Zaman prasejarah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Zaman pra sejarah)
Tiang-tiang batu raksasa di Göbekli Tepe, di tenggara Turki, didirikan untuk kegunaan ritual oleh orang awal Neolitik 11,000 tahun yang lalu.

Zaman prasejarah (Tulisan Jawi: زمان ڤراسجاره) secara harfiah bermaksud "sebelum sejarah", daripada perkataan Latin untuk "sebelum," præ, dan Yunani ιστορία. Prasejarah manusia adalah tempoh dari masa tingkah laku dan anatomi manusia moden pertama kali muncul sehingga kemunculan sejarah bertulis berikutan ciptaan sistem tulisan. Memandangkan kedua-dua masa penempatan manusia moden dan evolusi tamadun manusia, berbeza dari kawasan ke kawasan, bermula dan berakhir prasejarah pada detik-detik yang berbeza dalam alur masa, bergantung kepada kawasan berkenaan.

Sumer di Mesopotamia dan Mesir purba adalah tamadun pertama yang memajukan skrip mereka sendiri, dan untuk menyimpan rekod-rekod sejarah; ini sudah berlaku semasa awal Zaman Gangsa. Tamadun bersebelahan Timur Tengah Purba adalah yang pertama mengikutinya. Kebanyakan tamadun lain mencapai hujung prasejarah semasa Zaman Besi.

Permulaan bahan bertulis (dan begitu permulaan "zaman bersejarah" tempatan) berbeza-beza; dalam banyak kebudayaan, terutamanya di luar Eurasia, ia mengikut penaklukan oleh budaya yang mempunyai tulisan, dan sering menjadi sumber bertulis terawal budaya pra-celik huruf yang datang dari jiran celik huruf mereka. Tempoh apabila sesuatu budaya itu ditulis oleh yang lain, tetapi tidak memajukan tulisan sendiri sering dikenali sebagai the protosejarah sesuatu budaya.

Mengikut definisi, tiada rekod bertulis dari prasejarah manusia, jadi pentarikhan bahan prasejarah adalah penting. Teknik yang jelas untuk pentarikhan tidak maju sehingga abad ke-19.[1]

Rencana ini adalah berkenaan dengan prasejarah manusia seperti yang ditakrifkan di sini. Terdapat rencana yang berasingan bagi keseluruhan sejarah Bumi dan sejarah kehidupan sebelum manusia.

Takrifan[sunting | sunting sumber]

A prehistoric man and boy.
Permulaan

Istilah "prasejarah" boleh merujuk kepada jangka masa yang luas sejak permulaan alam semesta, tetapi lebih kerap ia merujuk kepada tempoh sejak kehidupan muncul di Bumi, atau lebih khusus untuk masa sejak makhluk seperti manusia muncul.[2][3]

Penghujung

Tarikh menandakan berakhirnya prasejarah dalam budaya atau kawasan tertentu, iaitu, tarikh daripada rekod sejarah bertulis yang berkaitan menjadi sumber akademik yang berguna, berbeza dengan besar dari kawasan ke kawasan. Sebagai contoh, di Mesir ia diterima secara umum bahawa prasejarah berakhir sekitar 3200 SM, manakala di New Guinea akhir era prasejarah ditetapkan lebih baru-baru ini, pada sekitar tahun 1900 AD. Di Eropah budaya klasik Yunani Purba dan Purba Rom yang didokumenkan agak baik mempunyai budaya bersebelahan, termasuk Celt dan sebahagian kecilnya Etruska, dengan sedikit atau tiada tulisan, dan ahli sejarah perlu membuat keputusan berapa banyak pemberat untuk diberikan kepada laporan yang sering sangat prejudis terhadap budaya "prasejarah" dalam kesusasteraan Yunani dan Rom.

