Khadijah dan Khalifah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Khadijah dan Khalifah
Genre
PenciptaMultivision Plus
Ditulis olehHarry B. Arissa
PengarahSridhar Jetty
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Zivilia
Lagu pembukaan"Pintu Taubat" oleh Zivilia
Lagu penutup"Pintu Taubat" oleh Zivilia
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod98 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifGobind Punjabi
PenerbitRaam Punjabi
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran60 menit
Syarikat penerbitan
Multivision Plus
Syarikat pengedaran
Indosiar Karya Media
Penyiaran
Saluran asalIndosiar
Siaran asal25 Julai 2011 (2011-07-25) – 30 Oktober 2011 (2011-10-30)
Pautan luar
Tapak sesawang penerbitan Multivision Plus

Khadijah dan Khalifah ialah drama lipur lara Indonesia yang diterbitkan oleh Multivision Plus yang ditayangkan pada 25 Julai 2011 di Indosiar. Drama lipur lara ini diarahkan oleh Sridhar Jetty dan dibintangi Angelica Simperler, Audi Marissa dan Marcell Darwin.

Khadijah dan Khalifah adalah siri Ramadan terakhir Multivision Plus kerana sudah 11 tahun sejak kali terakhir mereka bekerjasama dengan Indosiar pada 26 Oktober 2000 dalam sinetron pertama mereka, Doa Membawa Berkah musim 1-2 (2000-2001), Doa dan Rahmat musim 1-2 (2002-2003), Titipan Ilahi (2004-2005 ), Mukjizat Allah (2005), Tawakal (2005-2006) & Indahnya Karuniamu (2006).

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Khadijah seorang gadis yang cantik dan solehah. Dia berasa ditinggalkan sejak ibunya meninggal dunia. Dari Arab Saudi, kemudian dia mencari keberadaan bapanya di Jakarta. Namun, apa yang berlaku selepas dia bertemu bapanya? Dia tidak mendapat kebahagiaan, malah ayahnya tidak mahu mengenalinya sebagai seorang anak.

Harun, sang ayah ternyata pada masa lalu telah menikahi tiga wanita, Rindang, Syahrini, dan Aminah. Dan menghamili dua wanitanya, Rindang dan Aminah. Dari Rindang, Harun memiliki anak cantik yang diberi nama Khadijah. Sedang dari Aminah, Harun memiliki anak cantik yang diberi nama Khalifah.

Ternyata Harun bapanya pernah berkahwin dengan tiga wanita dahulu iaitu Rindang, Syahrini dan Aminah. Dan menghamili dua orang wanitanya, Rindang dan Aminah. Dari Rindang, Harun mendapat seorang anak yang cantik bernama Khadijah. Manakala dari Aminah pula, Harun mendapat seorang anak yang cantik bernama Khalifah.

Aminah yang hanya seorang hamba dalam keluarga Harun telah dibuang keluar ketika dia sarat mengandung. Inilah yang membuatkan Aminah berdendam. Aminah tidak mahu mempunyai anak perempuan. Selepas melahirkan seorang bayi perempuan, dia menukar bayi itu dengan seorang bayi lelaki, Zaitun. Dia ingin mempunyai seorang anak lelaki supaya dia boleh membalas dendam kepada Harun.

Dia memberi nama Karma kepada bayi lelaki Zaitun yang dipeliharanya. Dia melatih Karma sebagai samseng. Dia juga mempunyai seorang anak lelaki yang taat, Badai. Sementara itu, bayi perempuan yang dijaga Zaitun telah membesar menjadi seorang wanita dewasa yang cantik, Khalifah.

Khalifah baru dipecat kerana bekerja memakai tudung. Dia kemudiannya memohon kerja di sana sini. Akhirnya dia diterima bekerja di rumah Aminah. Aminah belum sedar bahawa Khalifah adalah anak perempuannya yang ditukar dan dibesarkan oleh Zaitun. Aminah selalu memarahi Zaitun. Namun, Badai sentiasa bertahan. Aminah tidak mahu Badai berpacaran atau berkahwin dengan Khalifah. Karma selalu mengejek Badai apabila Aminah marah.

