Zainon Fiji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zainon Fiji
Kelahiran
Zainon binti Ibrahim

1924
Meninggal dunia26 Mei 1992 (berumur 67–68)
DikebumikanTanah Perkuburan Islam Pusara Aman/Abadi, Lim Chu Kang, Singapura
WarganegaraSingapura
PekerjaanPelakon, Penari
Tahun aktif1949–1968
PasanganAli Fiji (k. 1952; c. 1979)

Zainon Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Zainon Fiji (1924 – 26 Mei 1992) merupakan seorang seniwati filem Melayu yang berbakat pada era 1950-an hingga 1960-an. Sinonim dengan watak wanita india didalam Seniman Bujang Lapok serta watak mami kepada Chombi dalam Ibu Mertua-Ku.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1949 ketika berusia 25 tahun, beliau menceburi dunia perfileman sebagai seorang penari dibawah pimpinan seniman Osman Gumanti dalam filem bertajuk Nilam (1949) terbitan Malay Films Productions (MFP). Setelah berlakon sebagai penari/extra tanpa dialog dalam beberapa buah filem, bakat beliau mula dikesan dibawah pengarah berbangsa India. Filem pertama beliau adalah Lupa Daratan (1952) memegang watak seorang Babu atau pembantu rumah dibawah arahan Pengarah L. Krishnan. Beliau terus diberi watak berdialog pada filem filem seterusnya dengan menggunakan nama pentas sebagai Zainon atau Zainon Ibrahim. Beliau masih lagi diingati dalam filem Ibu Mertua ku sebagai Mami Chombi dan sebagai mangsa yg diserapi roh hantu Mak Hitam dalam filem Hantu Jerangkung. Beliau juga adalah 'Achi' dalam scene bersama M. Zain yang bergaduh tengah2 malam - 'Taik punya pasal pun mau gaduh ka?' dalam filem Seniman Bujang Lapok.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Beliau pernah mendirikan rumahtangga selama 27 tahun bersama seniman Ali Fiji sebelum bercerai pada tahun 1979. Sepanjang hidup bersama, beliau tidak dikurniakan cahayamata kecuali enam orang anak angkat yang dijaga sejak kecil. Setelah Studio Jalan Ampas di tutup, beliau telah menjadi tukang urut untuk ibu-ibu yang baru bersalin.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Zainon Fiji meninggal dunia pada 26 Mei 1992 di usia 68 tahun akibat sesak nafas dirumah anaknya di Ang Mo Kio dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pusara Aman, Choa Chu Kang, Singapura.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Antara filem lakonan Zainon Fiji adalah:-

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]