Khandaker Abdullah Jahangir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Khandaker Abu Nasr Muhammad Abdullah Jahangir (Bahasa Arab: أبو نصر محمد عبد الله جەهانگير بن خوند کار أنور الزمان, Benggali: খোন্দকার আবু নসর মুহাম্মদ আব্দুল্লাহ জাহাঙ্গীর; 1 Februari 1961 – 11 Mei 2016), atau dikenali dengan Abdullah Jahangir. Beliau ialah seorang sarjana Islam Bangladesh, profesor, pengarang dan penyampai televisyen. Beliau juga membuat penampilan di pelbagai saluran televisyen nasional dan antarabangsa membincangkan isu-isu kontemporari yang berkaitan dengan Islam termasuk Peace TV, ATN Bangla, NTV, Saluran 9 dan TV Islam dan juga telah mengambil bahagian dalam kuliah umum di seluruh Bangladesh. Beliau ialah pengasas As-Sunnah Trust, sebuah pertubuhan amal pendidikan badan bukan kerajaan. Semasa menjadi Profesor Al-Hadith dan Pengajian Islam di Universiti Islam Bangladesh, 12 pelajar menerima PhD dan 30 menerima MPhil.[8] Jahangir mengarang banyak buku berkaitan Islam dalam bahasa Bengali, Inggeris dan Arab.[9] Karya beliau tentang ekonomi Islam termasuk dalam Lembaga Pendidikan Madrasah Bangladesh.

Kehidupan awal dan keluarga[sunting | sunting sumber]

Jahangir dilahirkan pada 5 November 1958 di kampung Dignagar di Shailkupa, kawasan Jhenaidah, yang ketika itu terletak di Daerah Jessore di Pakistan Timur. Dia tergolong dalam keluarga Islam Bengali Khandakars yang berasal dari kampung Narharidra. Nama bapanya ialah Khandaker Anwaruzzaman dan nama ibunya ialah Begum Lutfunnahar. Semasa tahun-tahun awalnya, bapa Jahangir telah berpindah bersama keluarganya ke kampung Dhopaghata-Gobindpur.

Jahangir telah berkahwin dengan Fatima, anak perempuan Pir Abdul Kahhar Siddiqui dari Furfura Sharif. Mereka mempunyai seorang anak lelaki (Khandaker Usama Jahangir) dan tiga anak perempuan (Zakia Khandaker, Rifat Khandaker dan Busaina Khandaker).