Eropah Tenggara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta Eropah Tenggara

Eropah Tenggara (SEE) ialah sub-rantau geografi Eropah, yang terdiri terutamanya daripada wilayah budaya Balkan, serta kawasan bersebelahan dan kepulauan. Terdapat takrifan yang bertindih dan bercanggah di rantau ini, disebabkan pertimbangan politik, ekonomi, sejarah, budaya dan geografi.

Negara dan wilayah berdaulat yang mungkin termasuk dalam rantau ini ialah Albania, Bosnia dan Herzegovina, Bulgaria, Croatia (sebagai alternatif ditempatkan di Eropah Tengah), Yunani (sebagai alternatif ditempatkan di wilayah Eropah Selatan yang lebih luas), Kosovo, Montenegro, Macedonia Utara, Romania (sebagai alternatif diletakkan di Eropah Timur), Serbia, dan bahagian Eropah di Turki (sebagai alternatif diletakkan di rantau Eropah Selatan yang lebih luas, juga di Asia Barat dengan seluruh negara). Kadangkala, Cyprus (paling kerap ditempatkan di Asia Barat), Hungary (paling kerap ditempatkan di Eropah Tengah), Moldova (paling kerap diletakkan di Eropah Timur) dan Slovenia (paling kerap diletakkan di Eropah Tengah) turut disertakan kerana faktor budaya atau sejarah dan pertalian walaupun geografi mereka.

Bandar terbesar di rantau ini ialah Istanbul, Athens, Bucharest, Sofia, dan Belgrade.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Paul L. Horecky (ed.), Southeastern Europe: A guide to basic publications, Chicago: The University of Chicago Press, 1969.
  • Jelavich, Barbara (1983a). History of the Balkans: Eighteenth and Nineteenth Centuries. 1. Cambridge University Press. ISBN 9780521274586.
  • Jelavich, Barbara (1983b). History of the Balkans: Twentieth Century. 2. Cambridge University Press. ISBN 9780521274593.
  • Troebst, Stefan, "Historical Meso-Region": A Concept in Cultural Studies and Historiography, EGO - European History Online, Mainz: Institute of European History, 2012, diambil pada: 3 Mei 2024 (pdf)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]