Ziarat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Ziarat
Bandar Peranginan
Ziarat's Minaret and the Juniper Forest.jpg
Ralat Lua pada baris 502 di Modul:Location_map: Tidak dapat mencari pentakrifan peta lokasi yang diperincikan: "Module:Location map/data/Pakistan" tidak wujud.
Koordinat: 30°22′52″N 67°43′37″E / 30.3810°N 67.7270°E / 30.3810; 67.7270
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahBalochistan
Ketinggian
2,543 m (8,343 ft)
Zon waktuUTC+5 (PST)
Bilangan Majlis Union1

Ziarat (Urdu: زیارت) adalah ibu kota Daerah Ziarat, Balochistan, Pakistan. Ia terletak pada ketinggian 2,453 meter (8,050 kaki) dan merupakan tempat peranginan popular di Balochistan. Ziarah (bermaksud makam Islam) adalah kediaman musim panas Ketua Pesuruhjaya di Baluchistan, dan sanatorium untuk tentera Eropah di Quetta. Bukit-bukit di sekitar terjaga dengan baik berhutan dan indah.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Serangan militan pada tahun 2013

Ziarah adalah lokasi residensi di mana Jinnah tinggal dan menghabiskan hari-hari terakhirnya hidup, ziarah adalah laman pelancongan yang terkenal. Terdapat sebuah empangan kecil dan lembah penuh dengan buah-buahan pada musim panas dan musim sejuk, ceri pada musim panas dan epal pada musim sejuk.

Residensi itu dibina pada tahun 1892. Ia adalah sebuah bangunan penting, seluruh bangunan sebenarnya adalah struktur kayu yang direka indah dan mempunyai kepentingan seni bina yang hebat . Ia pada asalnya bertujuan untuk menjadi sanatorium , dan ia telah ditukar menjadi kediaman musim panas oleh Ejen Gabenor Negara. Ia kini merupakan monumen negara. Kedudukan yang menarik perhatian pelancong kerana lokasi yang unik dan persekitaran berbukit indah. Cuaca benar-benar menyenangkan semasa musim panas dan penduduk tempatan adalah peramah, tetapi pada musim sejuk cuaca yang teruk dan ia adalah lebih sukar untuk terus hidup. Semasa musim panas epal dan ceri serta taman-taman memberikan pandangan yang menyenangkan untuk pelancong.

Gaung Balochistan adalah tanah gersang yang menerima hujan yang sangat sedikit setiap tahun. Tetapi mata air semula jadi yang begitu banyak dikenali sebagai KAREZ dan aliran boleh didapati di kebanyakan kawasan. Terdapat gaung lebih daripada setengah dozen di sekitar Ziarat dibentuk oleh karez natrul mata air jatuh melalui bukaan sempit di kalangan batu-batu gunung menghasilkan kesan dramatik. Gaung terkenal di sepanjang jalan di Ziarat adalah Chutair Tangi , Kahn Tangi , Kawas Tangi , Faran Tangi dan Sandman Tangi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]