Kepompong (drama lipur lara 2004-2007)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kepompong
Genre
PenciptaIndika Entertainment
Ditulis oleh
  • Nucke Rachma
  • Rick ST Mulyono
Pengarah
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Yon dan Tituk
Lagu pembukaan"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Lagu penutup"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Penggubah
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim2
Bilangan episod1204
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Kristuadji Legopranowo
Penerbit
  • Shanker R. S.
Penyunting
  • De Ghodot
  • Ferry Iman
Lokasi
SinematografiBambang Supriadi
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran60 minit (21:00-22:00 WIB)
Syarikat penerbitan
Indika Entertainment
Syarikat pengedaran
Trans Media
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
  • Siaran Negara Lain:

Malaysia TV3

Malaysia Astro Prima
Siaran asal13 September 2004 (2004-09-13) – 30 Disember 2007 (2007-12-30)

Kepompong adalah drama lipur lara Indonesia terbitan Indika Entertainment yang ditayangkan perdana 13 September 2004 pukul 21.00 WIB di Trans TV. Drama lipur lara ini diarahkan oleh Noto Bagaskoro dan Suwanto Erlangga dan dibintangi oleh Inka Noverita, Giovanni Tobing, dan Dhini Aminarti.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Khadijah (Inka Noverita) seorang gadis yang sangat bijak dan mempunyai cita-cita besar untuk maju ke hadapan yang tinggal bersama keluarga angkatnya, Encik Andi (Atalarik Syah), bapa angkatnya, Puan Rini (Desy Ratnasari), ibu angkatnya, dan Rendy (Mike Muliadro), adik angkatnya, di sebuah kampung yang jauh dari hiruk-pikuk. dan kesibukan kota. Setiap hari, Khadijah membantu ibu bapa angkatnya bertani. Ketika dewasa, kecantikan Khadijah menarik perhatian Encik Pranata (Adjie Massaid), seorang peminjam wang di kampungnya. Hutang besar Encik Andi dan Puan Rini kepada Encik Pranata dan sudah tertunggak membuatkan Encik Pranata yakin Encik Andi dan Puan Rini tidak akan menolak lamarannya, agar Khadijah segera menjadi isterinya. Ternyata Encik Andi, Puan Rini dan Khadijah menolak lamaran tersebut. Encik Pranata berang. Pada suatu hari, Encik Andi dan Puan Rini hampir pengsan dan memberikan wang kepada Khadijah dan Rendy.

Tanpa Khadijah sedar, dia sebenarnya masih mempunyai keluarga yang ramai. Tidak lain tidak bukan, Mbah Halimah (Nani Somanegara), neneknya yang pernah menghalau ibunya dari rumah dan Puan Yasmin (Uci Bing Slamet), ibu saudara Khadijah dan anak sulung Mbah Halimah, yang menjaga dan menjaga Khadijah ketika masih bayi. Puan Yasmin sebenarnya sudah mempunyai suami iaitu Encik Rachman (Cok Simbara). Mbah Halimah berjaya menemui Khalifah (Dhini Aminarti), cucu pertamanya yang menjaganya untuk menebus kesilapannya sebelum ini terhadap anak bongsunya, Puan Metha (Ninok Wiryono), ibu Khadijah dan Khalifah dan adik Puan Yasmin yang telah dihalaunya. Namun Mbah Halimah masih belum dapat mencari cucu bongsunya. Dan Mbah Halimah terus mencarinya walaupun dengan bantuan Encik Indra (Tio Pakusadewo), bapa kandung Khalifah dan Khadijah.

Khadijah pergi ke Jakarta menggunakan wang pemberian Puan Rini, agar tidak tersentuh dengan Pranata dan anak buahnya yang selalu mengganggu mereka. Puan Rini turut menelefon rakan lamanya, Encik Hartawan (Riyanto RA), untuk membantunya menempatkan Khadijah semasa berada di Jakarta. Encik Hartawan yang terhutang budi kepada Encik Andi dan Puan Rini segera bersetuju dan berjanji akan menghantar SMS ke alamat rumahnya di Jakarta. Bahkan dia berjanji akan memperlakukan Khadijah seperti anaknya sendiri. Encik Andi dan Puan Rini berasa lega, kerana anak angkatnya akan selamat.

