Aquaman and the Lost Kingdom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aquaman and the Lost Kingdom
Lakon layarDavid Leslie Johnson-McGoldrick
Cerita olehJames Wan
David Leslie Johnson-McGoldrick
Jason Momoa
Thomas Pa'a Sibbett
BerdasarkanCharacters from DC
Dihasilkan olehPeter Safran
James Wan
Rob Cowan
DibintangiJason Momoa
Patrick Wilson
Amber Heard
Yahya Abdul-Mateen II
Randall Park
Dolph Lundgren
Temuera Morrison
Martin Short
Nicole Kidman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros.
Tarikh tayangan

  • 22 Disember 2023 (2023-12-22) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
124 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$205–215 juta
Pecah panggung$434.4 juta

Aquaman and the Lost Kingdom ialah sebuah filem adiwira Amerika 2023 berdasarkan Komik DC yang menampilkan watak Aquaman. Dihasilkan oleh DC Studios, Atomic Monster, Syarikat Safran, dan Domain Entertainment, dan diedarkan oleh Warner Bros. Pictures, ia adalah sekuel kepada Aquaman (2018), dan filem ke-15 dan terakhir dalam DC Extended Universe (DCEU). Diarahkan oleh James Wan daripada lakon layar oleh David Leslie Johnson-McGoldrick, filem ini dibintangi oleh Jason Momoa sebagai Arthur Curry / Aquaman, yang mesti bekerjasama dengan abang tirinya Orm (Patrick Wilson) untuk menghalang Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) daripada membunuh keluarganya dan menggunakan Black Trident terkutuk untuk memanaskan dunia sambil mencari kerajaan laut ketujuh yang hilang. Amber Heard, Randall Park, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Martin Short, dan Nicole Kidman turut membintangi peranan sokongan.

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2022, The Hollywood Reporter melaporkan bahawa Warner Bros. sedang mempertimbangkan untuk menamatkan siri filem Aquaman dan menyusun semula Momoa sebagai watak Lobo mengikuti Aquaman and the Lost Kingdom.[1] Pada Januari 2023, Momoa menyatakan bahawa dia akan "sentiasa menjadi Aquaman", tetapi merasakan bahawa dia juga boleh melakonkan watak lain.[2] Lewat bulan itu, Ketua Pegawai Eksekutif bersama DC Studios Gunn dan Safran berkata terdapat potensi untuk Momoa untuk memainkan semula peranannya dalam DCU, tetapi keputusan mengenai Aquaman belum dibuat. Tiada pelakon yang akan memainkan beberapa watak, jadi jika mereka melakonkan Momoa sebagai Lobo, dia tidak akan menggambarkan Aquaman dalam DCU. Gunn mengesahkan bahawa Aquaman and the Lost Kingdom, bersama The Flash, akan membawa kepada filem pertama DCU Superman (2025).[3]Safran menyatakan minat untuk terus bekerja dengan Momoa, sama ada dalam dunia Aquaman atau mencari watak lain. Dia menjelaskan bahawa mereka menetapkan bar yang tinggi untuk pemutus dan merasakan bahawa Aquaman Momoa adalah pemutus yang sempurna.[4]