Tempoh masa

Dalam membahagikan prasejarah manusia, ahli sejarah biasanya menggunakan sistem tiga zaman, manakala cendekiawan tempoh masa pra-manusia biasanya menggunakan rekod geologi yang jelas dan ditakrifkan di peringkat asas stratum antarabangsa dalam skala masa geologi. Sistem tiga zaman adalah penzamanan prasejarah manusia kepada tiga tempoh masa berturut-turut, dinamakan sempena teknologi alat pembuatan utama masing-masing:

Sejarah istilah[sunting | sunting sumber]

Tanggapan "prasejarah" mula timbul semasa Zaman Kesedaran dalam kerja-kerja baharian yang menggunakan perkataan 'primitif' untuk menggambarkan masyarakat yang wujud sebelum rekod bertulis.[5] Penggunaan pertama perkataan prasejarah, bagaimanapun, berlaku dalam Foreign Quarterly Review pada 1836.[6]

Penggunaan skala masa geologi untuk tempoh masa pra-manusia, dan sistem tiga zaman untuk prasejarah manusia, adalah satu sistem yang muncul pada lewat abad kesembilan belas dalam kerja-kerja ahli arkeologi, ahli arkeologi, antikuarian dan ahli antropologi British, Jerman dan Scandinavia.[4]

Cara penyelidikan[sunting | sunting sumber]

Sumber utama untuk prasejarah adalah arkeologi, tetapi sesetengah cendekiawan mula membuat penggunaan lebih banyak bukti daripada sains semula jadi dan sains sosial.[7][8][9] Pandangan ini telah dinyatakan oleh penyokong sejarah jauh.

Para penyelidik utama bagi prasejarah manusia adalah ahli-ahli arkeologi dan ahli antropologi fizikal yang menggunakan penggalian, kajian geografi dan geologi, dan analisis saintifik lain untuk mendedahkan dan mentafsir sifat dan tingkah laku bangsa pra-celik huruf dan buta huruf.[2] Ahli genetik dan ahli bahasa sejarah populasi manusia juga menyediakan pandangan yang berharga untuk soalan-soalan ini.[3] Ahli antropologi budaya membantu menyediakan konteks untuk interaksi sosial, yang mana objek berasal dari manusia dipindahkan di kalangan manusia, membolehkan analisis sebarang perkara yang timbul dalam konteks prasejarah manusia.[3] Maka, data mengenai prasejarah disediakan oleh pelbagai sains semula jadi dan sains sosial, seperti paleontologi, biologi, arkeologi, palinologi, geologi, arkeoastronomi, linguistik perbandingan, antropologi, genetik molekul dan lain-lain lagi.

prasejarah manusia berbeza daripada sejarah bukan sahaja dari segi kronologi tetapi dengan cara ia berkaitan dengan aktiviti-aktiviti budaya arkeologi berbanding negara atau individu. Terhad kepada proses bahan, tinggalan dan artifak berbanding rekod bertulis, prasejarah adalah tanpa nama. Oleh kerana itu, terma rujukan yang ahli prasejarah gunakan, seperti Neanderthal atau Zaman Besi ialah label moden dengan takrifan kadang kala tertakluk kepada perbahasan.

Zaman Batu[sunting | sunting sumber]

Paleolitik[sunting | sunting sumber]

Peta awal penghijrahan manusia, menurut mitokondria genetik populasi. Nombor adalah alaf sebelum kini (ketepatan dipersoalkan).

"Paleolitik" ertinya "Zaman Batu Lama," dan bermula dengan penggunaan pertama alat batu. Paleolitik adalah tempoh yang paling awal bagi Zaman Batu.

Bahagian awal Paleolitik dipanggil Zaman Paleolitik Awal, yang mendahului Homo sapiens, bermula dengan Homo habilis (dan spesies yang berkaitan) dan dengan alat-alat batu yang paling awal, bertarikh kepada kira-kira 2.5 juta tahun yang lalu.[10] Bukti kawalan api oleh manusia awal semasa Zaman Paleolitik Awal adalah tidak pasti dan terhad pada tahap terbaik sokongan ilmiah. Dakwaan yang paling banyak diterima ialah H. erectus atau H. ergaster membuat api antara 790,000 dan 690,000 BP di tapak di Bnot Ya'akov Bridge, Israel. Penggunaan api membolehkan manusia awal untuk memasak makanan, memberi kehangatan, dan mempunyai sumber cahaya pada waktu malam.

