Pigmen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Zat warna)
Pigmen untuk dijual di pasar di Goa, India.

Pigmen atau zat warna ialah zat yang mengubah warna cahaya tampak sebagai akibat proses penyerapan selektif terhadap panjang gelombang pada kisaran tertentu. Pigmen tidak menghasilkan warna tertentu sehingga berbeza dari zat-zat pendar (luminescence). Molekul pigmen menyerap tenaga pada panjang gelombang tertentu sehingga memantulkan pajang gelombang tampak lainnya, sedangkan zat pendar memancarkan cahaya disebabkan tindak balas kimia tertentu. Nilai industri pigmen dianggarkan sebanyak kira-kira AS$30 bilion.[1]

Dalam dunia percetakan, pigmen dibahagi kepada tiga pigmen dasar yang mampu meniru pigmen-pigmen lain jika dicampurkan dengan perkadaran tepat, iaitu pigmen sian, magenta, dan kuning. Sebagai tambahan, untuk mendapatkan kedalaman warna ditambahkan pigmen hitam. Tamsilnya untuk mendapatkan sensasi warna merah, dicampurkan pigmen magenta dan kuning dengan perkadaran tertentu.

Pigmen mengalami banyak apabila dihasilkan oleh organisma, dan banyak yang bernilai ekonomi. Pigmen yang dihasilkan oleh organisma dikategorikan sebagai pigmen hayati.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schonbrun, Zach (2018-04-18). "The Quest for the Next Billion-Dollar Color". Bloomberg Businessweek (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-05-02.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.