Pada September 2023, Gunn menjelaskan bahawa mana-mana media DC yang dikeluarkan sebelum projek pertama untuk DCU pada 2024 tidak akan menjadi kanun kepada francais itu, menyebabkan pengulas mempersoalkan kemungkinan kesinambungan yang berpotensi untuk bergerak ke hadapan.[5] [6] Wan berkata The Lost Kingdom akan membantu menyediakan sekuel dan menyatakan minat untuk mengarahkannya selepas berehat panjang.[7] Bulan berikutnya, Variety melaporkan bahawa tiada seorang pun pelakon utama dari filem DCEU Zack Snyder akan memainkan semula peranan mereka dalam DCU, termasuk Momoa sebagai Aquaman. Bagaimanapun, Momoa dilaporkan telah berbincang untuk membawakan watak Lobo sama ada dalam Superman atau filem solo untuk watak itu.[8]Menjelang tayangan The Lost Kingdom's pada Disember 2023, Momoa berkata ia boleh menjadi persembahan terakhirnya sebagai Aquaman, menjelaskan bahawa jika filem itu diterima dengan baik oleh penonton, sekuel boleh dibuat, tetapi dia merasakan ia "tidak kelihatan terlalu bagus" untuk dia mengulangi watak itu.[9] Pelakon itu berkata dia mempunyai banyak idea untuk watak itu, dan menunjukkan bahawa watak yang lebih muda, seperti anak lelaki Aquaman Arthur Jr., boleh dipaparkan dalam filem ketiga Aquaman yang berpotensi. Dia juga berkata bahawa dia tidak akan digantikan dengan pelakon lain sebagai Aquaman.[10] Safran berkata pada masa itu bahawa Momoa akan "sentiasa mempunyai rumah di DC" dan bahawa "kita akan lihat apa yang berlaku dengan dia melampaui" filem ini.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kit, Borys (Disember 7, 2022). "Wonder Woman 3 Patty Jenkins Tidak Bergerak Ke Hadapan apabila Filem DC Mencecah Titik Pusing (Eksklusif)". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada Disember 8, 2022. Dicapai pada Disember 7, 2022.
  2. ^ Sharf, Zack (Januari 20, 2023). "Jason Momoa di Pertemuan DC Dengan James Gunn: 'Saya Akan Sentiasa Menjadi Aquaman' dan Mungkin Memainkan 'Watak Lain, Juga'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 20, 2023. Dicapai pada April 2, 2023.
  3. ^ Lussier, Germain (Januari 31, 2023). "Soal Jawab James Gunn DC Slate: Flash, Aquaman, Crossover, Lain". Gizmodo. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 31, 2023. Dicapai pada Februari 1, 2023.
  4. ^ Court, Ben (April 27, 2023). "Jason Momoa's Next Big Flex". Men's Health. Diarkibkan daripada yang asal pada April 28, 2023. Dicapai pada Januari 9, 2024.
  5. ^ D'Alessandro, Anthony (September 28, 2023). "James Gunn Sahkan Tiga Pelakon Dalam DC Universe; Bos Filem-Studio 'Sangat Gembira Dengan Hasil' WGA Strike, Tetapi 'Sepana Sebenar Dalam Prosesnya". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2023. Dicapai pada September 29, 2023.
  6. ^ O'Connell, Sean (September 28, 2023). "Komen DC Terkini James Gunn Sungguh Menggembirakan, Tetapi Juga Berita Buruk Untuk Aquaman Jason Momoa". CinemaBlend. Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2023. Dicapai pada September 29, 2023.
  7. ^ Collis, Clark (September 13, 2023). "James Wan menyelam jauh ke dalam Aquaman 2 — and the DCU's changing tides". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2023. Dicapai pada September 13, 2023.
  8. ^ Siegel, Tatiana (October 10, 2023). "Aquaman 2 Dilimpahi Drama: Jason Momoa Didakwa Mabuk di Set, Amber Mendengar Potongan Adegan, Surat Elon Musk kepada WB dan Lain". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada Oktober 10, 2023. Dicapai pada Oktober 10, 2023.
  9. ^ a b D'Alessandro, Anthony (Disember 21, 2023). "Jason Momoa Berkata 'Ini Mungkin Kali Terakhir' Sebagai Aquaman; Ketua Studio DC Peter Safran Menambah Pelakon 'Akan Sentiasa Mempunyai Rumah Di DC'". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada Disember 22, 2023. Dicapai pada Disember 21, 2023.
  10. ^ Ellis, Phillip (Disember 24, 2023). "Adakah Akan Ada Tiga Aquaman Filem". Men's Health. Diarkibkan daripada yang asal pada Disember 24, 2023. Dicapai pada Januari 4, 2024.

Patutan luar[sunting | sunting sumber]