Zon pelepasan rendah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penanda zon tanpa pelepasan

Zon pelepasan rendah (LEZ) ialah kawasan yang ditentukan di mana akses oleh beberapa kenderaan tercemar yang dihadkan atau dihalang dengan tujuan meningkatkan kualiti udara. Ini membantu menyokong kenderaan seperti kenderaan bahan api alternatif (tertentu), kenderaan elektrik hibrid, atau kenderaan tanpa pelepasan seperti kenderaan elektrik.

Zon tanpa pelepasan (ZEZ) ialah LEZ di mana hanya kenderaan tanpa pelepasan (ZEV) yang dibenarkan. Di kawasan seperti itu, semua kenderaan enjin pembakaran dalam dilarang. Ini termasuk semua kenderaan hibrid yang tidak dapat dijalankan tanpa pelepasan.[1] Hanya kenderaan elektrik yang dibenarkan dalam ZEZ, bersama dengan berjalan kaki dan bermotosikal dan kenderaan pengangkutan awam elektrik, misalnya keretapi, bas elektrik dsb.

Eropah[sunting | sunting sumber]

Penanda jalan yang menandai zon rendah pelepasan di Jerman

Setakat 2019 terdapat sekitar 250 zon pelepasan rendah (LEZ),[2] yang membantu untuk mencapai had kualiti udara berasakan kesihatan Kesatuan Eropah. Ini membuktikan bahawa kenderaaan mungkin tidak dibenarkan memasuki LEZ, atau dalam beberapa kes tertentu harus membayar denda jika memasuki LEZ ketika pelepasannya melebihi had tertentu.

Kenderaan yang berbeza dapat diatur, bergantung pada keadaan setempat. Semua LEZ berlaku untuk kenderaan berat, sebahagian untuk van diesel, yang lain juga untuk kenderaan diesel dan petrol. Di Itali, motosikal dan roda tiga juga dapat dikendalikan.

Laman sesawang yang dibiayai awam dijalankan oleh rangkaian bandar dan kementerian yang mengendalikan atau menyiapkan LEZ memberikan maklumat terkini tentang LEZ, seperti kebanyakan bandar yang memiliki LEZ, jenis kenderaan yang berpengaruh, piawaian pelepasan yang diperlukan, dan tarikh luputnya.[3]

Belgium[sunting | sunting sumber]

  • Antwerpen: Sejak 2017, terdapat LEZ di Antwerp, 24/7. Hanya kenderaan diesel di atas norma Euro 3/III dan kenderaan petrol di atas norma Euro 1/I yang dibenarkan memasuki LEZ.[4]
  • Brussel: Sejak 2018, seluruh Wilayah Ibu Kota Brussel telah menjadi LEZ.[5] Hanya kenderaan diesel di atas norma Euro 2/II yang dibenarkan memasuki Brussels. Menjelang 2019 petrol atau kenderaan bertenaga gas harus berpiawai Euro 2/II atau lebih.[6]
  • Ghent memperkenalkan LEZ pada 1 Januari 2020.[7]

Denmark[sunting | sunting sumber]

Denmark memiliki LEZ yang ditetapkan untuk kenderaan lebih dari 3,5T.[8] Di Denmark, LEZ tersedia di Aalborg, Århus, Copenhagen, Frederiksberg, dan Odense.[9]

Finland[sunting | sunting sumber]

LEZ terdapat di Helsinki.[10]

Perancis[sunting | sunting sumber]

Perancis memiliki LEZ di Paris, Grenoble, Lyon, Paris, dan Strasbourg.[11]

Jerman[sunting | sunting sumber]

Di Jerman, LEZ disebut sebagai zon mesra alam (Umweltzone). Pada masa ini terdapat 47 LEZ yang beroperasi atau dalam perancangan di Jerman.[12] Bandar seperti Berlin, Cologne, Hanover Mannheim dan Stuttgart memulakan LEZ di wilayah pusat bandar masing-masing pada tahun 2008 dan lebih banyak bandar mengikutinya pada tahun-tahun berikutnya.

Tujuan dan kesan[sunting | sunting sumber]

Tujuan LEZ umumnya untuk meningkatkan kualiti udara di bandar.[13] Hasrat inu tercapai, dengan zarah diesel (PM10) turun di sebahagian besar LEZ.[14]

Seringkali, ini dicapai ketika orang dengan kenderaan tercemar menggantinya dengan kenderaan yang mencapai piawaian pelepasan yang lebih tinggi,[15] yang dapat membeli kenderaan baru. Namun beberapa orang (seperti pekerja pada syif malam atau yang membawa alat berat atau kargo) tidak dapat menjalankan aktiviti tanpa kenderaan, namun juga tidak mampu membeli kenderaan bersih yang tidak bersubsidi. Oleh itu di beberapa tempat LEZ hanya dikuatkuasakan ketika pengangkutan awam tersedia, atau teksi elektrik[16] atau motosika bersubsidi.[17]

Sebahagian besar LEZ yang bukan zon denda penalti tidak mengubah jumlah kenderaan yang memasuki zon tersebut: tetapi beberapa LEZ (seperti yang ada di Milan) berperanan dua kali ganda sebagai zon denda penalti dan dengan demikian berpotensi mengurangkan jumlah yang menuju ke bandar.[18]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Council, Oxford City. "Oxford Zero Emission Zone (ZEZ) frequently asked questions". www.oxford.gov.uk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-06.
  2. ^ McGrath, Matt (2019-04-08). "London's ULEZ: How does it compare?" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-06-19.
  3. ^ "Urban Access Regulations in Europe". Sadler Consultants Ltd. Dicapai pada 2019-06-19.
  4. ^ "Antwerp LEZ". Stad Antwerpen. Dicapai pada 2017-03-08.
  5. ^ "La LEZ (Brussels LEZ-map)". Brussels Capital Region. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-09. Dicapai pada 2017-03-08.
  6. ^ "Mon Véhicule (Table of allowed Vehicles)". Brussels Capital Region. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-09. Dicapai pada 2017-03-08.
  7. ^ "Lage-Emissiezone 2020". Stad Gent. Dicapai pada 2017-11-11.
  8. ^ "Urban Access Regulations in Europe". Sadler Consultants Ltd. Dicapai pada 2019-06-19.
  9. ^ LEZ's Denmark
  10. ^ LEZ's Finland
  11. ^ LEZ's in France
  12. ^ "Urban Access Regulations in Europe". Sadler Consultants Ltd. Dicapai pada 2019-06-19.
  13. ^ Views sought on ‘inner London’ ULEZ
  14. ^ Impact of Low Emission Zones
  15. ^ Five years of London’s low emission zone: Effects on vehicle fleet composition and air quality
  16. ^ "Subsidies on offer to taxi drivers who switch to electric vehicles". Bristol City Council News (dalam bahasa english). Dicapai pada 2020-01-06.CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ Reid, Carlton. "London Wants Vans Replaced By Cargobikes, Introduces Subsidy And Behavior Change Program". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-06.
  18. ^ Impact of Low Emission Zones