Gimnastik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gimnastik adalah satu sukan yang melibatkan prestasi pergerakan yang berulang-ulang, malah ia memerlukan kekuatan fizikal, kebolehlenturan, dan kesedaran kinestetik seperti hambur tangan dan dirian tangan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sukan ini dimajukan daripada amalan kesihatan dan kecantikan yang digunakan oleh Yunani, termasuklah kemahiran menunggang dan turun dari kuda serta skil prestasi sarkas. Di masa lampau, latihan yang dilakukan di dalam konteks satu gimnasium, satu tempat bagi pendidikan intelektual dan fizikal.

Sukan ini juga dianggap sukan yang berbahaya kerana gaya akrobatik yang ditunjukkan di atas peralatan yang berada tinggi daripada lantai menyebabkan seseorang atlet itu akan menghadapi risiko kecederaan yang teruk.

Disiplin[sunting | sunting sumber]

Gimnastik artistik[sunting | sunting sumber]

Gimnastik artistik adalah biasanya terbahagi kepada gimnastik lelaki dan wanita. Setiap kumpulan melakukan acara berlainan; lelaki bersaing dalam melombol, palang sejajar, kekuda berpelana, gelang roman, palang tunggal, dan senaman lantai, manakala wanita bersaing dengan melombol, palang bertingkat, batang titian, dan senaman lantai. Walaupun rutin-rutin dipersembahkan pada acara mungkin pendek, secara fizikal adalah meletihkan dan menolak kekuatan gimnas, kebolehlenturan, ketahanan dan kesedaran kepada had.

Acara wanita[sunting | sunting sumber]

Atlet sedang melombol.
Melombol

Dalam acara melombol gimnas: memecut landasan 25 meter (kira-kira 82 kaki), lompat ke atas satu beatboard - sejenis papan anjal, (mengendalikan/ segmen perlepasan), mendarat seketika, disongsangkan umum pada tangan, pada kekuda pelana atau meja melombol, (sebelum segmen penerbangan), kemudian spring atau menyekat platform ini untuk pendaratan berkaki dua (segmen selepas penerbangan). Segmen selepas penerbangan mungkin termasuk satu atau lebih saltos atau somersaults, dan atau pergerakan berpulas.

Pauline Morel ketika berada di atas palang bertingkat.
Palang bertingkat

Pada palang bertingkat (juga dikenali sebagai palang asymmetric, UK), gimnas mengemudi dua palang mengufuk ditentukan pada ketinggian yang berbeza. Kelebaran dan ketinggian boleh dilaraskan. Gimnas melakukan ayunan, bulatan (circling), peralihan, dan membebaskan pergerakan, yang boleh melangkau, di bawah, dan antara dua palang. Pergerakan mungkin melalui handstand. Gimnas sering menaik palang bertingkat itu menggunakan beatboard (papan anjal).

Daniele Hypólito berjalan di atas batang titian.
Batang titian

Gimnas itu melakukan rutin mereka tari (choreographed) dari 60 ke 80 saat dalam panjang mengandungi lompatan, kemahiran akrobatik, somersaults, putaran dan tarian pada satu batang lompatan berpad. Norma aparatus ditentukan oleh Persekutuan Gimnastik Antarabangsa (digunakan untuk Olimpik dan kebanyakan pertandingan elit) menentukan batang itu mesti 125 cm (4' 1") tinggi, 500 cm (16' 5") panjang, dan 10 cm (4") lebar.[1] Acara ini memerlukan kestabilan, kebolehlenturan dan kekuatan.

Atlet melakukan layang berganda cecincin.
Lantai

Acara lantai diadakan pada 12m × 12m segi empat berpermaidani, biasanya terdiri foam keras di atas lapisan papan lapis, yang disokong oleh spring atau blok foam dipanggil umumnya lantai "lompatan" (sprung floor). Ini menyediakan satu permukaan kukuh yang akan bertindak balas dengan daya semasa dimampatkan, membenarkan gimnas untuk mencapai ketinggian tambahan dan pendaratan lebih lembut daripada mungkin di lantai biasa. Gimnas wanita melakukan senaman choreographed 70 ke 90 saat lama. Pada tahap 7 dan ke atas, mereka boleh memilih iringian muzik, yang mesti instrumental dan tidak boleh ada vokal.

