Perbicaraan Nuremberg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tribunal Tentera Antarabangsa
Bangku para hakim semasa tribunal di Istana Kehakiman di Nuremberg, Zon Pendudukan Bersekutu di Jerman
Hakim dan para wakil
Riwayat kes
Tindakan berkaitanPerbicaraan Nuremberg Terkemudian
Tribunal Ketenteraan Antarabangsa untuk Timur Jauh

Perbicaraan Nuremberg telah dilaksanakan oleh Pihak Bersekutu terhadap wakil-wakil Jerman Nazi yang kalah kerana merancang dan melakukan pencerobohan ke atas negara-negara lain di seluruh Eropah dan kekejaman terhadap rakyat mereka dalam Perang Dunia Kedua.

Antara tahun 1933 dan 1945, Jerman Nazi menceroboh banyak negara di serata Eropah, menyebabkan 27 juta orang terkorban di Soviet Union sahaja. Cadangan untuk menghukum pemimpin Nazi yang tewas bermula dari pembicaraan tunjukan (Soviet Union) hingga ke hukuman singkat (United Kingdom). Pada pertengahan tahun 1945, Perancis, Soviet Union, United Kingdom, dan Amerika Syarikat bersetuju untuk mengadakan satu tribunal bersama di Nuremberg, Zon Pendudukan Bersekutu di Jerman, dengan Piagam Nuremberg sebagai asas undang-undangnya. Antara 20 November 1945 dan 1 Oktober 1946, Tribunal Tentera Antarabangsa (IMT) membicarakan 22 orang pemimpin terpenting Jerman Nazi yang masih hidup dalam bidang politik, ketenteraan, dan ekonomi serta enam organisasi Jerman. Tujuan perbicaraan itu bukan hanya untuk mensabitkan defendan tetapi juga untuk mengumpul bukti kukuh tentang jenayah Nazi, memberi pengajaran bersejarah kepada negara Jerman yang kalah, dan mengharamkan golongan elit tradisional Jerman.

Keputusan IMT mengikuti pendakwaan dalam mengisytiharkan jenayah merancang dan melancarkan perang pencerobohan adalah "jenayah antarabangsa tertinggi" kerana "ia mengandungi dalam dirinya seluruh kejahatan yang terkumpul".[1] Kebanyakan defendan juga didakwa dengan jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan, dan pembunuhan sistematik berjuta-juta orang Yahudi dalam peristiwa Holokus adalah penting bagi perbicaraan. Dua belas perbicaraan lanjut telah dijalankan oleh Amerika Syarikat terhadap para pelaku peringkat rendah, yang lebih memfokuskan pada Holokus. Kontroversi pada masa itu ialah jenayah yang dilakukan selepas pencerobohan mereka, inovasi perbicaraan ini mensabitkan individu yang bertanggungjawab atas pelanggaran undang-undang antarabangsa dianggap "permulaan sebenar undang-undang jenayah antarabangsa".[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sellars 2013, m/s. 165.
  2. ^ Sayapin 2014, m/s. 148.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 49°27′16″N 11°02′54″E / 49.45444°N 11.04833°E / 49.45444; 11.04833