Sepanjang Paleolitik, manusia biasanya hidup sebagai pemburu-pengumpul nomad. Masyarakat pemburu-pengumpul cenderung untuk menjadi sangat kecil dan egalitarian,[11] walaupun masyarakat pemburu-pengumpul dengan sumber atau teknik penyimpanan makanan yang maju kadang kala membangunkan gaya hidup yang tidak aktif dengan struktur masyarakat rumit seperti mempunyai ketua, dan pengelasan masyarakat. hubungan jarak jauh mungkin telah wujud, seperti dalam kes "lebuh raya" Orang Asli Australia yang dikenali sebagai songlines.

Mesolitik[sunting | sunting sumber]

Kanu meja benam

"Mesolitik ," atau "Zaman Batu Pertengahan" (daripada Greek "mesos," "tengah," dan "lithos," "batu") merupakan zaman dalam perkembangan teknologi manusia antara Paleolitik dan Neolitik bagi tempoh Zaman Batu.

Tempoh Mesolitik bermula pada akhir zaman Pleistosen, beberapa 10,000 BP, dan berakhir dengan pengenalan kepada pertanian, tarikh berbeza menurut kawasan geografi. Di sesetengah kawasan, seperti Timur Dekat, pertanian telah dimulakan pada akhir Pleistosen, dan di sana Mesolitik adalah pendek dan sukar ditakrifkan. Di kawasan dengan kesan glasier terhad, istilah "Epipaleolitik" kadang kala disukai.

Mesolitik mempunyai ciri-ciri di kebanyakan kawasan dengan komposit kecil alat batu apimikrolit dan mikroburin. Alatan memancing, batu beliung dan objek kayu, contohnya kanu dan busur panah, telah ditemui di sesetengah tempat. Teknologi ini mula muncul di Afrika, yang dikaitkan dengan budaya Azilian, sebelum tersebar ke Eropah melalui budaya Ibero-Maurusian Afrika Utara dan budaya Kebaran dari Levant. Penemuan bebas tidak sentiasa diketepikan.

Neolitik[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk ke fasa kompleks kuil Ġgantija di Hagar Qim, Malta, 3900 SM.[12]
Pelbagai artifak Neolitik, termasuk gelang, kepala kapak, pahat, dan alat-alat penggilap. Artifak batu Neolitik adalah berdasarkan definisi digilap dan, kecuali barang-barang khusus, tidak sumbing.

"Neolitik" bermaksud "Zaman Batu Baru." Walaupun terdapat beberapa spesies manusia semasa Paleolitik, menjelang Neolitik hanya Homo sapiens sapiens yang tinggal.[13] (Homo floresiensis may have survived right up to the very dawn of the Neolithic, about 12,200 years ago.)[14] Ini adalah tempoh pembangunan teknologi dan sosial primitif. Ia bermula kira-kira 10,200 SM di beberapa bahagian Timur Tengah, dan kemudian di bahagian-bahagian lain di dunia[15] dan berakhir di antara 4,500 dan 2,000 SM. Neolitik merupakan proses ciri-ciri tingkah laku dan budaya dan perubahan, termasuk penggunaan tanaman liar dan domestik dan haiwan ternakan.

Pertanian Neolitik awal adalah terhad kepada julat kecil tumbuh-tumbuhan, kedua-dua liar dan ternakan, termasuk gandum einkorn, sekoi dan spelt, dan pemeliharaan anjing, biri-biri dan kambing. Menjelang kira-kira 6,900-6,400 SM, ia termasuk ternakan lembu dan babi, penubuhan penempatan secara kekal atau didiami bermusim, dan penggunaan tembikar. Tempoh Neolitik melalui pembangunan awal kampung, pertanian, haiwan pendomestikan, alat dan bermulanya insiden terawal peperangan yang direkodkan.[16] Era Neolitik bermula dengan permulaan pertanian, yang menghasilkan "Revolusi Neolitik". Ia berakhir apabila alat logam menjadi meluas (dalam Zaman Tembaga atau Zaman Gangsa; atau, di beberapa kawasan geografi, dalam Zaman Besi). Istilah Neolitik biasanya digunakan dalam Dunia Lama, memandangkan penggunaannya kepada budaya dalam Amerika dan Oseania yang belum membangunkan sepenuhnya teknologi kerja logam boleh menimbulkan masalah.

Bangunan tersergam di Luni sul Mignone di Blera, Itali, 3500 SM.

