Kucing bulu separa panjang British

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kucing bulu separa panjang British (bahasa Inggeris: British semi-longhair) ialah satu versi bulu panjang sederhana bagi kucing bulu pendek British. Selain panjang bulunya, ia serupa dengan kucing bulu pendek British. Kucing bulu panjang British dikenali sebagai lowlander atau "kucing hilir" di Amerika Syarikat dan britanica di Eropah, tetapi tidak diiktiraf di United Kingdom sebagai baka terpisah.

Rasional untuk baka ini ialah kucing British berbulu panjang asli, sungguhpun saling membiak baka dengan kucing bulu panjang import, dikembangkan menjadi kucing Parsi dan menjadi semakin leluasa dan ekstrem dari segi jenis dan dengan bulu lebih panjang dan lebih tebal daripada kucing Parsi awal. Semasa hujung abad ke-19 dan awal abad ke-20, kucing Parsi dianggap sebagai analog berbulu panjang bagi kucing bulu pendek British. The Book of the Cat oleh Frances Simpson menggambarkan dan memerihalkan jenis lama kucing Parsi, kini dikenali sebagai kucing Parsi tradisional.

Semasa bahagian lewat abad ke-20, versi berbulu pendek kucing Parsi dikembangkan dan diformalkan sebagai kucing bulu pendek eksotik; ini sangat berbeza daripada kucing bulu pendek British. Oleh itu, kucing berbulu panjang jenis British dicadangkan untuk diperkenalkan semula ke dalam minat kucing.

Kucing-kucing ini mempunyai keperibadian sangat tersimpan dan biasanya mempunyai tungkai agak pendek dan bulu perut keriting, dan lebih cenderung untuk menghidap aduan ginjal daripada pelbagai kucing lain.

Pandu arah[sunting | sunting sumber]

Templat:Kucing bela jinak