Ternyata orang bawahan Encik Pranata sedang mendengar perbualan itu dan segera melaporkannya kepada Encik Pranata. Pada mulanya ia hanya gertak, tetapi ternyata berbahaya dan mengakibatkan Encik Andi dan Puan Rini diculik oleh Encik Pranata dan anak buahnya, tanpa sempat mengetahui nama dan alamat rakan mereka di Jakarta. Khadijah dan Rendy sangat tersesat. Encik Pranata menggunakan detik ini untuk memaksa Khadijah mengahwininya keesokan harinya.

Khadijah dan Rendy memerah otak bagaimana untuk melepaskan diri dari kezaliman Encik Pranata yang selama ini menghantui kehidupan mereka. Khadijah dan Rendy berjaya melarikan diri daripada mengejar anak buah Encik Pranata dan melarikan diri ke Jakarta. Di Jakarta, Khadijah dan Rendy tidak tahu hendak tinggal di mana. Mereka hanya mempunyai kepercayaan bahawa mereka akan mencari kawan Encik Andi dan Puan Rini yang sebelum ini berjanji untuk membantu mereka. Mereka kemudiannya pergi ke stesen radio untuk cuba membuat pengumuman mencari rakan Puan Rini, walaupun dengan maklumat yang terhad.

Ketika itu Khadijah bertemu semula dengan Aldebaran (Giovanni Tobing). Lelaki yang menolongnya di kampung ketika Naura dikejar oleh anak buah Pranata. Aldebaran terkejut bertemu Khadijah dan Rendy di hadapan pejabat radio. Selepas mendengar cerita Khadijah, Aldebaran mula bersimpati. Aldebaran menawarkan bantuan, kerana juruhebah radio, Nino (Dude Harlino), adalah rakan karibnya. Kemudian Aldebaran mengajak Khadijah dan Rendy untuk tinggal sebentar di rumahnya, sehinggalah mereka mendapati keberadaan kawan Encik Andi dan Puan Rini itu. Kerana berkeras Aldebaran, Khadijah dan Rendy akhirnya menerima tawaran itu.

Sementara itu, Encik Hartawan mula gelisah kerana tidak mendapat sebarang berita lanjut daripada Encik Andi dan Puan Rini. Dia segera mengikut Encik Andi dan Puan Rini ke tempat dia tinggal. Alangkah terkejutnya Encik Hartawan apabila mendapat tahu dua rakannya telah diculik dan dijadikan tebusan oleh Encik Pranata. Dan anak-anak tidak tahu ke mana hendak pergi. Encik Hartawan berasa bersalah. Puan Rossa (Sari Nila), isteri Encik Hartawan, berasa jengkel dengan sikap Encik Hartawan yang terlalu mengambil berat tentang rakannya itu. Encik Hartawan malah berkeras mahu mengahwinkan anak angkat Encik Andi dengan Aldebaran. Kebencian Puan Rossa semakin menjadi-jadi walaupun Puan Rossa sudah mempunyai calon Aldebaran iaitu Claudia (Aryani Fitriyana), anak perempuan kawan baiknya, Sukma (Hanna Hasyim).

Aldebaran sendiri hampir tidak pernah rapat dengan wanita. Dia telah memberitahu ibu bapanya bahawa dia akan berkahwin dengan wanita pilihan mereka. Kerana pilihan ibu bapanya berbeza, Aldebaran berkata dia akan mempertimbangkannya. Puan Rossa kemudiannya memberi kata dua kepada Encik Hartawan, sekiranya dalam tempoh 30 hari anak kawannya tidak ditemui, maka Aldebaran terpaksa mengahwini Claudia. Encik Hartawan yakin dia akan menemui anak angkat Puan Rini. Dia juga mengarahkan anak buahnya untuk membuat pengumuman dikehendaki, walaupun Encik Hartawan tidak tahu nama gadis itu atau rupanya. Khadijah tidak tahu bahawa Nino sebenarnya adalah tunang dan bakal suami Khalifah, kakak kandungnya.