Kawasan penempatan menjadi lebih kekal dengan beberapa rumah bulat yang mempunyai dengan bilik tunggal diperbuat daripada bata lumpur. Penempatan mungkin mempunyai dinding batu di sekitarnya untuk menjaga haiwan ternakan di dalam dan melindungi penduduk dari suku-suku lain. Penempatan itu kemudiannya mempunyai rumah bata lumpur segi empat di mana keluarga tinggal bersama-sama dalam bilik tunggal atau berbilang. Penemuan pengebumian mencadangkan kultus leluhur di mana orang menyimpan tengkorak yang mati. Budaya Vinča mungkin telah mencipta sistem penulisan yang paling awal.[17] Kompleks kuil megalit Ġgantija ini terkenal kerana struktur gergasinya. Walaupun sesetengah masyarakat Eurasian lewat Neolitik yang terbentuk mempunyai ketua berstrata kompleks atau negeri, negeri berkembang di Eurasia hanya dengan kebangkitan metalurgi, dan kebanyakan masyarakat Neolitik pada keseluruhannya adalah agak mudah dan egalitarian.[18] Kebanyakan pakaian nampaknya telah diperbuat daripada kulit binatang, seperti yang ditunjukkan oleh penemuan sejumlah besar tulang dan pin tanduk rusa yang sesuai untuk pengancing kulit. Kain bulu dan linen mungkin telah tersedia pada lewat Neolitik,[19][20] seperti yang dicadangkan oleh penemuan batu berlubang yang (bergantung kepada saiz) mungkin telah digunakan sebagai sepusar pengumpar atau pemberat alat tenun.[21][22][23]

Kalkolitik[sunting | sunting sumber]

Gambaran artis sebuah bandar berdinding Zaman Tembaga, Los Millares, Iberia

Dalam arkeologi Dunia Lama, "Kalkolitik", "Eneolitik" atau "Zaman Tembaga" merujuk kepada tempoh peralihan di mana awal tembaga metalurgi muncul bersama-sama penggunaan meluas alat batu. Dalam tempoh ini, beberapa senjata dan alat-alat diperbuat daripada tembaga. Tempoh ini adalah sebahagian besarnya masih Neolitik bagi kebanyakan sifatnya. Ia adalah fasa Zaman Gangsa sebelum didapati bahawa menambahkan tin ke dalam tembaga membentuk gangsa yang lebih keras. Zaman Tembaga pada asalnya ditakrifkan sebagai peralihan antara Neolitik dan Zaman Gangsa. Walau bagaimanapun, kerana ia mempunyai ciri-ciri penggunaan logam, Zaman Tembaga dianggap sebagai sebahagian daripada Zaman Gangsa berbanding Zaman Batu.

Lombong tembaga Kalkolitik di Timna Valley, Negev Desert, Israel

Tapak arkeologi di Serbia mengandungi bukti bertarikh tertua bagi pembuatan tembaga pada suhu yang tinggi, dari 7,500 tahun yang lalu. Penemuan pada Jun 2010 memanjangkan rekod peleburan tembaga sedia ada kira-kira 800 tahun, dan mencadangkan bahawa peleburan tembaga mungkin telah dicipta pada bahagian yang berasingan di Asia dan Eropah pada masa itu bukannya tersebar dari satu sumber.[24] Kemunculan metalurgi mungkin pertama kali telah berlaku dalam Hilal Subur, di mana ia telah membawa kepada Zaman Gangsa pada alaf ke-4 SM (pandangan tradisional), walaupun penemuan daripada budaya Vinča di Eropah kini bertarikh lebih awal sedikit daripada yang di Hilal Subur. Timna Valley mengandungi bukti perlombongan tembaga 9,000 hingga 7,000 tahun yang lalu. Proses peralihan dari Neolitik ke Kalkolitik di Timur Tengah mempunyai ciri-ciri dalam himpunan arkeologi alat batu melalui penurunan dalam perolehan dan penggunaan bahan mentah yang berkualiti tinggi. Afrika Utara dan Lembah Nil mengimport teknologi besi dari Timur Dekat dan mengikut arus Timur Dekat bagi pembangunan Zaman Gangsa dan Zaman Besi. Walau bagaimanapun, Zaman Besi dan Zaman Gangsa berlaku serentak di kawasan Afrika.

