder Cut—and Why It Probably Won't Happen". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada May 20, 2020. Dicapai pada July 17, 2019.
  77. ^ a b c d Couch, Aaron (November 17, 2019). "'Justice League': Zack Snyder, Ben Affleck and Gal Gadot Call for Release of Fabled 'Snyder Cut'". The Hollywood Reporter. Valence Media. Diarkibkan daripada yang asal pada April 7, 2020. Dicapai pada November 18, 2019.
  78. ^ Anderton, Joe (October 12, 2018). "Aquaman's Jason Momoa admits he's 'obsessed' with the Zack Snyder Justice League cut too". Digital Spy. Hearst Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2020. Dicapai pada June 16, 2019.
  79. ^ Pierznik, Christopher (May 11, 2018). "The Brilliance of Zack Snyder's DC Universe". Medium. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2020. Dicapai pada July 6, 2019.
  80. ^ Rawden, Jessica (June 16, 2019). "Justice League's Ray Fisher Would 'Absolutely' Release The Snyder Cut". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2020. Dicapai pada June 16, 2019.
  81. ^ Dumaraog, Ana (March 4, 2019). "Justice League: What Happened to Snyder's Cut a 'Terrible Wrong,' Says Crew Member". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  82. ^ Drum, Nicole (July 8, 2018). "'Justice League' Storyboard Artist Clarifies Rumors of Finished Snyder Cut". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  83. ^ Couch, Aaron (November 21, 2017). "'Justice League' Cinematographer Hopes for a Director's Cut". The Hollywood Reporter. Valence Media. Diarkibkan daripada yang asal pada February 6, 2020. Dicapai pada June 18, 2019.
  84. ^ Stauffer, Derek (November 21, 2017). "Justice League: Batfleck Stunt Double Wants Snyder's Original Cut". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2019. Dicapai pada June 18, 2019.
  85. ^ "Deborah Snyder says Christopher Nolan supported her husband Zack in his quest to make the 'Snyder cut'". Insider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 15, 2021. Dicapai pada March 19, 2021.
  86. ^ Yang, Rachel (November 17, 2019). "Gal Gadot and Ben Affleck join calls to 'release the Snyder cut' of Justice League". Entertainment Weekly. Meredith Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2019. Dicapai pada November 18, 2019.
  87. ^ Tassi, Paul (November 17, 2019). "'Release The Snyder Cut' Justice League Movement May Bear Fruit With Support From Snyder, Affleck, Gadot". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2019. Dicapai pada November 18, 2019.
  88. ^ Dumaraog, Ana (January 30, 2019). "Kevin Smith Wants Warner Bros. to Release the Snyder Cut". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  89. ^ Agar, Chris (March 21, 2018). "Pacific Rim 2 Director Supports Justice League's Snyder Cut". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  90. ^ Dolloff, Matt (November 25, 2017). "Rob Liefeld Also Wants a Zack Snyder Cut of Justice League". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2019. Dicapai pada June 18, 2019.
  91. ^ Moore, Meagan (September 25, 2019). "The Walking Dead's Creator is a #ReleasetheSnyderCut Supporter". Comic Book Resources. Valnet Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2019. Dicapai pada October 7, 2019.
  92. ^ Atkinson, John (July 3, 2019). "Death of Superman Co-Writer Thinks WB Should Release the Snyder Cut". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2019. Dicapai pada July 27, 2019.
  93. ^ Russo, Donovan (July 20, 2019). "Justice League' fans still clamor for a 'Snyder Cut' they'll probably never see". Yahoo! Finance. Yahoo!. Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2019. Dicapai pada July 31, 2019.
  94. ^ Stowe, Dusty (November 28, 2017). "Snyder's Justice League Assembly Cut Would 'Cost Millions' to Complete". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 23, 2019. Dicapai pada June 22, 2019.
  95. ^ a b Fowler, Matt (October 6, 2019). "Release the Snyder Cut Fans Buy Times Square Billboards During NYCC". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 8, 2020. Dicapai pada October 6, 2019.
  96. ^ Ricci, Kimberly (October 30, 2019). "Jesse Eisenberg Had No Idea 'The Snyder Cut' Movement Or Henry Cavill's Mustache Drama Even Existed". Uproxx. Warner Music Group. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2019. Dicapai pada November 18, 2019.
  97. ^ Yang, Rachel (August 4, 2019). "Kevin Smith says Justice League Zack Snyder cut is real... but it's not what you think". Entertainment Weekly. Meredith Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada May 17, 2020. Dicapai pada August 7, 2019.