Di rumah Encik Hartawan yang sangat mewah, Khadijah dan Rendy berasa tidak selesa. Lebih-lebih lagi, ibu Aldebaran, Puan Rossa, adik lelaki Aldebaran, Roy (Reiner Manopo) adik perempuan Aldebaran, Zahara, atau biasa dipanggil Sarah (Nadilla Ernesta), jelas menunjukkan rasa tidak suka mereka kepada mereka. Khadijah menawarkan dirinya untuk membantu di rumah. Ibu Rossa akhirnya menjadikan Khadijah sebagai pembantu rumah di rumah itu. Ibu Rossa tidak mungkin membuang Khadijah, kerana Aldebaran pasti akan marah kepadanya. Khadijah terpaksa bersetuju, kerana dia tidak selesa hanya bermalam tanpa bekerja. Aldebaran tidak bersetuju bahawa Khadijah adalah tetamunya. Tetapi Khadijah berkeras.

Khadijah menjalani lembaran hidup baru. Tidak selancar yang dibayangkannya. Kerana dia menerima banyak tekanan daripada Rossa, Roy dan Zahara semasa berada di dalam rumah, walaupun Aldebaran sentiasa mempertahankannya. Ternyata Encik Pranata dan anak buahnya masih menyasarkan mereka, jadi Khadijah dan Rendy tidak boleh bersiar-siar di jalanan. Khadijah tidak sedar dia sebenarnya berada di rumah orang yang dicarinya iaitu rumah kawan baik ibu bapa angkatnya. Khadijah cuba menjadi kuat.

Selepas Khadijah berkahwin dengan Aldebaran, kehidupan Khadijah tetap sama iaitu tindakan Claudia, Puan Delia dan Puan Rossa yang semakin jahat terhadap Khadijah. Claudia yang berkahwin dengan Sal (Detri Warmanto) akan terus merosakkan kehidupan rumah tangga Aldebaran dan Khadijah, Claudia tidak akan teragak-agak untuk menggugurkan kandungan Khadijah.

Sementara itu, kakak Khadijah, Khalifah, dan rakan karib Aldebaran, Nino, akhirnya berkahwin. Selepas Khadijah bertemu semula dengan Khalifah, kakak kandungnya yang kini berkahwin dengan Nino, Khadijah merasakan hidupnya musnah akibat perlakuan jahat ini. Dia menceritakan semua kejadian ini kepada Khalifah, kakaknya sendiri yang telah mencarinya. Hubungan persaudaraan antara Khalifah, kakak, dan Khadijah, adik, berbaik-baik sehingga dikhabarkan rapat antara satu sama lain. Khalifah mula berasa sangat kasihan dengan nasib Khadijah selepas Khadijah berkahwin dengan Aldebaran dan Khalifah menasihati Khadijah supaya melaporkan Claudia kepada polis. Khadijah sampai hati melaporkan Claudia kepada polis, kerana kebahagiaan rumah tangga Khadijah dan Aldebaran.

Perkahwinan Claudia dan Sal telah berlangsung selama 2 tahun dan telah menempuh jalan yang berliku kerana Sal adalah seorang Mafia dan pembunuh manakala Claudia adalah seorang penipu. Khadijah, Aldebaran, Khalifah dan Nino ditugaskan untuk mengintai Sal sehingga Sal akhirnya ditangkap oleh Khadijah, Aldebaran, Khalifah dan Nino.

Kehidupan Aldebaran dan Khadijah pada mulanya cukup bahagia selama 5 tahun kerana dikurniakan seorang anak iaitu Reyna. Apabila perkahwinan mereka semakin berkembang, Khadijah mengalami kemajuan yang semakin pesat dalam mencapai kerjayanya. Ini mengakibatkan Khadijah mula mengawal kehidupan Aldebaran dan mula menjauhkan diri daripada kehidupan Reyna. Akibatnya, rumah tangga Khadijah mula mengalami keretakan, kerana Khadijah mula sibuk dengan perniagaannya, ditambah pula ramai lelaki yang cuba mendekati Khadijah, seperti Devan, seorang ahli perniagaan, dan Rendy, adik angkatnya, teman masa kecilnya, dan rakan sekerja yang dikenali sebagai playboy yang serius.