Zaman Gangsa[sunting | sunting sumber]

Bajak yang ditarik lembu, Mesir, kk. 1200 SM.

Zaman Gangsa adalah tempoh yang paling awal di mana sesetengah tamadun telah mencapai akhir prasejarah, dengan memperkenalkan rekod bertulis. Zaman Gangsa atau sebahagian daripadanya dengan demikian dianggap sebagai sebahagian daripada prasejarah hanya untuk kawasan dan tamadun yang menerima pakai atau membangunkan sistem menyimpan rekod bertulis semasa tempoh yang lebih kemudian. Penciptaan tulisan bertepatan di beberapa kawasan dengan permulaan awal Zaman Gangsa. Tidak lama selepas kemunculan tulisan, orang ramai mula mewujudkan teks termasuk laporan bertulis tentang peristiwa dan rekod urusan pentadbiran.

Istilah Zaman Gangsa merujuk kepada tempoh dalam pembangunan budaya manusia apabila kerja logam paling maju (sekurang-kurangnya dalam penggunaan sistematik dan meluas) termasuk teknik untuk peleburan tembaga dan timah daripada batuan bijih semula jadi, dan kemudian menggabungkannya untuk membentuk gangsa. Bijih semulajadi ini biasanya termasuk arsenik sebagai bendasing biasa. Bijih tembaga/timah jarang berlaku, seperti yang digambarkan dalam fakta bahawa tidak ada gangsa timah di Asia Barat sebelum 3000 SM. Zaman Gangsa merupakan sebahagian daripada sistem tiga zaman bagi masyarakat prasejarah. Dalam sistem ini, ia mengikuti Neolitik di beberapa tempat di dunia.

Walaupun tembaga adalah bijih biasa, deposit timah jarang berlaku dalam Dunia Lama, dan sering terpaksa dijual beli atau dibawa jarak yang jauh dari beberapa lombong, merangsang penciptaan laluan perdagangan yang luas. Di kebanyakan kawasan jaraknya sejauh China dan England, bahan baru yang berharga telah digunakan untuk senjata tetapi untuk masa yang lama nampaknya tidak tersedia lagi alat-alat pertanian. Kebanyakannya seolah-olah telah disimpan oleh golongan elit sosial, dan kadang-kadang disimpan dalam kuantiti yang melampau, daripada upacara gangsa Cina dan timbun tembaga India ke timbunan kapak kepala Eropah yang tidak digunakan.

Pada akhir Zaman Gangsa, negara besar, yang sering dipanggil empayar, telah timbul di Mesir, China, Anatolia ( Hittite) dan Mesopotamia, kesemua mereka celik huruf.

Zaman Besi[sunting | sunting sumber]

Zaman Besi bukan sebahagian daripada prasejarah untuk semua tamadun yang telah memperkenalkan rekod bertulis semasa Zaman Gangsa. Kebanyakan tamadun baki berbuat demikian semasa Zaman Besi, biasanya melalui penaklukan oleh empayar, yang terus berkembang dalam tempoh ini. Sebagai contoh, dalam kebanyakan penaklukan Eropah oleh Empayar Rom membawa maksud bahawa istilah Zaman Besi digantikan dengan "Roman", "Gallo-Roman" dan istilah yang serupa selepas penaklukan.

Dalam bidang arkeologi, Zaman Besi merujuk kepada kedatangan metalurgi ferum. Penggunaan besi bertepatan dengan perubahan lain dalam sesetengah budaya masa lalu, biasanya termasuk amalan pertanian yang lebih canggih, kepercayaan agama dan gaya seni, yang menjadikan arkeologi Zaman Besi bertepatan dengan "Zaman Paksi" dalam sejarah falsafah. Walaupun bijih besi adalah perkara biasa, teknik kerja logam diperlukan untuk menggunakan besi yang sangat berbeza daripada yang diperlukan untuk logam yang digunakan sebelum ini, dan besi tersebar dengan perlahan dan untuk tempoh yang lama digunakan untuk senjata, manakala gangsa kekal biasa sebagai alat harian serta seni.

