Gina Cody

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gina Cody

Kelahiran
Iran
Pusat pendidikan
PasanganThomas Cody
Kerjaya saintifik
BidangKejuruteraan Struktur
Institusi
  • Concordia University
  • Ontario Ministry of Affairs and Housing
  • CCI Group Inc.
Tesis (1989)

Gina Parvaneh Cody CM ialah seorang jurutera dan pemimpin perniagaan Kanada-Iran.

Pada tahun 1989, Gina menjadi wanita pertama di Kanada yang memperoleh PhD dalam kejuruteraan bangunan.[1] Pada 2018, berikutan dermanya $15 juta, Universiti Concordia menamakan semula fakulti kejuruteraan dan sains komputer sempena nama beliau (Sekolah Kejuruteraan dan Sains Komputer Gina Cody), menjadikannya fakulti kejuruteraan universiti dan sains komputer pertama yang dinamakan sempena nama seorang wanita di Kanada dan di peringkat antarabangsa.[2][3][4][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Gina Cody".
  2. ^ "Concordia University names engineering faculty after female graduate Gina Cody" [Universiti Concordia menamakan fakulti kejuruteraan sempena graduan wanita Gina Cody]. CTVNews (dalam bahasa Inggeris). 24 September 2018. Dicapai pada 2018-09-26.
  3. ^ "Concordia engineering school becomes first in Canada named after a woman as alumna donates $15-million" [Sekolah kejuruteraan Concordia menjadi yang pertama di Kanada dinamakan sempena seorang wanita sebagai alumni menderma $15-juta] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-26.
  4. ^ "Concordia University alumna donates $15M, faculty of engineering named after her" [Alumna Universiti Concordia menderma $15J, fakulti kejuruteraan dinamakan sempena namanya]. Global News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-26.
  5. ^ "Concordia University's engineering school is first in Canada to be named after a woman | The Star" [Sekolah kejuruteraan Universiti Concordia adalah yang pertama di Kanada yang dinamakan sempena nama wanita | The Star]. thestar.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-26.