Kepompong (drama lipur lara 2004-2007)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kepompong (sinetron))
Kepompong
Genre
PenciptaIndika Entertainment
Ditulis oleh
  • Nucke Rachma
  • Rick ST Mulyono
Pengarah
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Yon dan Tituk
Lagu pembukaan"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Lagu penutup"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Penggubah
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim10
Bilangan episod1204
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Kristuadji Legopranowo
Penerbit
  • Shanker R. S.
Penyunting
  • De Ghodot
  • Ferry Iman
Lokasi
SinematografiBambang Supriadi
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran60 minit (21:00-22:00 WIB)
Syarikat penerbitan
Indika Entertainment
Syarikat pengedaran
Trans Media
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
  • Siaran Negara Lain:

Malaysia TV3

Malaysia Astro Prima
Siaran asal13 September 2004 (2004-09-13) – 30 Disember 2007 (2007-12-30)

Kepompong adalah drama lipur lara Indonesia terbitan Indika Entertainment yang ditayangkan perdana 13 September 2004 pukul 21.00 WIB di Trans TV. Drama lipur lara ini diarahkan oleh Noto Bagaskoro dan Suwanto Erlangga dan dibintangi oleh Inka Noverita, Dhini Aminarti, dan Giovanni Tobing.


Musim[sunting | sunting sumber]

Musim Episod Asalnya Disiarkan
Pertama Disiarkan Terakhir Disiarkan
1 49 13 September 2004 31 Oktober 2004
2 91 1 November 2004 30 Januari 2005
3 133 31 Januari 2005 12 Jun 2005
4 140 13 Jun 2005 30 Oktober 2005
5 147 31 Oktober 2005 26 Mac 2006
6 140 27 Mac 2006 13 Ogos 2006
7 140 14 Ogos 2006 31 Disember 2006
8 42 1 Januari 2007 11 Februari 2007
9 182 12 Februari 2007 12 Ogos 2007
10 140 13 Ogos 2007 30 Disember 2007

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Khadijah (Inka Noverita) seorang gadis yang sangat bijak dan mempunyai cita-cita besar untuk maju. Khadijah tinggal bersama keluarga angkatnya, Encik Andi (Atalarik Syah), bapa angkatnya, Puan Rini (Desy Ratnasari), ibu angkatnya, dan Rendy (Mike Muliadro), adik angkatnya, di kampung yang jauh dari kesibukan kota. Setiap hari, Khadijah membantu ibu bapa angkatnya bertani. Ketika dewasa, kecantikan Khadijah menarik perhatian Encik Pranata (Adjie Massaid), seorang peminjam wang di kampungnya. Hutang besar Encik Andi dan Puan Rini kepada Encik Pranata dan sudah tertunggak membuatkan Encik Pranata yakin Encik Andi dan Puan Rini tidak akan menolak lamarannya, agar Khadijah segera menjadi isterinya. Ternyata Encik Andi, Puan Rini dan Khadijah menolak lamaran tersebut. Encik Pranata berang. Pada suatu hari, Encik Andi dan Puan Rini hampir pengsan dan memberikan wang kepada Khadijah dan Rendy. Dan ternyata Khadijah sebenarnya mempunyai seorang kakak bernama Khalifah (Dhini Aminarti). Khadijah bertekad untuk mencari satu-satunya kakak kandungnya di Jakarta.

Khadijah pergi ke Jakarta menggunakan wang pemberian Encik Andi dan Puan Rini, agar tidak tersentuh dengan Encik Pranata dan anak buahnya yang selalu mengganggu mereka. Puan Rini turut menelefon rakan lamanya, Encik Hartawan (Mathias Muchus), untuk membantunya menempatkan Khadijah semasa berada di Jakarta. Encik Hartawan yang terhutang budi kepada Encik Andi dan Puan Rini segera bersetuju dan berjanji akan menghantar SMS ke alamat rumahnya di Jakarta. Bahkan dia berjanji akan memperlakukan Khadijah seperti anaknya sendiri. Encik Andi dan Puan Rini berasa lega, kerana anak angkatnya akan selamat.

Ternyata orang bawahan Encik Pranata sedang mendengar perbualan itu dan segera melaporkannya kepada Encik Pranata. Pada mulanya ia hanya gertak, tetapi ternyata berbahaya dan mengakibatkan Encik Andi dan Puan Rini diculik oleh Encik Pranata dan anak buahnya, tanpa sempat mengetahui nama dan alamat rakan mereka di Jakarta. Khadijah dan Rendy sangat tersesat. Encik Pranata menggunakan detik ini untuk memaksa Khadijah mengahwininya keesokan harinya.

