Sekolah Kebangsaan Tarat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Tarat
Lokasi
 Malaysia D/A Pejabat Pelajaran Daerah Serian, 94700, Serian,, Sarawak Bumi Kenyalang
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6082895818
Kod sekolahYBB8209
FaksTIADA


Sekolah Kebangsaan Tarat atau nama ringkasnya SK Tarat, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pejabat Pelajaran Daerah Serian.

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Tarat memiliki 78 pelajar lelaki dan 82 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 160 orang. Ia mempunyai seramai 12 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Tarat sekarang telah dirasmikan pembukaannya  oleh YB Datuk Adenan Bin Haji Satem P.N.B.S pada 14 Ogos 1983 .  Sk Tarat terletak di tepi jalan yang menghubungkan 3 buah kampung  iaitu Kg tarat Sibala,Kg Tarat Melawi dan Kg Tarat Mawang.  Kedudukannya lebih kurang 3 km dari simpang Jalan Kuching- Serian. Jaraknya dari Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Serian 1

       Pada asalnya sekolah ini terletak di tepi jalan yang menempatkan  SMK Tarat sekarang.Majoriti penduduk di sini berbangsa Bidayuh dan  beragama Kristian.Dengan berlatarbelakangkan bukit, pemandangannya sangat indah.Penduduknya mempunyai  latarbelakang  pekerjaan yang berbeza-beza,tetapi majoritinya adalah petani.

        Sejak awal penubuhannya sehingga kini banyak kemudahan telah disalurkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia demi kemajuan pendidikan  di kawasan ini. Kerja baik-pulih telah siap dilakukan pada bulan Januari 2014 iaitu Dewan Sekolah dan mengecat bilik darjah serta memasang tile di luar bangunan pra-sekolah 2 .

        Secara keseluruhannya pencapaian sekolah dalam  Bidang akedemik dan ko kurikulum adalah sentiasa meningkat.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Tarat
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Serian
94700, Serian
Sarawak, Malaysia
Telefon = 6082895818
Fax = TIADA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]