Hubungan Israel–Jordan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Israel–Jordan
Peta menunjukkan lokasi Israel dengan Jordan

Israel

Jordan
Raja Hussein dan Perdana Menteri Yitzhak Rabin, pada 1994

Hubungan Israel–Jordan merujuk hubungan diplomatik, ekonomi dan budaya antara Israel dan Jordan. Dua negara tersebut berkongsi sempadan darat, dengan tiga lintasan sempadan: Lintasan Yitzhak Rabin/Wadi Araba, Lintasan Sungai Jordan dan Lintasan Jambatan Allenby/Raja Hussein, yang menghubungkan Tebing Barat dengan Jordan. Hubungan antara dua negara tersebut dikawal oleh perjanjian damai Israel–Jordan pada tahun 1994, yang menamatkan dengan rasmi keadaan perang yang telah wujud antara dua negara tersebut sejak penubuhan Negara Israel pada tahun 1948, dan juga menubuhkan hubungan diplomatik, selain hal yang lain. Hubungan antara negara tersebut menegang dari masa ke masa, biasanya tentang ketegangan di Masjid Al-Aqsa.[1][2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jordan: Israeli 'provocations' at Temple Mount will harm ties" [Jordan: 'Provokasi' Israel di Bukit Kuil akan merosakkan pertalian] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 November 2017.
  2. ^ snjeim (18 September 2015). "Al-Aqsa incursions strain Jordan-Israel ties" [Serangan mendadak Al-Aqsa menegangkan pertalian Jordan-Israel] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 November 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Hubungan luar negeri Jordan