Khadijah dan Rendy memerah otak bagaimana untuk melepaskan diri dari kezaliman Encik Pranata yang selama ini menghantui kehidupan mereka. Khadijah dan Rendy berjaya melarikan diri daripada mengejar anak buah Encik Pranata dan melarikan diri ke Jakarta. Di Jakarta, Khadijah dan Rendy tidak tahu hendak tinggal di mana. Mereka hanya mempunyai kepercayaan bahawa mereka akan mencari kawan Encik Andi dan Puan Rini yang sebelum ini berjanji untuk membantu mereka. Mereka kemudiannya pergi ke stesen radio untuk cuba membuat pengumuman mencari rakan Puan Rini, walaupun dengan maklumat yang terhad.

Ketika itu Khadijah bertemu semula dengan Aldebaran (Giovanni Tobing). Lelaki yang menolongnya di kampung ketika Khadijah dikejar oleh anak buah Encik Pranata. Aldebaran terkejut bertemu Khadijah dan Rendy di hadapan pejabat radio. Selepas mendengar cerita Khadijah, Aldebaran mula bersimpati. Aldebaran menawarkan bantuan, kerana juruhebah radio, Nino (Dude Harlino), adalah rakan karibnya. Kemudian Aldebaran mengajak Khadijah dan Rendy untuk tinggal sebentar di rumahnya, sehinggalah mereka mendapati keberadaan kawan Encik Andi dan Puan Rini itu. Kerana berkeras Aldebaran, Khadijah dan Rendy akhirnya menerima tawaran itu.

Sementara itu, Encik Hartawan mula gelisah kerana tidak mendapat sebarang berita lanjut daripada Encik Andi dan Puan Rini. Dia segera mengikut Encik Andi dan Puan Rini ke tempat dia tinggal. Alangkah terkejutnya Encik Hartawan apabila mendapat tahu dua rakannya telah diculik dan dijadikan tebusan oleh Encik Pranata. Dan anak-anak tidak tahu ke mana hendak pergi. Encik Hartawan berasa bersalah. Puan Rossa (Sari Nila), isteri Encik Hartawan, berasa jengkel dengan sikap Encik Hartawan yang terlalu mengambil berat tentang rakannya itu. Encik Hartawan malah berkeras mahu mengahwinkan anak angkat Encik Andi dengan Aldebaran. Kebencian Puan Rossa semakin menjadi-jadi walaupun Puan Rossa sudah mempunyai calon Aldebaran iaitu Chacha (Aryani Fitriana), anak rakan baiknya, Puan Sarah (Cut Keke).

Aldebaran sendiri hampir tidak pernah rapat dengan wanita. Dia telah memberitahu ibu bapanya bahawa dia akan berkahwin dengan wanita pilihan mereka. Kerana pilihan ibu bapanya berbeza, Aldebaran berkata dia akan mempertimbangkannya. Puan Rossa kemudiannya memberi kata dua kepada Encik Hartawan, sekiranya dalam tempoh 30 hari anak kawannya tidak ditemui, maka Aldebaran terpaksa mengahwini Chacha. Encik Hartawan yakin dia akan menemui anak angkat Encik Andi dan Puan Rini. Dia juga mengarahkan anak buahnya untuk membuat pengumuman dikehendaki, walaupun Encik Hartawan tidak tahu nama gadis itu atau rupanya. Khadijah tidak tahu bahawa Nino sebenarnya adalah tunang dan bakal suami Khalifah, kakak kandungnya.

Di rumah Encik Hartawan yang sangat mewah, Khadijah dan Rendy berasa tidak selesa. Lebih-lebih lagi, ibu Aldebaran, Puan Rossa, adik lelaki Aldebaran, Roy (Rio Reifan) adik perempuan Aldebaran, Zahara, atau biasa dipanggil Sarah (Asmirandah), jelas menunjukkan rasa tidak suka mereka kepada mereka. Khadijah menawarkan dirinya untuk membantu di rumah. Ibu Rossa akhirnya menjadikan Khadijah sebagai pembantu rumah di rumah itu. Ibu Rossa tidak mungkin membuang Khadijah, kerana Aldebaran pasti akan marah kepadanya. Khadijah terpaksa bersetuju, kerana dia tidak selesa hanya bermalam tanpa bekerja. Aldebaran tidak bersetuju bahawa Khadijah adalah tetamunya. Tetapi Khadijah berkeras.

