Gempa belia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gaun kertas

Gempa belia atau youthquake ialah gerakan budaya tahun 1960-an. Istilah ini diciptakan oleh ketua pengarang majalah Vogue, Diana Vreeland pada 1965. Gempa belia melibatkan muzik dan budaya pop, dan telah mengubah landskap industri busana. Gerakan ini dicirikan dengan melihat budaya anak muda sebagai sumber inspirasi, mengambil dominasi daripada rumah adibusana Inggeris dan Paris.

Kemunculan[sunting | sunting sumber]

Dengan pasaran besar "baby boomer" yang sedang memasuki usia dewasa muda, generasi ini menentang norma-norma masa lalu dan berhasil kerana populasinya yang besar. Kemandirian ekonomi, seksual, dan sosial perempuan dipandang sebagai pemangkin yang menyebabkan banyak orang menolak kewanitaan terunggul 1950-an. Di England, generasi baru bosan dengan reka bentuk konservatif rumah adibusana dan beralih kepada butik untuk menemukan kembali gaya mereka. Ini adalah saatnya dalam masyarakat ketika remaja dapat meneroka identiti mereka sendiri dan memiliki kebebasan untuk mendorong batasan kerana keaadan pasca-Perang Dunia II. Butik tersebut menjadi awal kepada industri pakaian siap pakai London kerana orang-orang berbondong-bondong untuk membeli pakaian yang dikeluarkan secara besar-besaran dengan harga lebih rendah daripada pendahulunya.

Mary Quant, yang sering disebut telah mencipta skirt mini, adalah pemimpin gerakan butik dan mengaitkan sumber inspirasi utamanya dengan gaya jalanan anak muda. Butik Biba, Bazaar, dan Paraphernalia menampung bakat seperti Betsey Johnson dan Emmanuelle Khanh dan memanfaatkan pengeluaran besar-besaran untuk mengisi kedai mereka dengan sohor terbaru.[1] Butik-butik ini menjadi pemain kunci di London dan AS kerana mereka adalah yang pertama melayani secara khusus pasaran anak muda dengan pendekatan moden: "pakaian yang dipajang seperti karya seni di galeri, jurujual muda yang lebih hebat daripada kamu, dan rock and roll yang bergegar daripada pembesar suara—kedai yang memasarkan pakaian sebagai bahagian keseluruhan, gaya hidup yang sangat menghiburkan".[2] Scott Paper Company mengambil keuntungan daripada pengeluaran besar-besaran dan menciptakan gaun simis sekali pakai daripada kertas Dura-Weave yang telah dipatenkan. Pengeluaran besar-besaran memberi Scott kemampuan untuk mencetak beragam pola menarik dan corak berinspirasikan seni pop yang menarik pengguna muda.

Fesyen gempa belia sangat menyenangkan, bersemangat, dan berjiwa muda – skirt mini, jumpsut, dan siluet garis-A dengan warna-warna berani menjadi kegila-gilaan.[3] Sohor seperti mod, zaman angkasa, dan gaya hippie lahir daripada fenomena budaya ini. Gadis-gadis poster penggempa belia seperti Jean Shrimpton, Twiggy, Penelope Tree, Veruschka, dan Edie Sedgwick sering menjadi kulit majalah fesyen seperti Vogue .[4] [5] Ikon pop seperti The Beatles dan Jimi Hendrix juga digunakan dalam pengiklanan untuk memperkuat sohor fesyen dan mendorong penjualan.

Dalam adibusana[sunting | sunting sumber]

Pereka fesyen mewah seperti Andrè Courrèges dan Yves Saint Laurent mengeluarkan koleksi musim bunga dengan skirt mini pada pertengahan 1960-an dengan siluet grafik yang berani dan celana untuk semua kesempatan. "Pengakuan revolusi yang dilancarkan oleh generasi muda" daripada Courrèges menggiatkan dan mempertahankan fesyen atasan dengan "menyuntikkan elemen[nya] dalam Haute Couture".[6] Pereka fesyen Paco Rabanne dan Courrèges beruji kaji dengan plastik industri dan serat logam dalam meneroka sohor zaman angkasa. Pada akhirnya, banyak rumah adibusana membuka butik dengan membawa gaya siap pakai. Berbeza dengan itu, rumah seperti Balenciaga menutup pintu adibusana mereka sepenuhnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Walford, Jonathan (2013). Sixties Fashion: From Less is More to Youthquake. New York: Thames & Hudson. m/s. 34–52.
  2. ^ "The House of Mod". NYMag.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2018. Dicapai pada 20 April 2017.
  3. ^ Schwartzman, Tamsen. "Youthquake". sites.fitnyc.edu (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2023. Dicapai pada 20 April 2017.
  4. ^ "Fabulous faces of fashion: A century of modelling - Features, Fashion - The Independent". 2009-05-06. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-05-06. Dicapai pada 2017-04-20.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  5. ^ Vogue, Januari 1, 1965, p 112
  6. ^ Steele, V (2010). The Berg Companion to Fashion. Oxford: Bloomsbury Academic.