  98. ^ Scott, Ryan (November 14, 2019). "Aquaman Visits Superman's Grave in Latest Justice League Snyder Cut Image". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada January 6, 2020. Dicapai pada November 18, 2019.
  99. ^ Marnell, Blair (June 21, 2018). "Does the Zack Snyder Cut of Justice League Exist?". Nerdist Industries. Legendary Entertainment. Diarkibkan daripada yang asal pada April 24, 2020. Dicapai pada November 18, 2019.
  100. ^ Wood, Matt (June 17, 2018). "Thanks To Merger, AT&T Is Getting Heckled About Justice League's Snyder Cut". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2019. Dicapai pada June 28, 2019.
  101. ^ Cavana, Michael (June 26, 2019). "More than a year later, 'Justice League' fans are ramping up demands to #ReleaseTheSnyderCut". The Washington Post. Nash Holdings. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2020. Dicapai pada June 28, 2019.
  102. ^ Clark, Travis (July 12, 2019). "'Justice League' fans are planning a 'Release the Snyder Cut' letter-writing campaign aimed at Warner Bros. incoming CEO". Business Insider. Insider Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2019. Dicapai pada July 14, 2019.
  103. ^ Preston, Hannah (July 9, 2019). "What Is the Snyder Cut? Demand for Alternate Version of 'Justice League' Surges Following HBO Max Announcement". Newsweek. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2020. Dicapai pada July 10, 2019.
  104. ^ Hood, Cooper (May 25, 2019). "Snyder Cut Fans Start GoFundMe for Comic-Con & Suicide Prevention". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2019. Dicapai pada June 16, 2019.
  105. ^ Sharf, Zack (July 18, 2019). "#ReleaseTheSnyderCut Billboards Invade San Diego Ahead of Comic-Con Weekend". IndieWire. Penske Media Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada September 10, 2019. Dicapai pada July 17, 2019.
  106. ^ Perine, Aaron (December 20, 2019). "Justice League Fans Fly New Release The Snyder Cut Banner Over Warner Bros. Studios". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2019. Dicapai pada December 26, 2019.
  107. ^ Radnedge, Christian (January 5, 2020). "FA Cup clash features 'Justice League' film fans' push for 'SnyderCut'". Reuters. Thomson Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada March 20, 2020. Dicapai pada January 5, 2020.
  108. ^ Aguilar, Matthew (October 12, 2019). "Zack Snyder Praises Justice League SnyderCut Fans". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 7, 2020. Dicapai pada October 15, 2019.
  109. ^ Doyle, Mick (October 11, 2019). "We Can Be Heroes: Superhero Fans Take Up the Fight for Suicide Prevention". American Foundation for Suicide Prevention. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2020. Dicapai pada October 15, 2019.
  110. ^ a b c d Multiple sources:
  111. ^ Abad-Santos, Alex (November 19, 2019). "The fight to #ReleaseTheSnyderCut of Justice League (which may not even exist), explained". Vox. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada November 20, 2019. Dicapai pada November 21, 2019.
  112. ^ Hibbard, James (September 24, 2018). "Former DC boss deletes Twitter after Zack Snyder fans attack". Entertainment Weekly. Meredith Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2019. Dicapai pada July 31, 2019.
  113. ^ a b Alexander, Julia (July 19, 2018). "'Release the Snyder Cut' campaign contradicts Zack Snyder's wishes for Justice League". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2019. Dicapai pada July 31, 2019.
  114. ^ Zack Snyder's Justice League reviewed by Mark Kermode (dalam bahasa Inggeris), diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021, dicapai pada March 19, 2021
  115. ^ "Kermode and Mayo's Film Review – Jodie Foster, Zack Snyder's Justice League and Silk Road – BBC Sounds". www.bbc.co.uk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada March 19, 2021.
  116. ^ M. Colbert, Stephen (March 28, 2019). "Zack Snyder Confirms A Snyder Cut Of Justice League Exists". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada April 3, 2020. Dicapai pada May 21, 2020.
  117. ^ Brent, Lang; Kroll, Justin (November 26, 2019). "DC Films Plots Future With Superman, Green Lantern and R-Rated Movies". Variety. Penske Media Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2020. Dicapai pada November 26, 2019.
  118. ^ "Zack Snyder Shares Photo of Justice League Director's Cut". Screen Crush. December 4, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2020. Dicapai pada May 21, 2020.
  119. ^ Miranda, Matthew (February 14, 2021). Ep 145: Deborah Snyder. LightCast Podcast – melalui YouTube.
  120. ^ a b Ramachandran, Naman (June 23, 2020). "HBO Max's Sandra Dewey Talks Racism, Inclusion at Cannes Keynote". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 26, 2020. Dicapai pada June 27, 2020.
