Perbincangan:Empayar Jepun

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Latar belakang 2001:E68:540E:B1B:7021:CCE8:EAE6:5C22 07:45, 18 September 2021 (UTC)[balas]

Artikel utama: Bakumatsu

Setelah dua abad, dasar pengasingan, atau sakoku, di bawah Shogun dari zaman Edo berakhir ketika negara itu dipaksa terbuka untuk berdagang oleh Konvensyen Kanagawa yang berlaku ketika Matthew C. Perry tiba di Jepun pada tahun 1854. Oleh itu, tempoh yang dikenali sebagai Bakumatsu bermula.

Tahun-tahun berikutnya menyaksikan peningkatan perdagangan dan interaksi asing; perjanjian komersial antara Tokugawa shogunate dan negara-negara Barat ditandatangani. Sebagian besar kerana syarat-syarat yang memalukan dari perjanjian-perjanjian yang tidak setara ini, para shogun segera menghadapi permusuhan dalaman, yang menjadi gerakan radikal, xenofobia, sonnō jōi (secara harfiah "Menghormati maharaja, mengusir orang barbar").

Pada bulan Mac 1863, maharaja mengeluarkan "perintah untuk mengusir orang barbar." Walaupun shogunate tidak memiliki niat untuk menguatkuasakan perintah itu, namun itu mengilhami serangan terhadap shogun itu sendiri dan terhadap orang asing di Jepun. Kejadian Namamugi pada tahun 1862 menyebabkan pembunuhan seorang Inggeris, Charles Lennox Richardson, oleh pihak samurai dari Satsuma. British menuntut ganti rugi tetapi ditolak. Ketika berusaha untuk melakukan pembayaran dengan tepat, Tentera Laut Diraja ditembak dari bateri pantai berhampiran bandar Kagoshima. Mereka bertindak balas dengan mengebom pelabuhan Kagoshima pada tahun 1863. Pemerintah Tokugawa bersetuju membayar ganti rugi atas kematian Richardson. Penembakan pelayaran asing di Shimonoseki dan serangan terhadap harta benda asing menyebabkan pengeboman Shimonoseki oleh pasukan multinasional pada tahun 1864. Klan Chōshū juga melancarkan rampasan kuasa yang gagal yang dikenali sebagai kejadian Kinmon. Perikatan Satsuma-Chōshū ditubuhkan pada tahun 1866 untuk menggabungkan usaha mereka untuk menggulingkan bakuga Tokugawa. Pada awal tahun 1867, maharaja Kōmei meninggal kerana cacar dan digantikan oleh puteranya, Putera Mahkota Mutsuhito (Meiji).

Pada 9 November 1867, Tokugawa Yoshinobu mengundurkan diri dari jawatan dan wewenangnya kepada Maharaja, dengan setuju untuk menjadi "instrumen untuk melaksanakan" perintah kekaisaran, yang mengarah pada penghujung Tokugawa shogunate. Namun, sementara pengunduran diri Yoshinobu telah membuat kekosongan nominal pada tingkat pemerintahan tertinggi, aparat pemerintahnya tetap ada. Lebih-lebih lagi, pemerintah shogunal, khususnya keluarga Tokugawa, tetap menjadi kekuatan utama dalam susunan politik yang berkembang dan mengekalkan banyak kuasa eksekutif, seorang calon garis keras dari Satsuma dan Chōshū yang tidak dapat ditoleransi.

Pada 3 Januari 1868, pasukan Satsuma-Chōshū merampas istana maharaja di Kyoto, dan pada hari berikutnya, Maharaja Meiji yang berusia lima belas tahun menyatakan pemulihannya sendiri dengan kekuatan penuh. Walaupun majoriti majlis perundingan , maharaja berpuas hati dengan pengisytiharan rasmi peraturan langsung oleh mahkamah dan cenderung menyokong kerjasama berterusan dengan Tokugawa, Saigō Takamori, pemimpin klan Satsuma, mengancam majlis itu untuk menghapuskan gelaran shōgun dan memerintahkan penyitaan tanah Yoshinobu.

Pada 17 Januari 1868, Yoshinobu menyatakan "bahawa dia tidak akan terikat dengan pengisytiharan Pemulihan dan meminta pengadilan untuk membatalkannya". Pada 24 Januari, Yoshinobu memutuskan untuk menyiapkan serangan ke Kyoto, yang diduduki oleh pasukan Satsuma dan Chōshū. Keputusan ini didorong oleh pembelajarannya mengenai serangkaian serangan pembakaran di Edo, dimulai dengan pembakaran kerja di Istana Edo, tempat kediaman utama Tokugawa. 2001:E68:540E:B1B:7021:CCE8:EAE6:5C22 08:10, 18 September 2021 (UTC)[balas]