Asrama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bilik asrama di Taiwan.
"Asrama pemuda" pertama di dunia ditubuhkan pada tahun 1912 di Kastil Altena di Jerman.

Asrama (Jawi: اسراما) atau hostel (Jawi: هوستيل) menyediakan tempat penginapan yang berharga murah, di mana para tetamu boleh menyewa katil, biasanya katil dua tingkat, di dalam asrama dan berkongsi bilik mandi, ruang tamu dan kadang-kadang dapur. Kadang-kadang Bilik-bilik di asrama boleh bercampur jantina dan bilik-bilik peribadi juga boleh didapati. Pada tahun 2010, asrama sering mempunyai akses wifi.

Asrama selalunya lebih murah untuk kedua-dua penghuni berbanding hotel; asrama juga mungkin mempunyai penduduk jangka masa panjang yang mereka ambil bekerja sebagai agen meja atau jurukemas sebagai pertukaran pengalaman atau diskaun penginapan.

Di Malaysia, India, Pakistan dan Afrika Selatan, hostel juga merujuk kepada sekolah berasrama atau bilik asrama pelajar di kolej dan universiti. Di bahagian lain di dunia, perkataan hostel biasanya merujuk kepada bangunan yang menawarkan penginapan berkongsi kepada pelancong atau pengembara beg galas.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Poster ini, sejak 1915, menggalakkan menyokong Dana Wanita Masa Perang, yang menyediakan perumahan asrama kepada pekerja wanita semasa Perang Dunia Pertama

Perbezaan dari hotel[sunting | sunting sumber]

Asrama pemuda di Jepun

Terdapat beberapa perbezaan antara asrama dan hotel, termasuk:

  1. Asrama cenderung berorientasikan bajet; kadar adalah jauh lebih rendah, dan banyak asrama mempunyai program untuk berkongsi buku, DVD dan barangan lain.
  2. Asrama cenderung mempunyai katil dua tingkat atau katil bujang di dalam bilik yang berkongsi, bukannya bilik sendiri.
  3. Bagi mereka yang lebih suka persekitaran tidak formal, asrama biasanya tidak mempunyai tahap formaliti yang sama seperti hotel.
  4. Bagi mereka yang lebih suka bersosial dengan sesama tetamu, asrama biasanya mempunyai lebih banyak kawasan dan peluang untuk bersosial. Aspek asrama juga meningkatkan faktor sosial.
  5. Asrama biasanya katering kendiri, dengan dapur kongsi yang digunakan oleh semua tetamu untuk membuat makanan mereka.
  6. Asrama biasanya ditutup pada siang hari untuk mengurangkan kos (untuk pelanggan dan asrama).
  7. Asrama biasanya tidak mempunyai kemudahan tambahan seperti yang disediakan di bilik hotel (seterika, pengering rambut, mesin pembuat kopi, TV di bilik dengan saluran kabel).
Asrama di Budapest, Hungary
Kapal Passat adalah asrama terapung dan muzium

Pertumbuhan industri[sunting | sunting sumber]

Wintergarten di Wombats Hostel di Munich.
Dapur di asrama di Kraków.

Industri asrama bebas berkembang pesat di banyak bandar di seluruh dunia, seperti New York, Rom, Buenos Aires dan Miami.[1] Ini menggambarkan kemajuan dan pengembangan puluhan rantaian asrama di seluruh dunia.[2] Peningkatan mendadak baru-baru ini bagi asrama bebas telah dipanggil "mungkin satu-satu berita terbesar dalam dunia perjalanan murah dan sangat selamat".[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Laboy, Suzette (2009-07-27). "South Beach becoming backpacker hot spot". Associated Press.
  2. ^ "List of Hostel Chains – Hostel Wiki". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 July 2012. Dicapai pada 24 July 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "Frommer's". www.frommers.com. Dicapai pada 24 July 2017.