  121. ^ Fowler, Matt (May 23, 2020). "Zack Snyder's Justice League Reshoots Won't Involve the Cast". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2020. Dicapai pada May 23, 2020.
  122. ^ O'Connell, Sean (October 6, 2020). "'Zack Snyder's Justice League' Additional Shoots Might Be Underway As We Speak". CinemaBlend. Diarkibkan daripada yang asal pada November 5, 2020. Dicapai pada October 7, 2020.
  123. ^ Kit, Borys (September 23, 2020). "Zack Snyder Planning New 'Justice League' Shoot Amid Ray Fisher Claims". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2020. Dicapai pada September 23, 2020.
  124. ^ Sneider, Jeff (October 23, 2020). "Exclusive: 'Zack Snyder's Justice League' Reshoots Add Joe Manganiello's Deathstroke". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada October 24, 2020. Dicapai pada October 23, 2020.
  125. ^ Chanliau, Pierre (November 13, 2020). "'Justice League': Zack Snyder Used Zoom To Remotely Film New Ezra Miller Scene". The Direct. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2020. Dicapai pada November 14, 2020.
  126. ^ Liu, Narayan (November 13, 2020). "Zack Snyder's Justice League Only Shot Four Minutes of New Footage". Comic Book Resources. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2020. Dicapai pada November 14, 2020.
  127. ^ Lovett, Jamie (January 30, 2021). "Zack Snyder's Justice League Is Officially Complete". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2021. Dicapai pada January 30, 2021.
  128. ^ a b c d e f Mamo, Heran (March 12, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Soundtrack Is the 'Mount Everest of Scores': See Release Date & Track List". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada March 15, 2021. Dicapai pada March 13, 2021.
  129. ^ 'Junkie v Junkee' w/ Tom Holkenborg (Junkie XL) – Film Junkee Vodka Stream (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2021. Dicapai pada March 4, 2021 – melalui YouTube.
  130. ^ Zack Snyder's Justice League Official Soundtrack | The Crew at Warpower – Tom Holkenborg. WaterTower Music. February 17, 2021 – melalui YouTube.
  131. ^ Ames, Jeff (December 17, 2020). "Zack Snyder Seemingly Confirms March Release Date for Justice League!". ComingSoon.net. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2020. Dicapai pada December 17, 2020.
  132. ^ Ankers, Adele (January 29, 2021). "Zack Snyder's Justice League HBO Max Release Date Confirmed". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2021. Dicapai pada January 29, 2021.
  133. ^ Hibberd, Zack (February 4, 2021). "Zack Snyder's Justice League officially gets rated R". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 15, 2021.
  134. ^ "ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE Will Be Made Available Worldwide In All Markets Day And Date With The US On Thursday, March 18 | Pressroom". pressroom.warnermedia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2021. Dicapai pada February 19, 2021.
  135. ^ Daly, Rhian (January 17, 2021). "Zack Snyder confirms his 'Justice League' will be a four-hour movie, not a miniseries". NME. Diarkibkan daripada yang asal pada January 18, 2021. Dicapai pada January 17, 2021.
  136. ^ "ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE to Premiere March 18 on HBO Max" (Siaran akhbar). Warner Media. January 29, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2021. Dicapai pada January 29, 2021.
  137. ^ "Justice League: Snyder Cut Black & White Version Gets Official Title". Screen Rant. February 17, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2021. Dicapai pada February 17, 2021.
  138. ^ "'Zack Snyder's Justice League' Clip Features Steppenwolf, Teases the 'Justice is Gray Edition'". /Film (dalam bahasa Inggeris). February 9, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2021. Dicapai pada February 12, 2021.
  139. ^ Vary, Adam B. "Snyder Cut of 'Justice League' Accidentally Posts Early for Some HBO Max Users". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 9, 2021.
  140. ^ Agar, Chris (May 21, 2020). "Justice League's Snyder Cut Character Posters Use Theatrical Release Images". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2020. Dicapai pada May 21, 2020.
  141. ^ Freeman, Molly (May 22, 2020). "Justice League Official Snyder Cut Trailer Already In The Works". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2020. Dicapai pada May 29, 2020.
  142. ^ Polo, Susana (June 18, 2020). "Darkseid looms over Wonder Woman in the first clip from Zack Snyder's Justice League". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2020. Dicapai pada June 18, 2020.
  143. ^ "Zack Snyder Reveals Black Suit Superman Scene For 'Justice League' Cut". ComicBook.com. July 25, 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada August 28, 2020. Dicapai pada August 21, 2020.