Khadijah menjalani lembaran hidup baru. Tidak selancar yang dibayangkannya. Kerana dia menerima banyak tekanan daripada Rossa, Roy dan Zahara semasa berada di dalam rumah, walaupun Aldebaran sentiasa mempertahankannya. Ternyata Encik Pranata dan anak buahnya masih menyasarkan mereka, jadi Khadijah dan Rendy tidak boleh bersiar-siar di jalanan. Khadijah tidak sedar dia sebenarnya berada di rumah orang yang dicarinya iaitu rumah kawan baik ibu bapa angkatnya. Khadijah cuba menjadi kuat.

Selepas Khadijah berkahwin dengan Aldebaran, Khalifah juga berkahwin dengan Nino, walaupun pada masa yang sama, akhirnya kehidupan Khadijah tetap sama iaitu perbuatan Chacha, Puan Sarah dan Puan Rossa yang semakin jahat terhadap Khadijah. Chacha yang berkahwin dengan Indra (Detri Warmanto) akan terus merosakkan kehidupan rumah tangga Aldebaran dan Khadijah, Chacha tidak akan teragak-agak untuk menggugurkan kandungan Khadijah, tetapi akhirnya Khalifah, kakak Khadijah mengetahui dan mendedahkan rancangan busuk Chacha untuk menggugurkan kandungan Khadijah. Akhirnya Khalifah (kakak) melahirkan puterinya dan diberi nama Keisya Putri Prasetya atau lebih dikenali sebagai Keisya, dan Khadijah (adik) turut melahirkan anaknya dan diberi nama Reyna Putri Alfahri atau lebih dikenali sebagai Reyna.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Inka Noverita Khadijah Anindita Lesmana
Dhini Aminarti Khalifah Kharisma Putri Lesmana
Giovanni Tobing Aldebaran Alfahri
Dude Harlino El Nino Prasetya
Aryani Fitriyana Chacha Ananda
Mike Muliadro Abdullah Rendy
Cok Simbara Dokter Raden Bagus Fajar Hadipranoto
Uci Bing Slamet Rindang Paramita Adicipta
Toddy Taufan Wahyudi Devan Altarahman
Amara Rima
Nanny Somanegara Halimah Adicipta
Tio Pakusadewo Surya Lesmana
Ninok Wiryono Sofia Paramita Adicipta
Deddy Sutomo Purnama Lesmana
Salma Paramitha Keisya Putri Prasetya
Ersya Aurelia Reyna Putri Alfahri
Boy Tirayoh Prama Altarahman
Nungki Kusuma Astuti Aminah
Roy Marten Ammar Mahendra
Adipura Darren Abimana
Ratna Listy Mirna Hamidah
Meriam Bellina Catherine Yulia
Donny Damara Dharma Atmaja
Didi Petet Irvan Pratama
Chacha Frederica Claudia
Omaswati Amara Sekar
Steve Emanuel Karma
Ferry Maryadi Badai
Firan Lorenzy Mario Dirgantara
Fanny Fadilah Harun
Ade Namnung Uya
Puput Akmal Raisa Mutiara
Sally Tria Amanda Siena Taliana
Mathias Muchus Hartawan Alfahri
Sari Nila Rossa Alfahri
Rio Reifan Royano Putra Alfahri
Asmirandah Zahara Putri Alfahri
Rima Melati Nenek Dira
Hanna Hasyim Sukma
Detri Warmanto Indra Karina Teguh Jaya
Andhika Gumilang Rafael
Adjie Massaid Pranata
Anwar Fuadi Haryo Chandrawijaya
Ivanka Suwandi Karina Larasati (Puan Chandra)
Desy Ratnasari Rini
Atalarik Syah Andi
Primus Yustsio Haris
James Sahertian Anwar
Rudy Salam Suryadirjo
Lucky Alamsyah Dokter Nurdin
Maudy Koesnaedy Niken Ardini
Dian Nitami Intan Juwita
Ari Wibowo Aldi Prasetyo
Tri Budiman Nanda
Torro Margens Arif
Hudi Prayoga Bambang
Merry Mustaf Yuli
Yeyen Lidya Santi
Cut Keke Sarah Aurelia
Wawan Wanisar Sukarti
Dorris Callebaut Tuti
Dinda Melinda Lusi
Peter Pattiapon Kapten Krisna
Luis Palbo Pram Pramudya
Beniqno Dokter Ronny
Irene Ami

Bintang Tamu[sunting | sunting sumber]

Maklumat[sunting | sunting sumber]