Khadijah berpisah dengan Aldebaran dan juga anak perempuannya, Reyna, yang lebih suka tinggal bersama Aldebaran dalam kehidupan yang serba mewah. Konflik berlaku lagi apabila Khadijah bertemu Sal sekali lagi, yang mendapat tahu Reyna adalah anak yang Sal dan Claudia rancang untuk dimasukkan ke rumah anak yatim. Sementara itu, Reyna kini mempunyai persahabatan yang agak rapat dengan Askara.

Nasib baik ada Soni dan Aldebaran yang bekerjasama untuk melindungi Khadijah daripada gangguan Sal, dan juga bantuan daripada Claudia, seorang wanita yang telah ditipu oleh Sal. Pelbagai tindakan licik Sal sentiasa gagal. Sal akhirnya menyedari bahawa dia tidak dapat mendapatkan Khadijah, dan meninggalkan Khadijah. Akhirnya Khadijah bebas dari bayang-bayang Sal. Namun, timbul masalah baru, siapakah yang akan dipilih oleh Khadijah? Aldebaran, ahli unit khas yang keras hati dan bapa Reyna, atau Rendy, adik angkat, kawan zaman kanak-kanak dan rakan sekerja playboy yang telah insaf dan cuba menunjukkan kesetiaannya kepada Khadijah?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Inka Noverita Khadijah Pertiwi Pratama
Giovanni Tobing Aldebaran Alfahri
Dhini Aminarti Khalifah Wiraguna Sumanto
Dude Harlino El Nino Prasetya
Cok Simbara Rachman Wicaksono
Uci Bing Slamet Yasmin Andriani Sumanto
Mike Muliadro Abdullah Rendy
Toddy Taufan Wahyudi Devan Altarahman
Amara Rima
Nanny Somanegara Mbah Halimah
Tio Pakusadewo Indra Pratama
Ninok Wiryono Metha Andriani Sumanto
Handika Pratama Indra
Chacha Frederica Tasya
Asmirandah Helen
Riyanto RA Hartawan Alfahri
Sari Nila Rossa Alfahri
Reiner Manopo Royano Putra Alfahri
Nadilla Ernesta Zahara Putri Alfahri
Rima Melati Nenek Dira
Aryani Fitriyana Claudia
Hanna Hasyim Sukma
Detri Warmanto Sal Pradipa
Andhika Gumilang Rafael
Glenn Alinskie Oyon
Adjie Massaid Pranata
Rico Tampatty Haryo Chandrawijaya
Ivanka Suwandi Karina Larasati (Puan Chandra)
Desy Ratnasari Rini
Atalarik Syah Andi
Primus Yustsio Haris
James Sahertian Anwar
Rudy Salam Suryadirjo
Lucky Alamsyah Dokter Nurdin
Maudy Koesnaedy Niken Ardini
Dian Nitami Intan Juwita
Ari Wibowo Aldi Prasetyo
Tri Budiman Nanda
Torro Margens Arif
Hudi Prayoga Bambang
Merry Mustaf Yuli
Yeyen Lidya Santi
Cut Keke Monik
Dinda Melinda Lusi
Peter Pattiapon Kapten Krisna
Luis Palbo Pram Pramudya
Beniqno Dokter Ronny
Irene Ami
Ersya Aurelia Reyna Putri Alfahri

Bintang Tamu[sunting | sunting sumber]

Maklumat[sunting | sunting sumber]

