Zoo Shanghai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taman Zoologi Shanghai ( simplified Chinese ), atau secara ringkasnya dikenali sebagai Zoo Shanghai, merupakan taman zoologi utama di Shanghai. Ia terletak berhampiran perbandaran Hongqiao (dahulunya Hung-Jao) dan secara pentadbirannya di Daerah Changning . Zoo Shanghai dahulunya dikenali sebagai " Taman Xijiao " (atau " Taman Pinggir Bandar Barat ") ( simplified Chinese ), yang masih merupakan nama biasa yang digunakan masyarakat tempatan untuk zoo.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kawasan yang kini dikenali sebagai Zoo Shanghai mula dibangunkan sebagai kandang kuda pada tahun 1890. Pada tahun 1914, kandang kuda itu telah dibeli oleh konsortium pedagang, dan pada tahun 1916 ia telah ditukar menjadi Kelab Golf Hung-Jao, [1] salah satu kelab golf terbesar di Shanghai. Seperti kebanyakan kelab milik asing yang lain, hartanya pada 1953 disambung semula oleh kerajaan baharu, selepas Parti Komunis China mengambil alih Shanghai pada 1949. Pada tahun 1954, bekas padang golf itu dibuka kepada orang ramai pada tahun 1954 sebagai "Taman Xijiao". Pada tahun 1959, satu siri kandang haiwan telah dibina dan taman itu telah diperluaskan. Pada tahun 1980, taman itu dinamakan semula sebagai "Taman Zoologi Shanghai".

Zoo semasa[sunting | sunting sumber]

Selepas setengah abad pembangunan, Zoo Shanghai telah menjadi salah satu taman ekologi terbaik di Shanghai. Zoo ini menempatkan dan mempamerkan lebih daripada 6,000 ekor haiwan, antaranya ialah 600 haiwan China yang termasuk panda gergasi, monyet hidung mancung emas, singa, harimau China Selatan, hoopoe, bulbul hitam, burung enggang besar dan unta Baktria . Haiwan dari bahagian lain di dunia termasuk cimpanzi, zirafah, kuda belang, kanggaru, gorila, lemur ekor cincin, marmoset biasa, monyet labah-labah, oryx bertanduk pedang, anjing liar afrika, babun zaitun, mandrill, lynx Kanada dan berawak . Zoo sentiasa membangunkan dan menambah baik kandang haiwan untuk menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk haiwan dan pengalaman yang menyeronokkan untuk pelawat.

Reka bentuk padang golf asal pada dasarnya telah dipelihara. Terdapat sejumlah 100,000 pokok dengan hampir 600 spesis ditanam di zoo. Kawasan hijau dan rumput meliputi kawasan seluas 100,000 meter persegi. Pihak zoo berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang mesra ekologi untuk haiwan - 'Swan Lake' dengan rumpun buluh semula jadi dan pokok yang memberi naungan kepada burung pelikan, angsa, angsa hitam, bangau malam dan burung lain.

Zoo Shanghai menyediakan kawasan untuk hiburan dan riadah, peluang untuk pelawat meningkatkan pengetahuan mereka tentang pelbagai haiwan dan menggabungkannya dengan penyelidikan saintifik dan teknikal untuk membantu orang ramai memahami dan melindungi haiwan dengan lebih baik. Sejak zoo itu ditubuhkan, ia telah menjadi dikunjungi lebih daripada 150,000,000 orang pengunjung.

Matlamat Zoo Shanghai adalah untuk membolehkan pelawat pergi dengan pemahaman dan penghargaan yang lebih baik untuk haiwan dan persekitaran mereka.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]