Kesan Al Jazeera

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kesan Al Jazeera ialah istilah yang digunakan dalam sains politik dan kajian media untuk menggambarkan kesan media baru dan sumber media mengenai politik global, iaitu, mengurangkan kerajaan dan monopoli media arus perdana mengenai maklumat dan memperkasakan kumpulan yang sebelumnya tidak mempunyai suara global. Contoh utama adalah nama panggilan kesan–kesan Al Jazeera Media Network terhadap politik dunia Arab.

Asal-usul dan penggunaan[sunting | sunting sumber]

Al Jazeera telah diwujudkan pada tahun 1996 dengan gabungan wang dan bakat Emir dari Qatar dari perkhidmatan Arab BBC yang tidak berfungsi. Ia bermula sebagai tindak balas kepada fakta bahawa kerajaan di banyak negara dari Liga Arab ketat mengendalikan kebanyakan bentuk akhbar dan kewartawanan TV, dan terdapat kekurangan akhbar percuma yang tersedia.[1] Orang ramai menontonnya tidak menghormati kewartawanan kerana ia menganggap kebanyakan wartawan menjadi mouthpieces untuk diktator atau kumpulan politik. Emir Qatar berusaha memecahkan pengurusan media yang diberikan oleh pemerintah kerana beliau mempunyai idea-idea progresif untuk memperluaskan penyertaan politik dan membenarkan akhbar bebas.

Begitu juga, pengasas menubuhkan Al Jazeera untuk menentang pandangan Barat yang mendominasi Arab dan budaya Arab sepanjang abad ke-20. Orang Arab bergantung pada BBC dan CNN International-tetapi kecewa mereka harus mendengar pandangan Barat mengenai diri mereka sendiri. William Lafi Youmans menyifatkan penggunaan pertama istilah ini kepada Philip Seib, pengarang The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World Politics (2008). Walau bagaimanapun, Simon Henderson, yang pada asalnya mengaitkan istilah itu menjadi "diplomat di rantau ini", telah menggunakannya seawal tahun 2000. [2] Seperti yang digunakan oleh Henderson, kesan Al Jazeera pada asalnya merujuk kepada kerajaan Arab Timur Timur yang kehilangan monopoli maklumat kerana populariti dan akses mudah ke rangkaian media televisyen satelit Al Jazeera, dan sarjana masih sering menggunakannya dalam apa-apa yang terhad konteks.[3] Thomas L. McPhail menggunakannya untuk merujuk kepada perubahan dalam semua media Arab.[4] Seib menyebarkannya kepada media baru yang dikuasai oleh Internet seluruh dunia. 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Zingarelli, M (2010). "The CNN effect and the Al-Jazeera effect in global politics and society". Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ "The 'al-Jazeera Effect': – The Washington Institute for Near East Policy". Washingtoninstitute.org. 2000-12-08. Dicapai pada 2012-10-24.
  3. ^ Sadri, Houman A.; Flammia, Madelyn (3 March 2011). Intercultural Communication: A New Approach to International Relations and Global Challenges. Continuum International Publishing Group. m/s. 229. ISBN 978-1-4411-0309-3. Dicapai pada 24 October 2012.
  4. ^ McPhail, Thomas L. (16 March 2010). Global Communication: Theories, Stakeholders, and Trends. John Wiley & Sons. m/s. 290. ISBN 978-1-4443-3030-4. Dicapai pada 24 October 2012.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]