  144. ^ O'Connell, Sean (August 22, 2020). "Zack Snyder's Justice League Trailer Is An Emotional Masterpiece That Will Give Fans Chills". Cinema Blend. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2020. Dicapai pada August 30, 2020.
  145. ^ Spellberg, Claire (November 2, 2020). "Zack Snyder's 'Justice League' Trailer is Gone From HBO Max's Social Media Accounts, But It's Still Debuting in 2021". Decider. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2020. Dicapai pada November 17, 2020.
  146. ^ Ankers, Adele (November 17, 2020). "Justice League: Zack Snyder Unveils Black and White Trailer With New Footage". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2020. Dicapai pada November 17, 2020.
  147. ^ @ZackSnyder (January 29, 2021). "Fallen #SnyderCut" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2021. Dicapai pada January 29, 2021 – melalui Twitter.
  148. ^ @ZackSnyder (January 29, 2021). "Risen #SnyderCut" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2021. Dicapai pada January 29, 2021 – melalui Twitter.
  149. ^ @ZackSnyder (January 29, 2021). "Reborn #SnyderCut" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2021. Dicapai pada January 29, 2021 – melalui Twitter.
  150. ^ "ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE to Premiere March 18 on HBO Max | Pressroom". pressroom.warnermedia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2021. Dicapai pada March 4, 2021.
  151. ^ "'Justice League': Zack Snyder Unveils New Trailer". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). February 14, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2021. Dicapai pada February 14, 2021.
  152. ^ Vary, Adam B. (February 14, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Full Trailer Reveals Villain Darkseid". Variety (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2021. Dicapai pada February 14, 2021.
  153. ^ Sung, Morgan (February 14, 2021). "Unfortunately, we live in a society". Mashable. Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2021. Dicapai pada February 14, 2021.
  154. ^ "Zack Snyder confirms his Justice League releases in March 2021; hopes to wipe theatrical cut out of existence". www.zoomtventertainment.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2021. Dicapai pada March 6, 2021.
  155. ^ Haring, Bruce; Haring, Bruce (March 14, 2021). "'Justice League' Zack Snyder Cut Unveils New Trailer In Advance Of Debut". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 15, 2021.
  156. ^ "Zack Snyder's Justice League Comes To DC Comics in New Covers". ScreenRant (dalam bahasa Inggeris). February 20, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 19, 2021.
  157. ^ Lovett, Jamie (May 20, 2020). "Justice League: Release the Snyder Cut Community Claims Victory". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 28, 2020. Dicapai pada May 27, 2020.
  158. ^ Perine, Aaron (May 20, 2020). "Justice League: Ben Affleck Trends As Fans Celebrate Snyder Cut Announcement". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 28, 2020. Dicapai pada May 27, 2020.
  159. ^ Burlingame, Russ (May 22, 2020). "People Are Destroying Their Justice League Theatrical Cut DVDs". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 31, 2020. Dicapai pada May 27, 2020.
  160. ^ Pelbagai sumber:
  161. ^ Multiple sources:
  162. ^ Bacon, Thomas (May 21, 2020). "Justice League's Zack Snyder Cut Sets A Bad Precedent". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2020. Dicapai pada May 27, 2020.
  163. ^ Patel, Nilay (June 2, 2020). "The head of HBO Max on launching without Roku, adding 4K HDR, and the Snyder Cut". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2020. Dicapai pada June 3, 2020.
  164. ^ D'Alessandro, Anthony (March 23, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Ranks Behind 'Wonder Woman 1984' In HBO Max Households". Deadline Hollywood. Dicapai pada March 24, 2021.
  165. ^ a b Perez, Lexy (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': What the Critics Are Saying". Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 19, 2021.
  166. ^ Ferme, Antonio (March 15, 2021). "First Reviews for 'Zack Snyder's Justice League' Are Remarkably Positive". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 19, 2021.
  167. ^ Gonzalez, Umberto (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Wins Early Raves, From 'Improvement' to a 'Knockout'". Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2021. Dicapai pada March 19, 2021.
  168. ^ Molly Edwards (March 15, 2021). "Here's what the critics are saying about Zack Snyder's Justice League". GamesRadar+. Total Film. Dicapai pada March 15, 2021.
  169. ^ "Zack Snyder's Justice League (2021)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Dicapai pada March 24, 2021.
  170. ^ Zack Snyder's Justice League Reviews di Metacritic. Red Ventures. Diterima pada March 24, 2021.
  171. ^ "Justice League". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2017. Dicapai pada February 28, 2021.
  172. ^ Justice League di Metacritic. Red Ventures. Diarkibkan dari yang asal pada November 17, 2017. Diterima pada January 26, 2021.

External links[sunting | sunting sumber]