Anjing Sanshu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing Sanshu
Nama lainSanshu
Negara asalJepun
Trait
Berat besar: 20–25 kg (44–55 lb)
Tinggi besar: 51–60 cm (20–24 in)
kecil: 40–46 cm (16–18 in)
Pengelasan dan piawaian
Pupus
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing Sanshu atau hanya sanshu[a] ialah satu baka anjing dari Jerman yang dahulu pernah diiktiraf oleh FCI (dahulu Kumpulan 5, Seksyen 5, No. 258).

Asal usul dan sejarah[sunting | sunting sumber]

Anjing Sanshu muncul dari tahun 1912 pulau utama Jepun, Honshū, melalui penyilangan cau-cau dengan anjing tempatan sederhana besar.[1] Ia dinamai sempena Wilayah Sanshū (kini Wilayah Aichi). Sebagai hasil, baka ini tersebar ke serata Jepun dan juga diiktiraf oleh FCI dengan piawaian nombor 258. Pada tahun 1988, Japan Kennel Club memohon kepada FCI untuk menyingkirkan baka ini kerana, menurut pendapat kelab itu, ia merupakan baka kacuk.[2]

Perihal[sunting | sunting sumber]

Anjing Sanshu ialah anjing sangat tegap yang popular sebagai anjing keluarga di serata Jepun dan agak lazim. Ia terdapat dengan dua saiz: 51–60 cm (20–24 in) dan 40–46 cm (16–18 in). Ia lebih kurang mempunyai penampilan anjing Akita kecil atau shiba inu besar. Lapis bulunya sederhana panjang dan padat dengan warna merah rubah, merah hitam, merah, hitam, perang cerah, lada dan garam, hitam dan putih, atau bertompok.

Kepalanya besar, tengkoraknya sedikit rata, dan dahinya sedikit membulat. Muncungnya tebal, pendek, dan berbentuk baji. Matanya gelap dan berbentuk badam. Telinganya kecil, berbentuk segi tiga, tegak, dan terletak sedikit ke sisi. Ekornya terangkat secara melingkar ke atas belakangnya.[3]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: انجيڠ سنشو; سنشو; Jepun: 三州犬, rumi: Sanshū ken; Sanshū inu

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wilcox, Bonnie; Walkowicz, Chris (1993). "Sanshu Dog". Kynos-Atlas Hunderassen der Welt (dalam bahasa Jerman). 2. Diterjemahkan oleh Dieter Fleig. Mürlenbach, Jerman: Kynos-Verlag. m/s. 742. ISBN 3-924008-93-0.
  2. ^ Maklumat baka di Agraria.org (Itali)
  3. ^ "letzter FCI-Standard" (dalam bahasa Perancis). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mei 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]