Zara Kay

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zara Kay
Kelahiran1992
WarganegaraAustralia Australia
Pusat pendidikanUniversiti Monash
Terkenal keranaAktivis ateis dan sekular,
mantan Muslim, aktivis hak wanita
Laman web rasmifaithlesshijabi.org

Zara Kay (lahir 1992) adalah seorang ateis mantan umat Islam dari Tanzania, aktivis sekular dan aktivis hak wanita. Dia belajar di Bandar Sunway di Malaysia, menjadi warganegara Australia dan sekarang tinggal di London. Beliau adalah pengasas Faithless Hijabi, organisasi bukan keuntungan antarabangsa yang bertujuan untuk menyokong hak-hak wanita yang dibesarkan oleh Islam, terutama mereka yang sedang dalam proses meninggalkan atau meninggalkan Islam.[1][2]

Biografi[sunting | sunting sumber]

Belia[sunting | sunting sumber]

Kay dilahirkan di Dar es Salaam, Tanzania pada tahun 1992, dan dibesarkan sebagai Khoja Syiah Dua Belas Muslim.[1][3](4:57) Ibunya ialah Kenya, bapanya adalah Tanzania.[3](48:50) Orang tuanya adalah orang Islam konservatif; Dia mempunyai empat saudara perempuan dan seorang saudara lelaki.[1] Dia mula memakai tudung sejak berumur 8 tahun, kerana dia 'mahu menjadi lebih murni, saya mahu Tuhan mencintai saya lebih banyak.' Di belakang, dia berkata 'itu bukan pilihan. Itulah paksaan.'[1]

Pendidikan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Berusia 14 tahun, Kay mula mempersoalkan agamanya, ingin tahu mengapa dia tidak dapat berteman dengan orang bukan Islam, mendengar muzik, melepaskan tudungnya atau tidak mahu berkahwin pada usia 18 tahun (seperti kawan-kawannya).[1] Sebagai seorang pelajar yang berjaya, dia selesai sekolah tinggi pada 15, berpindah ke Malaysia untuk menghadiri Universiti Sunway dan kemudian kampus Malaysia Universiti Monash di Bandar Sunway berumur 16.[1][3](4:57) Dia berhenti memakai hijab pada usia 18 tahun sebelum dia berpindah ke Australia.[1][2]

Selepas kira-kira 3.5 tahun di Malaysia, ketika berusia 19 tahun, Kay berpindah ke Australia pada tahun 2012[3] untuk meneruskan pengajiannya di kampus Australia Monash Universiti di Melbourne.[2] Di sana, beliau menamatkan ijazah sarjana muda dalam teknologi maklumat dan ijazah tuannya dalam sistem maklumat perniagaan pada usia 21.[2] Kay mendapat pekerjaan sebagai seorang jurutera untuk sebuah syarikat IT di Melbourne, dan kemudian bekerja sebagai seorang teknikal jurutera sokongan di Google di Sydney hingga 2018, tahun yang sama di mana beliau juga menjadi warganegara Australia.[4] Dia berpindah ke London pada tahun 2019.

Keraguan dan kemurtadan[sunting | sunting sumber]

Walaupun dia mula tidak memakai tudung pada tahun 2011 ketika dia berumur 18 tahun, Kay masih dikenal pasti sebagai seorang Muslim, dan bahkan menunaikan ziarah untuk mengunjungi tempat suci Syiah Islam di Iran (termasuk Qom dan Mashhad) pada tahun 2011 dan Iraq pada tahun 2013.[3](52:56)

Kay menafikan Islam pada usia 24 tahun, kerana agama itu tidak sesuai dengan nilai-nilainya sendiri: "Saya menolak banyak nilai Islam seperti hukuman orang gay, ketidaksamaan antara jantina dan tudung paksa."[4] Dibesarkan dalam komuniti yang rapat, keputusannya untuk berhenti memakai tudung dan kemurtadan akhirnya membawa kepada banyak reaksi negatif dan kebencian dari dalam keluarganya dan persekitaran sosial yang lebih luas di Tanzania.[3](50:53)

Faithless Hijabi[sunting | sunting sumber]

Kay mendirikan Faithless Hijabi (FH) pada tahun 2018 di Sydney. Faithless Hijabi adalah platform bercerita yang membolehkan bekas Muslim dan mempersoalkan wanita Muslim untuk berkongsi kisah mereka tentang murtad, keraguan dan kebebasan. Walaupun menjadi platform yang mewujudkan ruang yang selamat bagi wanita untuk menyatakan pendapat mereka, Faithless Hijabi berusaha untuk mengambil peranan aktif dalam menyokong hak-hak wanita. FH aktif di banyak media sosial untuk membolehkan orang ramai mendapatkan bantuan. Pada masa ini, organisasi itu menerbitkan kisah dan blog dalam bahasa Inggeris, tetapi baru-baru ini melancarkan laman media sosial Arab mereka.[5]

Faithless Hijabi terlibat dengan kes Rahaf Mohammed, wanita Arab Saudi yang berumur 18 tahun yang berjaya melarikan diri dari keluarganya pada Januari 2019, tetapi telah dipegang oleh pihak berkuasa Thai di Lapangan Terbang Bangkok, selepas itu dia mampu menaikkan tekanan antarabangsa melalui media sosial untuk membiarkannya terus ke Kanada.[2][5] Bercakap kepada Times of India, Kay menjelaskan: "Banyak wanita selepas meninggalkan Islam atau bahkan ketika menjadi Muslim tertakluk kepada penderaan emosi, fizikal dan mental oleh keluarganya kerana menolak apa-apa nilai. Kehidupan mereka dibanjiri untuk mereka, semula mati, mengikut undang-undang Syariah. Banyak ini lazim di Timur Tengah dan negara-negara teokratik lain, tetapi tidak terhad kepada mereka. Ini tidak pernah terdengar di Barat dengan masyarakat Muslim. Saudi mempunyai undang-undang yang ketat tentang apa yang perempuan boleh dan tidak boleh melakukan tanpa penjaga lelaki. Perjalanan adalah salah satu yang mereka tidak boleh lakukan tanpa seorang penjaga lelaki walaupun dia berusia 18 tahun."[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g Caroline Overington (14 January 2019). "Women pay heavy price for ditching Islam". The Australian. News Corp Australia. Dicapai pada 12 March 2019.
  2. ^ a b c d e Phoebe Loomes (17 January 2019). "Ex-Muslim activist says renouncing Islam more difficult for women, invited constant sexual harassment". news.com.au. News Corp Australia. Dicapai pada 12 March 2019.
  3. ^ a b c d e f Rizvi, Ali A.; Navabi, Armin (10 October 2018). "EP71: Shia Muslims Leaving Islam". Secular Jihadists for a Muslim Enlightenment. Episod 71. Dicapai pada 12 March 2019.
  4. ^ a b Tim Hanlon (14 January 2019). "Former Muslim reveals she lives in fear of her life and has been called a 'sl*t'". Daily Star. Dicapai pada 11 July 2019.
  5. ^ a b Greg Brown (11 January 2019). "Secret women's network led the charge to help Rahaf Mohammed al". The Australian. Dicapai pada 12 March 2019.
  6. ^ Naomi Canton (7 January 2019). "Saudi Arabia girl held in Bangkok, fears death if repatriated". Times of India. Dicapai pada 6 August 2019.