Proto–Tiga Kerajaan Korea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Zaman awal Tiga Kerajaan Korea)
Zaman awal Tiga Kerajaan
Nama Korea
Hangul원삼국시대
Hanja原三國時代
Perumian SemakanWonsamguk Sidae
McCune–ReischauerWŏnsamguk Sidae

Zaman awal Tiga Kerajaan merujuk kepada tempoh selepas kejatuhan kerajaan Gojoseon dan sebelum berkembangnya kerajaan Goguryeo, Baekje dan Silla kepada kerajaan yang mandiri. Ia adalah waktu sebelum berlakunya era Tiga Kerajaan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ketika Gojoseon dikalahkan oleh dinasti Han di China pada 108 SM, wilayah utara semenanjung Korea dan Manchuria diduduki oleh negara-negara Buyeo, Goguryeo, Okjeo, Dongye, dan negeri kecil lain. Tarikh penubuhan Goguryeo mengikut tradisinya ialah 37 SM, tetapi disebutkan dalam catatan Cina seawal 75 SM. China memasang empat komanderi di bekas wilayah Gojoseon, tetapi tiga daripadanya jatuh dengan cepat akibat tentangan Korea. Goguryeo secara beransur-ansur menakluki dan menyerap semua jirannya, dan menghancurkan komanderi terakhir China pada tahun 313.

Di selatan, negeri Jin yang kurang difahami telah menimbulkan konfederasi Jinhan, Byeonhan, dan Mahan, atau secara kolektif, Samhan. Baekje didirikan pada tahun 18 SM di wilayah Mahan dan mula perlahan-lahan mengatasinya. Silla diasaskan oleh penyatuan enam chiefdom di dalam Jinhan, secara tradisional pada tahun 57 SM, walaupun bermungkinan kemudian daripada itu. Byeonhan diserap ke dalam konfederasi Gaya akhir, yang pada kemudiannya diilhak oleh Silla.

Disebabkan kesinambungan ini, kebanyakan sejarawan menganggap Tiga Kerajaan bermula sekitar kejatuhan Gojoseon, tetapi ketiga-tiga kerajaan tersebut tidak menguasai keseluruhan semenanjung sebagai sebuah kerajaan hinggalah sekitar 300 M.

Budaya besi[sunting | sunting sumber]

Ciri-ciri penting dalam tempoh ini termasuk pengeluaran artifak besi yang meluas untuk penggunaan harian dan pengenalan tembikar tanah kelabu dengan corak yang pukul.

Penemuan arkeologi pada masa itu kebanyakannya berasal dari Nakrang dan Goguryo di utara dan Samhan di selatan. Gangsa dan besi digunakan dan ditempa di pantai selatan. Artifak khas budaya Korea seperti Belati Gangsa, beberapa budaya Cina Han, dan budaya Steppe Utara telah dijumpai bersama-sama di tapak arkeologi di rantau ini, yang menunjukkan interaksi bebas dengan Han China dan pelbagai kawasan lain.

Pengenalan teknologi besi memungkinkan pembuatan dan penggunaan senjata dan alat pertanian yang lebih kuat dan tajam, yang menyebabkan percepatan integrasi politik, serta penumpuan kekuatan dan kekayaan yang lebih besar.

Perdagangan[sunting | sunting sumber]

Perdagangan didokumentasikan dalam "Sejarah Tiga Kerajaan" daripada Catatan Tiga Kerajaan, yang menyatakan bahawa besi dari lembah Sungai Nakdong dieksport ke Lolang dan Wae di Jepun. Hubungan dengan budaya di lembah hilir Sungai Nakdong ditunjukkan oleh bukti arkeologi dari China, Wae, dan Manchuria.

Di bahagian selatan Semenanjung Korea, cermin gangsa Cina, kapal ritual tembaga berkaki tiga, gancu gangsa, dan duit syiling China telah dijumpai daripada longgok buangan cangkerang dan kubur. Contoh artifak yang berasal dari Wilayah Utara termasuk kapal 'Fu' gangsa, gancu berbentuk harimau, dan gancu berbentuk kuda. Objek dari Wae pula termasuk tembikar Yayoi, keranda balang, mata lembing gangsa lebar dan kapak senjata gangsa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]