Tasbih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekalung tasbih

Tasbih (Jawi: تسبيح menyerap bahasa Arab) adalah seutas tali manik yang diikat sekali sebagai pemegangnya untuk tujuan ibadah penganut-penganut agama Islam, Kristian, Bahai, Hindu, Buddha dan Sikh.

Kelaziman[sunting | sunting sumber]

Dalam agama Islam[sunting | sunting sumber]

Biasanya biji tasbih dibuat dari kayu, namun ada pula biji tasbih yang dibuah dari biji-biji zaitun. Umumnya seutas biji tasbih terdiri dari 99 batu melambangkan nama-nama Allah yang berbilang sama; namun ada pula biji tasbih yang terdiri dari 33 atau 11 batu-batuan yang boleh dibilang berulang dalam kitaran memberi sama jumlah.

Tasbih biasanya digunakan ketika berzikir iaitu "tasbih" (atau SubhanAllah), tahmid (atau Alhamdulillah) dan takbir (atau Allahu Akbar) maasing-masing sebanyak 33 kali. Oleh itu, seutas tasbih biasanya mempunyai 33 biji manik tetapi ada juga tasbih dengan 99 atau 100 biji manik.

Dalam agama Buddha[sunting | sunting sumber]

Tasbih penganut agama Buddha (Bahasa Cina: 佛珠; 念珠pinyin: fózhū, niànzhū, Jepun: 数珠, rumi: juzu, zuzu, Hangul염주 yeomju, Bahasa Tibet: ཕྲེང་བ།) lazim dalam aliran Mahayana dalam mengucapkan mantera secara penuh tumpuan.[1] Manik boleh diperbuat dari biji benih terutamanya dari ara spesies Ficus religiosa (kerana perkaitannya dengan pokok bodhi bersemadinya Gautama Buddha semasa pencerahan beliau) atau teratai. Jumlah manik biasanya boleh dibahagi dengan 108 melambangkan bilangan kelesa atau dharma dialami,[2][3] bilangan ini boleh dikurangkan serendah 27 atau 54 biji.[2] Sebiji manik lebih besar menjadi "induk" penanda untuk memulakan bacaan mantera dari manik kecil sebelahnya sebagai ucapan pertama.[2]

Penggunaannya adakala sering menjadi keperluan sami biksu untuk tujuan sembahyang peribadi seperti yang dicatatkan di China pada abad ke-7 Masihi.[2]

Dalam agama Hindu[sunting | sunting sumber]

Tasbih dalam agama Hindu iaitu mālā (माला "kalungan") juga mempunyai 108 biji manik diperbuat dari biji-biji pokok spesies Elaeocarpus, terutamanya dari pokok geniteri (Elaeocarpus ganitrus) yang juga diberi nama rudrākṣa (Sanskrit: रुद्राक्ष, "mata/air mata Rudra").[4]

Dalam agama Kristian[sunting | sunting sumber]

Rosary - tasbih Kristian.

Alat ini yang juga dikenali dengan nama rosario (dari Latin: rosarium "taman ros/mawar") digunakan penganut beraliran Katolik dan Ortodoks. Tasbih Kristian boleh dikenali kerana adanya suatu "buah" salib kecil menghiasi hujung utas. Manik-manik tasbih Kristian dihasilkan dari pelbagai jenis batu permata, kaca atau mutiara[5] manakala salib diperbuat dari perak atau emas. Jumlah biji tasbih digunakan berbeza-beza mengikut kebiasaan dalam aliran: anutan Gereja Katolik menggunakan 59 biji manik manakala anutan Gereja Ortodoks Timur menggunakan 100 manik

Bacaan yang sering dikumat-kamitkan pada awalnya semasa membilang alat ini adalah Pater Noster,[6] doa paling terutama dalam kepercayaan Kristian. Pembilangan ini kemudiannya dilanjutkan kepada pengucapan bacaan-bacaan lain seperti "salam kepada Maria" (bahasa Inggeris: Hail Mary, Latin: Ave Maria) dan Gloria Patri.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "How to Use a Mala (5 Ways)". Japa Mala Beads (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-16.
  2. ^ a b c d Kieschnick, John (2003). The Impact of Buddhism on Chinese Material Culture (dalam bahasa Inggeris). Princeton and Oxford: Princeton University Press. m/s. 118–38. ISBN 0691096767.
  3. ^ Buswell, Robert Jr; Lopez, Donald S. Jr., penyunting (2013). Princeton Dictionary of Buddhism. Princeton, NJ: Princeton University Press. m/s. 520. ISBN 9780691157863.
  4. ^ "What Significance Rudraksha holds in Hinduism?". NewsGram. 19 June 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-16. Dicapai pada 2021-06-21.
  5. ^ Prayer beads in Christianity Retrieved 18 December 2008
  6. ^ Thurston, Herbert; Shipman, Andrew (1912). "The Rosary". The Catholic Encyclopedia. Vol. 13. New York: Robert Appleton Company. Dicapai pada 11 July 2014.