Garis masa[sunting | sunting sumber]

Semua tarikh adalah anggaran dan tekaan, yang diperolehi melalui penyelidikan dalam bidang antropologi, arkeologi, genetik, geologi, atau linguistik. Ia semua adalah tertakluk kepada pindaan kerana penemuan baru atau kiraan bertambah baik. BP bermaksud "Sebelum Kini (1950)." SM bermaksud Sebelum Masihi".

Zaman Paleolitik Awal
Zaman Paleolitik Pertengahan
Zaman Paleolitik Akhir
  • kk. 45,000 BP / 43,000 SM – Bermulanya budaya Châtelperronian di Perancis.
  • kk. 40,000 BP / 38,000 SM – Penempatan manusia yang pertama (Orang Asli Australia) di Sydney,[29][30] Perth[31] dan Melbourne.[32]
  • kk. 32,000 BP / 30,000 SM – Bermulanya budaya Aurignacian, yang ditunjukkan oleh lukisan gua ("seni parietal") Gua Chauvet di Perancis.
  • c. 30,500 BP / 28,500 SM – New Guinea dihuni oleh penjajah dari Asia atau Australia.[33]
  • kk. 30,000 BP / 28,000 BCE – Satu kumpulan rusa disembelih oleh manusia di Lembah Vezere di apa yang hari ini Perancis.[34]
  • kk. 28,000–20,000 BP – Tempoh Gravettian di Eropah. Serampang, jarum, dan gergaji dicipta.
  • kk. 26,500 BP – Maksimum Glasier Terakhir (LGM). Selepas itu ais telah mencair dan glasier berundur lagi (Maksimum Glasier Terakhir). Dalam tempoh terakhir ini manusia kembali ke Eropah Barat (lihat budaya Magdalenian,) dan memasuki Amerika Utara dari Timur Siberia buat kali pertama (lihat budaya Paleo-Indian, budaya pra-Clovis dan Penempatan benua Amerika.)
  • kk. 26,000 BP / 24,000 SM – Manusia di seluruh dunia menggunakan gentian untuk membuat pembawa bayi, pakaian, beg, bakul, dan jaring.
  • kk. 25,000 BP / 23,000 SM – Penempatan yang terdiri daripada pondok yang dibina daripada batu dan tulang mamot diasaskan berhampiran apa yang kini Dolní Věstonice di Moravia di Republik Czech. Ini adalah penempatan tetap manusia tertua yang masih dijumpai oleh ahli arkeologi.[35]
  • kk. 23,000 BP / 21,000 SM – Percubaan kecil penanaman tumbuh-tumbuhan di Ohalo II, kem pemburu-pengumpul kurang aktif di tepi Laut Galilee, Israel.[36]
  • kk. 16,000 BP / 14,000 SM – Wisent diukir dalam tanah liat jauh di dalam gua yang kini dikenali sebagai Le Tuc d'Audoubert di Pyrenees Perancis berhampiran apa yang kini sempadan Sepanyol.[37]
  • kk. 14,800 BP / 12,800 SM – Tempoh Lembap bermula di Afrika Utara. Kawasan yang kemudiannya menjadi Sahara adalah basah dan subur, dan Akuifernya penuh.[38]
Mesolitik/Epipaleolitik
Neolitik
  • kk. 9,400–9,200 SM – Buah ara daripada partenokarpi (dan oleh itu steril) jenis ditanam di awal kampung Neolitik Gilgal I (di Lembah Jordan, 13 km north of Jericho). Penemuan awal pendomestikan gandum, barli dan kekacang, dan dengan itu boleh menjadi contoh yang diketahui terhadap pertanian pertama.[39]
  • kk. 9,000 SM – Bulatan tiang batu berbentuk T didirikan di Göbekli Tepe dalam Tenggara Anatolia Turki semasa tempoh Neolitik pra-tembikar A (PPNA). Apabila struktur digali di tapak, ia dianggap bertarikh kembali ke zaman epipaleolitik.
  • kk. 8,000 BC / 7000 BCE – Di utara Mesopotamia, kini utara Iraq, penanaman barli dan gandum bermula. Pada mulanya ia digunakan untuk bir, bubur dan sup, akhirnya untuk roti.[40] Dalam pertanian awal pada masa ini kayu menanam yang digunakan, tetapi ia digantikan dengan bajak primitif pada abad-abad berikutnya.[41] Pada sekitar waktu ini, sebuah menara batu bulat, kini dipelihara kira-kira 8.5 meter tinggi dan 8.5 meter diameter dibina di Jericho.[42]
Chalcolithic
  • kk. 3,700 SM – Kuneiform bertulis muncul di Sumer, dan rekod mula disimpan. Menurut majoriti pakar, penulisan Mesopotamia yang pertama adalah alat yang mempunyai sedikit hubungan kepada bahasa yang dituturkan.[43]
  • kk. 3,300 SM – Tarikh anggaran kematian "Ötzi the Iceman", dijumpai terawet dalam ais di Ötztal Alps pada tahun 1991. Sebilah kapak tembaga, yang merupakan teknologi ciri-ciri era ini, ditemui bersama mayat.
  • kk. 3,000 SM – Pembinaan Stonehenge bermula. Dalam versi pertama, ia terdiri daripada parit bulat dan tebing, dengan 56 tiang kayu.[44]