Gimnastik berirama[sunting | sunting sumber]

Disiplin gimnastik berirama adalah hanya disaingi oleh wanita (walaupun terdapat versi baru disiplin ini untuk lelaki dipelopori di Jepun, lihat gimnastik berirama lelaki), dan melibatkan prestasi lima rutin berasingan dengan penggunaan lima apparatus— bola, reben, gelung, belantan, tali —- di kawasan lantai, dengan penekanan lebih hebat lagi di keindahan berbanding akrobatik. Rutin-rutin berirama adalah mendapat markah daripada 20 markah penuh, mata untuk Artistry (koreografi dan muzik) adalah dipuratakan dengan mata untuk kesukaran bagi langkah-langkah dan kemudian menambah untuk mata untuk Kesempurnaan (Execution).

Trampolin[sunting | sunting sumber]

Pesaing mini-trampolin berganda.

Trampolin dan tumbling terdiri daripada empat acara, individu, berirama, double mini dan power tumbling. Sejak tahun 2000 trampolin individu telah termasuk dalam Sukan Olimpik. Rutin-rutin individu melibatkan satu fasa peningkatan semasa gimnas melompat berulang kali untuk mencapai ketinggian, diikuti oleh satu urutan sepuluh lompatan tanpa berhenti di mana gimnas mempersembahkan satu urutan kemahiran udara (aerial skills) di atas suatu pelantar yang menganjal. Rutin yang dipersembahkan atlet diadili sebanyak berapa mata daripada 10 yang maksimum. Mata tambahan (dengan tiada maksimum di peringkat pertandingan tertinggi) boleh diperoleh bergantung kepada kesukaran pergerakan. Dalam pertandingan peringkat tinggi, terdapat dua rutin saringan di mana satu rutin hanya elibatkan dua pergerakan untuk mendapat markah bagi kesukaran dan satu di mana atlet bebas melaksanakan mana-mana rutin diingini. Ini diikuti oleh satu rutin akhir yang merupakan pilihan. Sesetengah pertandingan memulakan semula mata dari kosong untuk akhir, yang lain menambah mata akhir dengan keputusan saringan.

Trampolin berirama adalah sama kecuali bahawa kedua-dua peserta perlu melaksanakan rutin serentak dan mata dianugerahkan untuk kesegerakan (synchronicity) serta bentuk dan kesukaran bagi langkah-langkah. Double trampolin mini melibatkan satu run-up trampolin yang lebih kecil, dua pergerakan adalah dipersembahkan untuk saringan dan dua lagi untuk akhir. Pergerakan tidak boleh berulang dan markah diberi secara serupa kepada trampolin individu. Dalam power tumbling melibatkan, atlet melakukan satu siri lambungan meletup dan putaran jatuh pada trek lompatan tumbling. Permarkahan adalah menyerupai trampolining.

Gimnastik paparan[sunting | sunting sumber]

Gimnastik umum membolehkan orang dari berbilang umur dan keupayaan untuk menyertai kumpulan prestasi daripada 6 sehingga lebih 150 atlet. Mereka mempersembahkan rutin-rutin berirama, menari. Kumpulan mungkin kesemuanya satu jantina atau bercampur. Tiada bahagian umur dalam gimnastik umum. Pameran gimnastik umum terbesar adalah empat tahun sekali Dunia Gymnaestrada yang mula diadakan pada 1939.

Gimnastik aerobik[sunting | sunting sumber]

Gimnastik aerobik (dahulu Sukan Senamrobik) melibatkan prestasi rutin-rutin oleh individu, pasangan, trio atau kumpulan sehingga 6 orang menitikberatkan kekuatan, kebolehlenturan, dan kesihatan aerobik berbanding kemahiran akrobatik atau imbangan. Rutin dipersembahkan di sesuatu kawasan lantai kecil dan biasanya selama 60-90 saat.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Apparatus Norms" (pdf). International Gymnastics Federation. 2006-01-01. m/s. 63. Dicapai pada 2007-03-27.