  • Judul: Kepompong
  • Genre: Drama lipur lara
  • Stesen Televisiyen: Trans TV
  • Bilangan Episode: 1204 Episod
  • Periode Perdana Tayang: Isnin, 13 September 2004
  • Periode Selesai Tayang: Ahad, 30 Disember 2007
  • Syarikat Penerbitan: Indika Entertainment (2004)
  • Pengarah Artistik : Iwan Kusjaya
  • Penata Suara : Hasan Arab
  • Pelakon oleh: Indika Production
  • Reka Bentuk Grafik : Jehan Medina
  • Reka Bentuk Produksi: Syaeful Anwar
  • Reka bentuk pembukaan: Adi Eka Prasetya
  • Ketua Produksi: Nyoman J Irianto
  • Editor : De Ghodot dan Ferry Iman
  • Penyelaras Pengeluaran: Agus Sirhan dan Hengky Akerina
  • Penyusun Muzik : Sunnu Sudianto (Episod 1-1052) dan Purwacaraka (Episod 1053-1204)
  • Jurugaya Kamera : Bambang Supriyadi
  • Cerita dan Lakon Layar oleh: Nucke Rachma dan Rick ST Mulyono
  • Pengarah Bersama : Bobby Moeryawan, Bambang BS, dan Effi Zen
  • Penyeliaan Pasca Pengeluaran : Rizal Basri
  • Penerbit Urusan : M Thamrin LBS dan Ketty Katlya
  • Eksekutif Pengeluaran : Erie Tresnawati
  • Penerbit Eksekutif: Kristuadji L
  • Penerbit : Shanker R. S.
  • Pengarah : Noto Bagaskoro dan Suwanto Erlangga
  • Copyright: All Copyrights reserved 2004-2007
  • Lokasi: Jakarta, Depok, Bogor, Tangerang, Bekasi, Cianjur  Indonesia

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Judul lagu Penyanyi Pencipta Pengeluaran
"Tak Mungkin Ku Melepasmu" Dygta feat Andina Ayunani Yon Chasman dan Tituk Universal Music Indonesia
"Bahasa Kalbu" Titi DJ Andi Rianto Aquarius Musikindo
"Keliru" Ruth Sahanaya Fatur dan Capung Jaya Jive Aquarius Musikindo
"Biar Menjadi Kenangan" Reza Artamevia feat Masaki Ueda Ahmad Dhani Aquarius Musikindo
Penerangan
  Lagu tema utama

Siaran Semula[sunting | sunting sumber]

Oleh sebab begitu banyak permintaan di rangkaian sosial Facebook dan Twitter, Trans TV menyiarkan ulangan drama lipur lara ini pada 1 Oktober 2012, setiap hari pukul 16:00 WIB.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kepompong berjaya mendahului rating pada hari kelima tayangan perdananya di televisyen. Penerimaan Kepompong terus meningkat sejak disiarkan pada September 2004. Dari Oktober hingga November 2004, angka rating untuk drama lipur lara ini selalunya melebihi 13. Rekod tertinggi dicapai pada 31 Mei 2005 dengan rating 16.9 dan audience share 53, mengatasi keputusan pada 13 Mei 2005 dengan rating 15.6 dan audience share 54.3. Pada kemuncaknya, Kepompong berjaya mendapat rekod daripada Muzium Rekod Dunia Indonesia (MURI) sebagai drama lipur lara masa perdana yang berjaya mendapat bahagian penonton negara tertinggi iaitu melebihi 50 peratus berturut-turut dalam tempoh 100 hari.

Kepompong menerima anugerah daripada Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Republik Indonesia sebagai "Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Khalayak Terbesar di Indonesia" dan daripada Kementerian Koordinator Hal Ehwal Ekonomi Republik Indonesia sebagai "Program TV Paling Banyak Ditonton yang Menghiburkan Orang Ramai".

Penghargaan dan nominasi[sunting | sunting sumber]

Tahun Penghargaan Kategori Penerima Hasil
2005 Rekor MURI Sinetron Prime Time dengan Audience Share Nasional Tertinggi (Di atas 52% berturut-turut dalam 169 Hari) Kepompong Terpilih
2005 Museum Rekor Dunia Indonesia Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Rekor Penonton Terbanyak di Indonesia Kepompong Terpilih
2005 Festival Film Bandung 2005 Siri Televisyen Terpuji Kepompong Menang
2005 Festival Film Bandung 2005 Pengarah Terpuji Siri Televisyen Noto Bagaskoro Menang
2005 Anugerah Musik Indonesia 2005 Penghargaan AMI untuk Karya Produksi Original Soundtrack Terbaik Tak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat. Andina Ayunani Menang
2006 Anugerah Komisi Penyiaran Indonesia 2006 Program Drama Bersiri Kepompong Menang

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Episode 1 — 1064
  2. ^ Episode 1065 — 1204

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]