  • Judul: Kepompong
  • Genre: Drama lipur lara
  • Stesen Televisiyen: Trans TV
  • Bilangan Episode: 1204 Episod
  • Periode Perdana Tayang: Isnin, 13 September 2004
  • Periode Selesai Tayang: Ahad, 30 Disember 2007
  • Syarikat Penerbitan: Indika Entertainment (2004)
  • Pengarah Artistik : Iwan Kusjaya
  • Penata Suara : Hasan Arab
  • Pelakon oleh: Indika Production
  • Reka Bentuk Grafik : Jehan Medina
  • Reka Bentuk Produksi: Syaeful Anwar
  • Reka bentuk pembukaan: Adi Eka Prasetya
  • Ketua Produksi: Nyoman J Irianto
  • Editor : De Ghodot dan Ferry Iman
  • Penyelaras Pengeluaran: Agus Sirhan dan Hengky Akerina
  • Penyusun Muzik : Gatot Disc Sudarto (Episod 1-560) dan Purwacaraka (Episod 561-1204)
  • Jurugaya Kamera : Bambang Supriyadi
  • Cerita dan Lakon Layar oleh: Nucke Rachma dan Rick ST Mulyono
  • Pengarah Bersama : Bobby Moeryawan, Bambang BS, dan Effi Zen
  • Penyeliaan Pasca Pengeluaran : Rizal Basri
  • Penerbit Urusan : M Thamrin LBS dan Ketty Katlya
  • Eksekutif Pengeluaran : Erie Tresnawati
  • Penerbit Eksekutif: Kristuadji L
  • Penerbit : Shanker R. S.
  • Pengarah : Noto Bagaskoro dan Suwanto Erlangga
  • Copyright: All Copyrights reserved 2004-2007
  • Lokasi: Jakarta, Depok, Bogor, Tangerang, Bekasi, Cianjur  Indonesia

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Judul lagu Penyanyi Pencipta Pengeluaran
"Tak Mungkin Ku Melepasmu" Dygta feat Andina Ayunani Yon Chasman dan Tituk Universal Music Indonesia
"Bahasa Kalbu" Titi DJ Andi Rianto Aquarius Musikindo
"Keliru" Ruth Sahanaya Fatur dan Capung Jaya Jive Aquarius Musikindo
"Biar Menjadi Kenangan" Reza Artamevia feat Masaki Ueda Ahmad Dhani Aquarius Musikindo
Penerangan
  Lagu tema utama

Siaran Semula[sunting | sunting sumber]

Oleh sebab begitu banyak permintaan di rangkaian sosial Facebook dan Twitter, Trans TV menyiarkan ulangan drama lipur lara ini pada 1 Oktober 2012, setiap hari pukul 16:00 WIB.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kepompong berjaya mendahului rating pada hari kelima tayangan perdananya di televisyen. Penerimaan Kepompong terus meningkat sejak disiarkan pada September 2004. Dari Oktober hingga November 2004, angka rating untuk drama lipur lara ini selalunya melebihi 13. Rekod tertinggi dicapai pada 31 Mei 2005 dengan rating 16.9 dan audience share 53, mengatasi keputusan pada 13 Mei 2005 dengan rating 15.6 dan audience share 54.3. Pada kemuncaknya, Kepompong berjaya mendapat rekod daripada Muzium Rekod Dunia Indonesia (MURI) sebagai drama lipur lara masa perdana yang berjaya mendapat bahagian penonton negara tertinggi iaitu melebihi 50 peratus berturut-turut dalam tempoh 100 hari.

Kepompong menerima anugerah daripada Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Republik Indonesia sebagai "Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Khalayak Terbesar di Indonesia" dan daripada Kementerian Koordinator Hal Ehwal Ekonomi Republik Indonesia sebagai "Program TV Paling Banyak Ditonton yang Menghiburkan Orang Ramai".

Penghargaan dan nominasi[sunting | sunting sumber]

Tahun Penghargaan Kategori Penerima Hasil
2005 Rekor MURI Sinetron Prime Time dengan Audience Share Nasional Tertinggi (Di atas 52% berturut-turut dalam 169 Hari) Kepompong Terpilih
2005 Museum Rekor Dunia Indonesia Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Rekor Penonton Terbanyak di Indonesia Kepompong Terpilih
2005 Festival Film Bandung 2005 Siri Televisyen Terpuji Kepompong Menang
2005 Festival Film Bandung 2005 Pengarah Terpuji Siri Televisyen Noto Bagaskoro Menang
2005 Anugerah Musik Indonesia 2005 Penghargaan AMI untuk Karya Produksi Original Soundtrack Terbaik Tak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat. Andina Ayunani Menang
2006 Anugerah Komisi Penyiaran Indonesia 2006 Program Drama Bersiri Kepompong Menang

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> wujud untuk kumpulan bernama "lower-alpha", tetapi tiada tag <references group="lower-alpha"/> yang berpadanan disertakan