Mengikut rantau[sunting | sunting sumber]

Dunia Lama
Dunia Baharu

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Graslund, Bo. 1987. The birth of prehistoric chronology. Cambridge:Cambridge University Press.
  2. ^ a b Fagan, Brian. 2007. World Prehistory: A brief introduction New York:Prentice-Hall, Seventh Edition, Chapter One
  3. ^ a b c Renfrew, Colin. 2008. Prehistory: The Making of the Human Mind." New York: Modern Library
  4. ^ a b Matthew Daniel Eddy (Ed.) (2011). Prehistoric Minds: Human Origins as a Cultural Artefact. Royal Society of London.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  5. ^ Eddy, Matthew Daniel (2011). "The Line of Reason: Hugh Blair, Spatiality and the Progressive Structure of Language". Notes and Records of the Royal Society. 65: 9–24. doi:10.1098/rsnr.2010.0098.
  6. ^ Eddy, Matthew Daniel (2011). "The Prehistoric Mind as a Historical Artefact". Notes and Records of the Royal Society. 65: 1–8. doi:10.1098/rsnr.2010.0097.
  7. ^ The Prehistory of Iberia: Debating Early Social Stratification and the State edited by María Cruz Berrocal, Leonardo García Sanjuán, Antonio Gilman. Pg 36.
  8. ^ Historical Archaeology: Back from the Edge. Edited by Pedro Paulo A. Funari, Martin Hall, Sian Jones. Pg 8.
  9. ^ Through the Ages in Palestinian Archaeology: An Introductory Handbook. By Walter E. Ras. Pg 49.
  10. ^ The Essence of Anthropology 3rd ed. By William A. Haviland, Harald E. L. Prins, Dana Walrath, Bunny McBrid. Pg 83.
  11. ^ Vanishing Voices : The Extinction of the World's Languages. By Daniel Nettle, Suzanne Romaine Merton Professor of English Language University of Oxford. pp. 102–103.
  12. ^ http://www.heritagemalta.org/hagarqim.html
  13. ^ "World Museum of Man: Neolithic / Chalcolithic Period". World Museum of Man. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-21. Dicapai pada 21 August 2013.
  14. ^ Lyras; dll. (2008). "The origin of Homo floresiensis and its relation to evolutionary processes under isolation". Anthropological Science.
  15. ^ Figure 3.3 from First Farmers: The Origins of Agricultural Societies by Peter Bellwood, 2004
  16. ^ "The Perfect Gift: Prehistoric Massacres. The twin vices of women and cattle in prehistoric Europe". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-11. Dicapai pada 2016-04-28.
  17. ^ Winn, Shan (1981). Pre-writing in Southeastern Europe: The Sign System of the Vinča Culture ca. 4000 BC. Calgary: Western Publishers.
  18. ^ Leonard D. Katz Rigby; S. Stephen Henry Rigby (2000). Evolutionary Origins of Morality: Cross-disciplinary Perspectives. United kingdom: Imprint Academic. m/s. 158. ISBN 0-7190-5612-8.
  19. ^ Harris, Susanna (2009). "Smooth and Cool, or Warm and Soft: Investigatingthe Properties of Cloth in Prehistory". North European Symposium for Archaeological Textiles X. Academia.edu. Dicapai pada 5 September 2013.
  20. ^ "Aspects of Life During the Neolithic Period" (PDF). Teachers' Curriculum Institute. Dicapai pada 5 September 2013.
  21. ^ Gibbs, Kevin T. (2006). "Pierced clay disks and Late Neolithic textile production". Proceedings of the 5th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Academia.org. Dicapai pada 5 September 2013.
  22. ^ Green, Jean M (1993). "Unraveling the Enigma of the Bi: The Spindle Whorl as the Model of the Ritual Disk". Asian Perspectives. University of Hawai'i Press. 32 (1): 105–24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-11.
