Katil

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah katil disiapkan dengan bantal dan cadar yang sepadan

Katil (Jawi: كاتيل, dari Tamil: கட்டில்[1]) atau ranjang (Jawi: رنجڠ) ialah sebahagian daripada perabot untuk orang tidur di atasnya. Perabot biasanya terdiri daripada suatu rangka baik dari kayu atau logam dipasangkan palang atau pegas sokongan agar dapat diletakkan tilam di atasnya. Suatu papan lapik juga diletakkan untuk melindungi kepala petidur.

Bukti kewujudan perabot ini dapat ditarikhkan dari penemuan lapik rumput untuk tujuan keselesaan dalam kalangan masyarakat pertengahan zaman Paleolitik 200,000 tahun dahulu di gua Broder's Cave di Kwazulu-Natal, Afrika Selatan pada Ogos 2020.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ T. Wignesan (1994–95), "The Extent of the Influence of Tamil on the Malay Language: A Comparative Study", VIIIth World Tamil Studies Congress, Tamil University, Tanjavur, India: International Research Center for Japanese Studies, diarkibkan daripada yang asal pada 2002-03-24, dicapai pada 2021-03-24CS1 maint: date format (link) CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "200,000 years ago, humans preferred to sleep in beds". phys.org (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 19 August 2020. Dicapai pada 6 September 2020.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.