Konflik Israel–Gaza

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Konflik Israel-Gaza adalah sebahagian daripada konflik tempatan Israel-Palestin, tetapi juga merupakan adegan perebutan kuasa antara kuasa serantau termasuk Mesir, Iran dan Turki bersama-sama dengan Qatar, menyokong pihak berbeza konflik memandangkan kebuntuan serantau antara Iran dan Arab Saudi di satu pihak dan antara Qatar dan Arab Saudi di pihak lain, serta krisis dalam hubungan Mesir-Turki.

Konflik bermula dengan pemilihan parti politik Islam Hamas pada tahun 2005 dan 2006 di Semenanjung Gaza dan meningkat dengan perpecahan Kerajaan Palestin Kerajaan Palestin kepada kerajaan Fatah di Tebing Barat dan kerajaan Hamas di Gaza dan penyingkiran ganas berikut. Fatah selepas Fatah kalah dalam pilihan raya kepada Hamas. Serangan roket Palestin ke atas Israel, serangan udara Israel ke atas Gaza, dan sekatan bersama Mesir-Israel ke atas Gaza telah memburukkan lagi konflik. Komuniti antarabangsa menganggap serangan sembarangan terhadap orang awam dan struktur awam yang tidak mendiskriminasi antara orang awam dan sasaran tentera adalah haram di bawah undang-undang antarabangsa.

Sebagai sebahagian daripada rancangan pemutusan hubungannya pada 2005, Israel mengekalkan kawalan eksklusif ke atas ruang udara dan perairan wilayah Gaza, terus meronda dan memantau perimeter darat luar Semenanjung Gaza, kecuali sempadan paling selatannya (di mana Mesir mengekalkan kawalan sempadan dan sempadan lintasan diselia oleh pemantau Eropah) dan terus memantau dan menyekat pantai Gaza. Israel sebahagian besarnya menyediakan dan mengawal bekalan air, elektrik dan infrastruktur komunikasi Gaza. Menurut Human Rights Watch dan Amnesty International, Israel kekal sebagai kuasa penjajah di bawah undang-undang antarabangsa. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah menyatakan bahawa di bawah resolusi Perhimpunan Agung dan Majlis Keselamatan, ia menganggap Gaza sebagai sebahagian daripada "Wilayah Palestin yang Diduduki". Sementara itu, kerajaan Fatah di Tebing Barat, yang diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai wakil tunggal Negara Palestin, merujuk kepada Semenanjung Gaza sebagai sebahagian daripada negara Palestin dan tidak mengiktiraf kerajaan Hamas.

Penghalang Israel–Gaza

Penghalang Israel–Gaza, yang siap pada tahun 1996, telah membantu mengurangkan penyusupan dari Semenanjung Gaza ke Israel. Sejak permulaan Intifada Kedua, penduduk Gaza tidak dibenarkan memasuki Israel untuk tujuan kerja. Permit khas untuk memasuki Israel untuk tujuan perubatan juga telah dikurangkan dengan banyak, [perlu rujukan] yang telah menyukarkan perjalanan bagi rakyat Palestin.Penghalang Israel–Gaza, yang siap pada tahun 1996, telah membantu mengurangkan penyusupan dari Semenanjung Gaza ke Israel. Sejak permulaan Intifada Kedua, penduduk Gaza tidak dibenarkan memasuki Israel untuk tujuan kerja. Permit khas untuk memasuki Israel untuk tujuan perubatan juga telah dikurangkan dengan banyak yang telah menyukarkan perjalanan bagi rakyat Palestine.

Daniel Schueftan, dalam bukunya pada 1999, Disengagement: Israel and the Palestinian Entity ("The Need for Separation: Israel and the Palestinian Authority") mengkaji hujah-hujah baharu dan sedia ada yang mendasari pendirian pemisahan yang berbeza, untuk membuat kes pemisahan daripada Palestin , bermula dengan di Tebing Barat dan Gaza. Schueftan memihak kepada pendirian "perpisahan keras" ahli politik seperti Yitzhak Rabin dan Ehud Barak.

Yitzhak Rabin adalah orang pertama yang mencadangkan penciptaan halangan fizikal antara penduduk Israel dan Palestin pada tahun 1992, dan menjelang 1994, pembinaan pada penghalang pertama - penghalang Israel-Gaza - telah bermula; ia sebenarnya adalah pagar dawai yang dilengkapi dengan sensor. Berikutan serangan ke atas Bet Lid, berhampiran bandar Netanya, Rabin menyatakan objektif di sebalik aku janji itu, dengan menyatakan bahawa:

"Laluan ini mesti membawa kepada pemisahan, walaupun tidak mengikut sempadan sebelum 1967. Kami mahu mencapai pemisahan antara kami dan mereka. Kami tidak mahu majoriti penduduk Yahudi di negara Israel, 98% daripada mereka tinggal di dalam sempadan Israel yang berdaulat, termasuk Baitulmaqdis yang bersatu, tertakluk kepada keganasan."