Isteri-isteri Harun tidak sehaluan. Mereka malah saling menjatuhkan untuk mendapatkan warisan. Isteri Harun, Syahrini, mempunyai seorang anak perempuan yang cantik bernama Zahara atau boleh dipanggil Sarah. Halimah, ibu Harun, tahu tentang rancangan busuk Syahrini dan Zahara. Setiap kali bertemu Syahrini dan Zahara, Halimah selalu kelihatan tidak puas hati.

Halimah dengan tegas berkata Syahrini bukan menantunya dan Zahara bukanlah cucu kandungnya. Satu-satunya anak menantu dan cucu kandung yang dia akui ialah Rindang dan Khadijah. Khadijah datang kepada keluarga Harun. Syahrini menghasut Harun bahawa Khadijah hanya berpura-pura. Harun termakan hasutan Syahrini. Sementara itu, Halimah dapat merasakan ikatan batin antara seorang nenek dan cucunya. Konflik semakin mengujakan.

Khadijah tergelincir dari tangga dan dikejarkan ke hospital. Dia perlukan banyak darah. Halimah meminta Harun menderma darah. Harun mula merasakan Khadijah adalah anak kandungnya dari Rindang. Halimah percaya dalang di sebalik kejadian yang menimpa Khadijah ialah Syahrini dan Zahara. Halimah dengan tegas berkata, dia tidak teragak-agak untuk memasukkan Syahrini dan Zahara ke penjara sekiranya kedua-duanya didapati bersalah.

Syahrini dan Zahara yang ketakutan segera melarikan diri dari Halimah. Syahrini dan Zahara pulang ke rumah dan membersihkan baki minyak masak yang tertumpah di atas lantai. Bagaimanapun, seseorang mengambil gambar bukti mereka membersihkan bukti. Bahawa seseorang memperkenalkan dirinya sebagai pembantu rumah baru. Pembantu sanggup bekerjasama asalkan dia mendapat keuntungan. Syahrini bersetuju.

Sementara di rumah Aminah, Storm semakin terpesona dengan kecantikan dan ketakwaan Khalifah. Dengan mata yang terbeliak, Aminah menunjukkan yang dia tidak suka Taufan berada dekat Khalifah. Aminah mengubah strateginya setelah mengetahui Khadijah, wanita yang diragut Karma, adalah anak kandung Harun.

Aminah meminta Karma mendekati Khadijah. Karma telah menolak, tidak mungkin dia boleh dating dengan abangnya. Dalam hati, Aminah berkata, suatu hari nanti dia akan mendedahkan seluruh kebenaran bahawa Khadijah dan Karma tiada kaitan. Apa cerita seterusnya?

Pemeran[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Angelica Simperler Khadijah
Audi Marissa Khalifah
Marcell Darwin Karma/Raihan
Fandy Christian Badai
Adi Irwandi Harun
Arzetti Bilbina Halimah
Rina Diana Sahara
Gita Esfandiary Aminah
Maeeva Amin Syahrini
Dewi Affandi Zaitun
Adam Jordan Andito
Revand Narya Reza/Razak
Kiki Farrel Rasyid
Tiara Westlake Bunga
Bintang Maharani Wulan/Rindang
Cok Simbara Alvi
Farah Debby Lady
Johan Morgan Purba Joni
Olivia Jensen Andria
Fendy Chow Ferdy
Aditya Herpavi Praditya
Suheil Bisyir Satcha
Errina GD Derrin
Helmalia Putri Halma
Oding Siregar Don
Agastya Kandou Geri
Basmalah Gralind N/A
Maklumat
  • N/A: Not Available

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Tripar Multivision Plus