Perlumbaan auto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Perlumbaan bermotor)
Perlumbaan kereta
Mula ditandingi28 April 1887
Ciri-ciri
Jantina bercampurYa
JenisPermotoran

Perlumbaan auto (juga dikenali sebagai perlumbaan automobil, perlumbaan kereta) adalah sejenis sukan bermotor yang melibatkan pertandingan lumba kereta. Ia merupakan salah satu daripada sukan yang paling ramai ditonton di televisyen.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Permulaan perlumbaan[sunting | sunting sumber]

Perlumbaan bermula tidak lama selepas kejayaan membina automobil berkuasa petrol yang pertama. Perlumbaan pertama yang diatur adalah pada 28 April, 1887 oleh ketua pengarang akhbar di Paris, Le Vélocipède, Monsieur Fossier.[1] Jarak perlumbaan adalah 2 kilometer bermula dari Jambatan Neuilly ke Bois de Boulogne. Perlumbaan ini dimenangani oleh Georges Bouton dari syarikat De Dion-Bouton, dengan memandu kereta yang beliau bina bersama-sama Albert, the Comte de Dion. Walau bagaimanapun, di sebabkan hanya beliau yang hadir untuk bertanding peristiwa ini sukar untuk diputuskan sama ada ia adalah sebuah perlumbaan ataupun tidak.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Rémi Paolozzi (May 28, 2003). "The cradle of motorsport". Welcome to Who? What? Where? When? Why? on the World Wide Web. Forix, Autosport, 8W.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]