Zyuden Sentai Kyoryuger

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zyuden Sentai Kyoryuger
GenreTokusatsu
PenciptaToei
Ditulis olehRiku Sanjo
Pengarah
Dibintangi oleh
Pencerita suara latar
Shigeru Chiba
Lagu pembukaan"VAMOLA! Kyoryuger" by Shogo Kamata
Lagu penutup"Minna Atsumare! Kyoryuger" by Hideaki Takatori
PenggubahToshihiko Sahashi
Negara asalJepun
Bilangan episod48 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit
Tempoh siaran24-25 minutes (per episode)
Penyiaran
Saluran asalTV Asahi
Siaran asal17 Februari 2013 (2013-02-17) – 9 Februari 2014 (2014-02-09)
Kronologi
MengikutiTokumei Sentai Go-Busters
Diikuti olehRessha Sentai ToQger
Pautan luar
Laman sesawang

Zyuden Sentai Kyoryuger (Jepun: 獣電戦隊キョウリュウジャー, Hepburn: Jūden Sentai Kyōryūjā) adalah penyertaan Syarikat Toei kali ke-37 dalam siri televisyen Tokusatsu Jepun siri Super Sentai yang lama berlangsung berikutan Tokumei Sentai Go-Busters. Ia disiarkan di TV Asahi dari 17 Februari 2013 sehingga 9 Februari 2014, menyertai Kamen Rider Wizard kemudian Kamen Rider Gaim dalam blok program Masa Adi Wira / Super Hero Time TV Asahi. Rakamannya digunakan bagi Power Rangers Amerika musim 2015/2016, Power Rangers Dino Charge.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada zaman dinosaur,kuasa jahat yang dikenali sebagai Deboth Army tiba di bumi bersama meteor.Mereka memulakan rancangan menakluki planet ini lalu menyebabkan kepupusan dinosaur.Namun begitu,penaklukan pertama Deboth Army tetap gagal setelah Dewa Bijak Torin mengambil tindakan.Dengan mengurniakan kuasanya kepada sebilangan dinosaur yang terselamat,Torin menjadikan meraka Zyudenryu.Akhirnya,Zyudenryu berjaya menewaskan Deboth Army. Sejak itu,Zyudenryu serta pahlawan manusia yang diakui mereka menjaga keamanan dunia selama beribu-ribu tahun,sehingga Deboth Army kembali mengancam Bumi pada abad ke-21.Berdepan dengan penaklukan kali kedua .Torin memilih lima orang manusia yang berasal dari latar belakang yang berlainan untuk menentang Deboth Army.Pasukan pahlawan yang bertemani dinosaur jentera ini dikenali sebagai "Manusia Naga Terbilang" iaitu Zyuden Sentai Kyoryuger!

Watak[sunting | sunting sumber]

Zyudenryu[sunting | sunting sumber]

Sepuluh Zyudenryu (獣電竜, Jūdenryū, "Electric Beast Dragons") adalah dinosaur hidup yang dberikan kuasa oleh Torin untuk menentang Deboth Army semasa penjajahan kali pertama mereka. Setelah mereka mengalahkan Deboth Army untuk kali pertama, defeating the Deboth Army for the first time, the Zyudenryu entered a long sleep in various parts of the world until they were reawakened in response to the returned threat, setiap Zyudenryu akan mendapat pasangan masing-masing. Apabila Zyudenchi digunakan, Spirit Kyouryu bersama Zyudenchi akan menyebabkan Zyudenryu makin bertambah kuat Battle Mode (戦闘モード, Sentō Mōdo), di mana ia akan membuat mereka bertukar kepada mod yang sesuai unuk mereka bertarung dan bergabung bersama Zyudenryu yang lain dengan menggunakan Snapping Combinations (カミツキ合体, Kamitsuki Gattai)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]