Intifadah Kedua

Intifadah Kedua, yang juga dikenali sebagai Intifadah al-Aqsa, bermula pada September 2000. Ramai rakyat Palestin menganggap Intifadah sebagai perjuangan pembebasan negara terhadap pendudukan Israel yang dikenakan ke atas mereka berikutan Perang 1967, sedangkan ramai orang Israel menganggapnya sebagai pengganas kempen.

Taktik Palestin terdiri daripada melakukan protes besar-besaran dan mogok umum, seperti dalam Intifadah Pertama, kepada melancarkan serangan pengeboman berani mati dan menembak roket Qassam ke kawasan kediaman timur selatan Israel. Taktik Israel terdiri daripada melakukan tangkapan besar-besaran dan mengurung rakyat Palestin dalam tahanan pentadbiran melalui menubuhkan pusat pemeriksaan dan membina penghalang Semenanjung Gaza Israel dan halangan Tebing Barat kepada melakukan pembunuhan yang menyasarkan militan dan pemimpin pertubuhan Palestin.

Sejak pilihan raya perundangan Palestin 2006, Israel telah berunding dengan Mahmud Abbas dan PLO, tetapi secara serentak menyasar dan mengebom aktivis dan militan Hamas serta menangkap ahli politik peguam perundangan Hamas yang dipilih.

Jumlah kematian, baik tentera mahupun awam, sepanjang tempoh berkenaan (2000–2007) dianggarkan lebih 4,300 rakyat Palestin dan lebih 1,000 rakyat Israel. Sehingga kini, 64 warga asing juga telah dibunuh (54 oleh rakyat Palestin, dan 10 oleh pasukan keselamatan Israel).

Sejak 2001, Askar Palestin telah melancarkan beribu-ribu serangan roket dan mortar ke atas Israel dari Semenanjung Gaza. Tiga belas rakyat Israel telah terbunuh dan ratusan cedera akibat tembakan roket Qassam ke sasaran Israel. Selain itu, serangan roket Qassam telah mengakibatkan gangguan tekanan selepas trauma (PTSD) dalam kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa, dengan 33% kanak-kanak yang tinggal di Sderot mengalami PTSD.

Kekuasaan Hamas

Apabila parti Islam Hamas memenangi pilihan raya perundangan Palestin Januari 2006, memperoleh majoriti kerusi dalam Majlis Perundangan Palestin, konflik antara Israel dan Gaza semakin memuncak. Israel menutup sempadannya dengan Semenanjung Gaza, sebahagian besarnya menghalang aliran bebas orang dan banyak import dan eksport. Rakyat Palestin telah menembak roket Qassam di penempatan Israel yang terletak berhampiran sempadan Gaza, dan telah melakukan serbuan rentas sempadan bertujuan membunuh atau menangkap tentera Israel. Dalam satu serbuan sedemikian, pada 25 Jun 2006, rakyat Palestin menawan tentera Israel Gilad Shalit, membawa kepada tindakan balas besar-besaran oleh tentera Israel yang termasuk serangan udara terhadap sasaran Hamas.

Pada Jun 2007, pertempuran dalaman tercetus antara Hamas dan Fatah dan Hamas menyatukan sepenuhnya kuasanya dengan mengadakan rampasan kuasa bersenjata dan menguasai Semenanjung Gaza. Berikutan pertempuran sesama sendiri yang berlaku antara 7 dan 15 Jun 2007, juga dikenali sebagai Pertempuran Gaza 2007 di mana 118 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 550 cedera, seluruh Semenanjung Gaza berada di bawah kawalan penuh kerajaan Hamas.

Sebagai tindak balas kepada pengambilalihan Hamas, Israel menyekat aliran orang dan barangan ke dalam dan keluar Gaza dengan mendadak. Kira-kira 70% tenaga kerja Gaza telah menjadi penganggur atau tanpa gaji, dan kira-kira 80% penduduknya hidup dalam kemiskinan.

Sejak pengambilalihan Hamas, kumpulan bersenjata Palestin di Gaza dan Israel terus bertelagah. Kumpulan bersenjata Palestin telah menembak roket ke Israel, membunuh orang awam Israel, termasuk kanak-kanak, dan mencederakan orang lain, serta menyebabkan kerosakan kepada infrastruktur; dan Israel telah melancarkan serangan, dan membedil Gaza dengan artileri, membunuh pejuang Palestin serta orang awam, termasuk kanak-kanak, dan menyebabkan kerosakan yang dahsyat kepada infrastruktur. Menurut Human Rights Watch, serangan sengaja Palestin terhadap orang awam melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa. Kerana Hamas menggunakan kuasa di dalam Gaza, ia bertanggungjawab untuk menghentikan serangan yang menyalahi undang-undang walaupun dilakukan oleh kumpulan lain.

Permulaan konflik (2006)

Peperangan konvensional berskala besar di luar pinggir Semenanjung Gaza bermula apabila militan Palestin menculik Koperal Gilad Shalit, dan Israel bertindak balas dengan melancarkan Operasi "Hujan Musim Panas" pada 28 Jun 2006. Operasi itu menjadi mobilisasi besar pertama di Semenanjung Gaza sejak Israel secara unilateral. dipisahkan dari rantau ini antara Ogos dan September 2005.

