Pergi ke kandungan

Kung Fu Cult Master

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kung Fu Cult Master
PengarahWong Jing
Lakon layarWong Jing
Cerita olehLouis Cha
Dihasilkan olehJet Li
DibintangiJet Li
Sharla Cheung
Chingmy Yau
Gigi Lai
Sammo Hung
SinematografiBill Wong
Disunting olehPoon Hung
Muzik olehJoseph Koo
Syarikat
penerbitan
Win's Entertainment
Diedarkan olehNewport Entertainment Ltd
Orange Sky Golden Harvest (Current)
Tarikh tayangan
  • 18 Disember 1993 (1993-12-18)
Masa tayangan
95 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Mandarin
Pecah panggungHK$10,437,757

Kung Fu Cult Master adalah sebuah filem Hong Kong arahan Wong Jing. Filem ini dibintangi oleh Jet Li, Sharla Cheung, Chingmy Yau dan Gigi Lai sebagai watak utama.

Plot[sunting | sunting sumber]

Cheung Mo Kei adalah anak kepada pasangan pendekar dari dua kubu persilatan berbeza. Ayah Mo Kei menggeluti kung fu dari kubu putih, sedangkan ibunya adalah wanita dari kubu hitam. Dua perguruan silat itu tidak pernah akur. Bahkan tak jarang, keduanya menghabisi satu sama lain untuk menuntaskan dendam.

keluarga ini menjadi incaran kedua kubu yang berseteru setelah terbukti menyembunyikan salah satu tokoh persilatan yang disebut menyembunyikan pedang sakti pembunuh naga. Di masa itu, ada sebuah keyakinan bagi siapa saja yang mampu memiliki pedang tersebut akan menjadi guru besar dalam seni bela diri.

Jet Li terlibat dalam upaya perebutan pedang tersebut yang sudah berlangsung selama turun-temurun. Keluarga ini juga harus berpindah-pindah tempat tinggal untuk bersembunyi.

Berpindah-pindah tempat tinggal untuk bersembunyi juga membuat kedua orang tua Mo Kei dikutuk. Akibatnya selama sepuluh tahun Mo Kei tak dapat mengasah kemampuan kung fu. Kehidupan makin rumit dengan adanya pasangan antagonis selalu mencoba untuk menyingkirkan keberadaan Mo Kei.

Dalam pelariannya, Mo Kei bertemu dengan seorang pendekar Shaolin. Ia menyelamatkan Mo Kei dan menyembuhkan kutukan yang dimiliki.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]