  23. ^ Cook, M (2007). "The clay loom weight, in: Early Neolithic ritual activity, Bronze Age occupation and medieval activity at Pitlethie Road, Leuchars, Fife". Tayside And Fife Archaeological Journal. 13: 1–23.
  24. ^ "Serbian site may have hosted first copper makers". ScienceNews. July 17, 2010.
  25. ^ Shea, J. J. 2003. Neanderthals, competition and the origin of modern human behaviour in the Levant. Evolutionary Anthropology 12: 173–187.
  26. ^ "Origin of Clothing Lice Indicates Early Clothing Use by Anatomically Modern Humans in Africa". Molecular Biology and Evolution. September 2010. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  27. ^ "Mount Toba Eruption - Ancient Humans Unscathed, Study Claims". Dicapai pada 2008-04-20. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  28. ^ a b Ini ditunjukkan oleh penanda M130 dalam kromosom Y. "Traces of a Distant Past," oleh Gary Stix, Scientific American, July 2008, pages 56–63.
  29. ^ Macey, Richard (2007). "Settlers' history rewritten: go back 30,000 years". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 5 July 2014.
  30. ^ "Aboriginal people and place". Sydney Barani. 2013. Dicapai pada 5 July 2014.
  31. ^ Sandra Bowdler. "The Pleistocene Pacific". Published in 'Human settlement', in D. Denoon (ed) The Cambridge History of the Pacific Islanders. pp. 41–50. Cambridge University Press, Cambridge. University of Western Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 February 2008. Dicapai pada 26 February 2008.
  32. ^ Gary Presland, The First Residents of Melbourne's Western Region, (revised edition), Harriland Press, 1997. ISBN 0-646-33150-7. Presland says on page 1: "There is some evidence to show that people were living in the Maribyrnong River valley, near present day Keilor, about 40,000 years ago."
  33. ^ James Trager, The People's Chronology, 1994, ISBN 0-8050-3134-0
  34. ^ Gene S. Stuart, "Ice Age Hunters: Artists in Hidden Cages." In Mysteries of the Ancient World, a publication of the National Geographic Society, 1979. Pages 11–18.
  35. ^ Stuart, Gene S. (1979). "Ice Age Hunters: Artists in Hidden Cages". Mysteries of the Ancient World. National Geographic Society. m/s. 19.
  36. ^ The Origin of Cultivation and Proto-Weeds, Long Before Neolithic Farming Ainit Snir et al., PLOS July 22, 2015 DOI: 10.1371/journal.pone.0131422
  37. ^ Stuart, Gene S. (1979). "Ice Age Hunters: Artists in Hidden Cages". Mysteries of the Ancient World. National Geographic Society. m/s. 8–10.
  38. ^ "Shift from Savannah to Sahara was Gradual," by Kenneth Chang, New York Times, May 9, 2008.
  39. ^ Kislev et al. (2006a, b), Lev-Yadun et al. (2006)
  40. ^ Kiple, Kenneth F. and Ornelas, Kriemhild Coneè, eds., The Cambridge World History of Food, Cambridge University Press, 2000, p. 83
  41. ^ "No-Till: The Quiet Revolution," by David Huggins and John Reganold, Scientific American, July 2008, pages 70–77.
  42. ^ Fagan, Brian M, ed. The Oxford Companion to Archaeology, Oxford University Press, Oxford 1996 ISBN 978-0-521-40216-3 p 363
  43. ^ Glassner, Jean-Jacques. The Invention of Cuneiform: Writing In Sumer. Trans.Zainab,Bahrani. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2003. Ebook.
  44. ^ Caroline Alexander, "Stonehenge," National Geographic, June 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]