Letupan pantai Gaza adalah peristiwa pada 9 Jun 2006 di mana lapan rakyat Palestin terbunuh - termasuk hampir keseluruhan keluarga Huda Ghaliya yang berusia tujuh tahun - dan sekurang-kurangnya tiga puluh yang lain cedera dalam letupan di pantai berhampiran perbandaran Beit Lahia di Semenanjung Gaza. Insiden itu mendapat perhatian yang besar daripada media berita di seluruh dunia, dengan letupan yang dipertikaikan hangat pada minggu-minggu berikutnya dipersalahkan.

Israel menegaskan bahawa ia menggerakkan beribu-ribu tentera untuk menyekat tembakan roket Qassam terhadap penduduk awamnya dan untuk mendapatkan pembebasan Gilad Shalit. Dianggarkan antara 7,000 dan 9,000 peluru meriam Israel ditembak ke Gaza antara September 2005 dan Jun 2006, membunuh 80 rakyat Palestin dalam masa 6 bulan.[50] Di pihak Palestin, lebih 1,300 roket Qassam telah dilepaskan ke Israel dari September 2000 hingga 21 Disember 2006. Sedikit bantuan daripada Kesatuan Eropah di Rafah) atas sebab keselamatan, khususnya kemungkinan pemindahan senjata dan kepulangan tanpa halangan pemimpin pelampau dan pengganas dalam buangan. Setakat 18 Oktober 2006, Israel telah menemui 20 terowong yang digunakan untuk penyeludupan senjata haram di bawah sempadan Semenanjung Gaza dan Mesir.

Israel telah berkata ia akan berundur dari Semenanjung dan menamatkan operasi sebaik sahaja Shalit dibebaskan. Rakyat Palestin telah berkata bahawa mereka sanggup memulangkan Shalit sebagai pertukaran untuk pembebasan beberapa orang Palestin yang ditahan di penjara Israel. Rakyat Palestin dan lain-lain juga berkata serangan itu bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Hamas yang dipilih secara demokrasi dan menjejaskan kestabilan Pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin, memetik sasaran infrastruktur awam seperti stesen janakuasa dan penangkapan anggota kerajaan dan parlimen. Kira-kira 300 rakyat Palestin telah menjadi sasaran IDF di Semenanjung Gaza sejak penculikan Koperal Gilad Shalit.

Pada Julai 2006, laporan pertama muncul mengenai kecederaan misteri selepas serangan Israel. Kecederaan yang sebelum ini tidak kelihatan termasuk organ dalaman yang rosak teruk, pembakaran dalaman yang teruk dan luka dalaman yang dalam sering mengakibatkan amputasi atau kematian. Mayat tiba dengan teruk berpecah-belah, cair dan cacat. Terdapat spekulasi mengenai senjata eksperimen baharu, terutamanya Bahan Letupan Logam Lengai Padat (DIME).

Percubaan untuk mengekang serangan roket Qassam yang dilepaskan ke arah Israel Selatan oleh militan Palestin dari utara Semenanjung Gaza, Israel melancarkan Operasi "Awan Musim Gugur" pada 1 November 2006.

Pada 8 November 2006, sehari selepas pengunduran Israel berikutan Operasi "Awan Musim Gugur", tembakan Pasukan Pertahanan Israel meleset sasarannya—mungkin disebabkan oleh "kepincangan teknikal"—dan mengenai deretan rumah di bandar Beit Hanoun, Semenanjung Gaza, membunuh. 19 rakyat Palestin dan mencederakan lebih 40. Pasukan Pertahanan Israel melancarkan penyiasatan ke atas insiden Beit Hanoun November 2006 (dan kemudian meminta maaf atas kejadian itu), dan Presiden Israel ketika itu Ehud Olmert menawarkan bantuan kemanusiaan kepada mereka yang terjejas.

Rancangan Keamanan Timur Tengah Franco–Italian–Sepanyol 2006 dicadangkan selepas Israel menyerang Semenanjung Gaza dalam Operasi "Awan Musim Gugur" oleh Perdana Menteri Sepanyol José Luis Rodríguez Zapatero semasa perbincangan dengan presiden Perancis Jacques Chirac. Perdana Menteri Itali Romano Prodi memberikan sokongan penuh kepada rancangan itu.

Pada 26 November, gencatan senjata telah ditandatangani oleh pertubuhan Palestin dan Israel, dan Israel menarik balik tenteranya manakala pihak berkuasa Palestin dikerahkan untuk menghentikan pelancaran roket Qassam. Berikutan gencatan senjata, lebih 60 roket Qassam dilepaskan dari Semenanjung Gaza ke Israel, dan 1 warga Palestin (bersenjata dengan senjata api dan bom tangan) telah dibunuh oleh IDF. Pada 19 Disember, Jihad Islam Palestin mula mengambil tanggungjawab terbuka terhadap tembakan roket Qassam, kerana mereka mengatakan Israel membunuh dua anggota mereka di Jenin.